Dekoratív burkolat
Iskola tér 1.
Rétságon a művésznő az aula 3x7 méteres falát látta el 'dekoratív' kerámialapjaival, megjelenítve azok egy részén az élő - és a 'megkövült - természet növényi, állati példányait. Figyelembe veendő az épület építési ideje, 1971.
Az épület adottsága kényszerítette az iskola vezetését az 'ideiglenes' ruhatár ilyen módon látható, sajnálatos kialakítására.
A 40 éve készült 'Dekoratív burkolat' állaga példa értékű.
Kerámiafal — állatokkal
Mikor lakásába beléptem, arra gondoltam: hogyan tud az agyaggal, a samottal megbirkózni ez a törékeny nő? A műterem közepén a kemence az úr, de a falak feledtetik a mívesség második szakaszát, az égetést, s így a kezdetet és a véget láthatom egyszerre.
Balczó Edit műterme Budán a kerámiakészítésről, a kerámia művészetéről beszél. Kora délelőtti csend uralkodik a falak között. Ez a napszak az álmodozásé, a papíron rögzített formák kitalálásáé. A falról Csokonai tekint le ránk zöldmázasan, kissé megpörkölve, mintha a történelem játszana színeiben.
(Balczó Edit keramikusművész első nagyobb kerámiafalát Dalmandom helyezték él a művelődési házon. Az elkészült munka lakodalmat ábrázol, remek mívű megjelenítésben a népi szokást mutatja be. Sallangmentesen, egyszerűen, a falra illesztett kerámia segítségével.)
A művésznő jelenleg a rétsági gimnázium bejárati ajtajával szembeni falra készít kerámiakompozíciót.
— Mikor beléptem a gimnázium ajtaján, nagyon közel éreztem magam a falhoz. Először lehetetlennek tűnt a kerámia megoldása, hiszen alig négy méter választott el a faltól. Egyéb zavaró tényezők is felmerültek, de tűnődni kezdtem.
(Kicsit röstelli is egy pillanatra, hogy beszámol az alkotás, a teremtés első perceiről, de mi ennek örülünk, hiszen részesei leszünk a folyamatnak, amely a közben kezünkbe kerülő terveket kialakította.)
— Mit lehet egy majdnem húsz négyzetméter alapterületen feldolgozni, milyen témát? Abból indultam ki hogy gyönyörködtetve akarok tanítani.
— Tanítani?
— Ne csodálkozzék. A képzőművészetben általában csak azokat a műveket szeretik, amelyek érzelmeket fejeznek ki. De egy gimnáziumba kerülő fal nem öncélú alkotás, funkciója van. Mégpedig igen tekintélyes.
(És Balczó Edit elkezdte a küzdelmet. Saját magával, maga ellen. Ahogy az alkotók szokták. Arra a megállapodásra jutott önmagával, hogy a kerámiafalon az állatok fejlődéstörténetét dolgozza fel. Az első pillanatokban úgy tűnt, kivitelezhetetlen vállalkozás.)
Kezébe veszi a legszebb tervet s magyarázni kezd:
— Ketté osztottam a mezőt. A felső sorba képzeltem el a gerinceseket, az alsó sorba: a gerincteleneket. Biológia-szákkönyveket vásároltam, napokig, hetekig bújtam a szakirodalmat. Rajzolgattam a különböző állatokat és elkezdtem játszani. A téglalap alakú lapra rajzolt figurákat tologatni kezdtem. Ment is a játék, aztán rájöttem: túl sokat akarok adni. Egyszerűsíteni kellett. Így megmaradtam a legegyszerűbb állatok bemutatásánál. A tér nem bír el sokat.
(Ahogy beszélgetünk, hangot ad véleményének: szerinte egy diák könnyebben tudja áttekinteni a balról jobbra haladó fejlődéstörténetet, mint a fa formájában bemutatottat. Egy diáktól ne tudományt követeljünk — mondja szenvedélyesen, hanem tudást.)
Ismét kezemben az egyik terv. Sárgásbarna tónusú foltokban elrendezett kerámiafal. A rajzon, a vázlaton, akár csak a rétsági gimnázium épületében, a fal előtti fekete-fehér kockás cementlapok. Eleve meghatározzák a művész fantáziáját. Felüdít a terv látása. Halak, rákok, egysejtűek, egyéb ismert állatok sorakoznak, hogy nemsokára a zsűri elé kerülve, s ott megméretve, elinduljanak a kivitelezés útján.
(A rétsági gimnáziumban két régebbi tervet láttak. A tanulók szavaztak, melyik változat tetszik. Közben megérkeztek az iskola címére az újabb variációk. Valószínűleg az újabbak nyerik meg tetszésüket.)
— Júliusban lesz a zsűrizés — mondja Balczó Edit. Utána nekikezdhetünk a kivitelezésnek. Szeretném, ha minél előbb magam előtt láthatnám a rétsági kerámiafalat.
Ezen a véleményen vagyunk mi is. Hadd hirdesse ez a művészi alkotás nemcsak az alkotó kedvét, hitét de egyben jelképezze azt is, hogy egyre több diák kerül közelebb a művészet értéséhez.
Molnár Zsolt
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
ƒ260/100 • 1/60 • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
ƒ260/100 • 1/60 • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
ƒ260/100 • 1/60 • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
ƒ260/100 • 1/60 • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
ƒ260/100 • 1/60 • ISO100
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!
Archív fotók
"Dekoratív burkolat" c. alkotás fotói
(Balczó Edit)
Archív fotó
Felhasználási jogok
Vízjel nélküli változatra van szükséged? A megadott felhasználhatóságtól eltérően használnád a fájlt? Kérj egyedi engedélyt a feltöltőtől!