Óceánrepülés
Bár a mátyásföldi repülőtérig nem jutottak el (5182 km megtétele után, itt Bicske és Felcsút határában kényszerleszállást hajtottak végre) a bátor pilótákat másnap százezrek ünneplése közepette, nemzeti hősként fogadták Budapesten a millenniumi Emlékműnél.
Lord Rothermere javaslatára: Justice for Hungary-nak elnevezett (magyar mérnökök irányításával átalakított) Lockheed-Sirius típusú repülőgép, az óceánrepülés során több világcsúcsot is felállított!
1./ Leggyorsabbak voltak az óceán felett. (5182 kilométert 25 óra 40 perc alatt teljesítettek.)
2./ 250km/órás átlagsebességet értek el.
3./ Amerikából Európába repülve a legtávolabbra jutottak. - GyurIca -
Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban, bár a sportteljesítmény nagysága és és a műszaki teljesítmény jelentősége, nemzetközi hírértéke óriási volt, a pusztán technikai és emberi bravúron túlmenően hazafias célokat is szolgált!
(Endresz György az első világháborúban vadászpilótaként harcolt, elismert légi-győzelmeinek száma négy. 1921-ben, főhadnagyi rendfokozatban részt vett a Prónay Pál nevével fémjelzett nyugat-magyarországi nemzeti felkelésben. Több kitüntetést kapott, nevét Budapesten, Egerben és Pécsett utca, Bicskén sportegyesület, emlékoszlop, Felcsúton általános iskola viseli.)
Feledékeny utókor
Hazánk legnevesebb pilótájának síremléke sem lenne a Kerepesi temetőben, ha 1979-ben a repülés néhány lelkes barátja - részben saját zsebből fizetve - a korhadt fakereszttel megjelölt, addigra rendkívül elhanyagolt állapotba került sírhelyére fekete márványoszlopot nem állíttat. [...]
Szólni kell arról a süttői vörös kőből faragott, fehér márványtáblával díszített emlékoszlopról is, amelyet a Közlekedési Múzeum és a Magyar Repülő Szövetség állított Bicske határában, a magyar óceánrepülés fél évszázados évfordulója alkalmából. A jeles eseménynek hazánkban ez volt az egyetlen emlékhelye.
Szántóföldön épült, és nem volt nagyobb, mint egy szerény síremlék, de ez is több volt a semminél. (MISZLAY ZSOLT után, szabadon.)
Az esemény jelentőségéhez méltó - új - emlékművet (két vörösesbarna
gránittömb, az egyik félbevágott kő simára csiszolt lapjába a pilóták portréja, és az óceánrepülés rövid leírása van gravírozva) a Magyar Óceánrepülők Emlékbizottsága állíttatta 2006-ban, a tényleges földet éréstől mintegy 5-600 méterre, a Csákvár felé vezető út mentén,
Bicskétől 6 km-re.
http://repulnijo.hu/2011/07/14/80-eve-tortent-az-elso-magyar-oceanatrepules/
http://www.historia.hu/archivum/2002/0207miszlay.htm
http://www.bibl.u-szeged.hu/ha/emigracio/justice.html
http://indavideo.hu/video/Justice_for_Hungary_2
http://www.altisk-felcsut.sulinet.hu/E_Tortenet4.htm
Átrepülünk a trianoni magyar határon. A vidéket egyhangú szürkeségbe öltöztette a forró nyár. Amily fölemelő és nagyszerű a pillanat, melyhez két nehéz, küzdelmes év után elérkeztem, oly szomorú a tudat, hogy a Duna túlsó partját idegenek bitorolják. Tudom, hogy ott is sokak szíve dobban meg gépünk láttára.
Motorunk Győr fölött néhányat köhög, de nem sejtem, hogy most, a cél előtt fog cserbenhagyni bennünket.
Endresz lázas gyorsasággal kapcsolja sorba a tankokat, de néhány perc múlva mindegyik benzintartály felől megismétlődve hallatszik a köhögés. Jegyzeteimet tanulmányozom, hogy melyik tankra kapcsoljunk. Feljegyzéseim szerint a jobboldali szárnytank még érintetlen.
— A jobbközépső tankra kapcsolj! — ordítom a telefonba.
Endresz csak a kezével int, hogy nem hallja, amit mondok. Gyorsan papírra vetem az üzenetet. Késő. A légcsavar megállt. Sebtiben átveszem a kormányt, hogy Endresz kinyithassa a benzinszűrő mélyen az ülésben levő csapját. Közben visszafordítom a gépet a már hátunk mögött hagyott sík terület felé. Hiába minden kísérletezés. Le kell szállnunk.
Az előttünk sárgálló rét boglyái közül hirtelen kikanyarodik egy szénásszekér. Endresz nagy lélekjelenléttel balra tér ki. Már fordulóban földet is ér kerekeivel a gép. Erősen felütődve nagyot ugrik, majd egy zökkenéssel megáll a kukoricás szélén és lassan fejére billen.
Elsőnek én ugrom ki a gépből, utánam Endresz.
Szótlanul bámuljuk egymást. Aztán Endresz a gépre néz és bánatosan mondja:
— No, ezt megcsináltuk.
Elfordul és olajos kezével könnyeit törölgeti. Az olaj és a könny keverékével hosszú sávokat húz az arcán.
Elmosolyodom, már ő is nevet.
Közben a szénásszekérről leugrik az atyafi, aki nem is sejti, hogy most menekült meg a halál torkából.
Odajön hozzánk:
— Honnan gyüttek kendtek?
— Amerikából.
Végignéz rajtunk. Látom, hogy meg van sértve.
Azt hiszi, tréfálunk vele.
A bicskei parasztember hitetlenkedése érthető.
Mi sem hittük volna, amikor Endresz Gyurkával a „Justice for Hungary” repülőgépen Amerikából elindultunk hazánk felé, hogy vállalkozásunk egy fejérmegyei község határában fog véget érni. Hatezer kilométert repültünk egyfolytában és rongyos harminc
kilométerrel a cél előtt kényszerleszállás!... Egynéhány csúnya percre bizony a kudarc érzése facsarta el a szívünket. De nem tartott sokáig.
Két óra múlva egy értünk küldött repülőgépen megérkeztünk Mátyásföldre. A mámoros fogadtatás, az őrjöngő lelkesedés, amely ettől a perctől kezdve heteken át hullámzott körülöttünk, meggyőzött arról, hogy utunk nem volt hiábavaló. Az első magyar óceánrepülés
rekordverő sikerével meglengettük a világ szeme előtt a magyar igazság lobogóját.”
Révai Nyomda, Budapest
Normál és archív fotók
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ71/10 • 1/3200 • ISO800
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ71/10 • 1/3200 • ISO800
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ56/10 • 1/8000 • ISO800
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ56/10 • 1/1250 • ISO800
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ71/10 • 1/8000 • ISO800
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ28/10 • 1/320 • 4.3mm • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ35/10 • 1/100 • 14.3mm • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ40/10 • 1/80 • 17mm • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ32/10 • 1/125 • 8.4mm • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ƒ32/10 • 1/80 • 8.4mm • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
Adalék vagy máshol
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ARCHÍV FOTÓ!
ƒ124/10 • 1/180 • ISO80
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
ARCHÍV FOTÓ!Kevesebb szöveg
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
ma.
(Az óceánrepülő magyar pilóták innen indultak
5182 km-es repülőútjukra 1931. július 15-én.)
ARCHÍV FOTÓ!
Archív fotó
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
ma.
(Az óceánrepülő magyar pilóták innen indultak
5182 km-es repülőútjukra 1931. július 15-én.)
ARCHÍV FOTÓ!Kevesebb szöveg
"Óceánrepülés" c. alkotás fotói
a pilóta.
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt?
a pilóta.