Adattár
ÉZSIÁS István
szobrász, festő, (Vinárd, 1943. augusztus 17. - )
1974-1978: Magyar Képzőművészeti Főiskola. 1970: Őszi Tárlat nívódíja, Veszprém; 1974: miniszteri kitüntetés, kiállításrendezésért; 1990: Győri Nemzetközi Alkotótelep díja; 1994: Győr kultúrájáért ezüstérem; 1996: a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége díja; 1998: Nemzeti Kulturális Alap díja; Győr város jubileumi ezüstérme; Veszprém megye aranyérme; Veszprém város ezüstérme; Kulturális Minisztérium díja. Külföldi tanulmányutakat tett 1974-től: Olaszország, Franciaország, Németország, Hollandia, Románia, Szlovákia, USA. Tagja a Nemzetközi MADI művészcsoportnak, a FIDEM-nek, a MAOE-nak, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének, a Magyar Szobrász Társaságnak. Több magyarországi szimpózium és művésztelep szervezésében, vezetésében vett részt: Bakonyi Faszobrász Művésztelep (Hubertlak), Ajka Alumínium Szimpózium, Tokaji Művésztelep, Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep, Győri Nemzetközi Művésztelep. 1965–1985 között a Veszprémi Múzeum munkatársa restaurátorként és tagja a veszprémi Fiatal Művészek Stúdiójának. 1990–1998 között a Győri Műcsarnok, a PSVMK Art Galéria és a Győri Nemzetközi Acélszobrász Művésztelep, 1999-től az általa alapított Kőkapui Nemzetközi Művésztelep és a Művészeti Műhely Kőkapu Alapítvány vezetője. 1997-ben Győrben létrehozta a Nemzetközi Művésztelep Szoborparkját, 2003-ban Kőkapun az Európa-szoborparkot. Pápa, Veszprém, Győr, 1998-tól Budapest alkotópályájának fő helyszínei. 1965-től szerepel kiállításokon, 1979-től rendszeres résztvevője a Soproni Érembiennálénak és a Pécsi Kisplasztikai Biennálénak. Művészi pályájának kezdetén a festészet vonzotta, a 70-es években rendszeresen részt vett a győri, tokaji, encsi, gönci művésztelepeken. Fajó János és Csiky Tibor művészetfelfogása gyakorolt rá nagy hatást, igazi fordulatot azonban az Amerigo Tot mellett eltöltött hónapok eredményeztek számára, az ő hatására fordult a szobrászat felé. Plasztikai gondolkodásában, konstruktív, neogeometrikus absztrakt művein komoly szerepet kapnak a színek, megőrizve egykori festői ambícióit. Anyaghasználatában dominálnak a fémek, de az anyagot (fa, fém, zománc, porcelán) elsősorban mint kísérleti médiumot használja. Mindkét általa vezetett művésztelep ezt a felfogást tükrözi. 1990–1998 között a Győr Nemzetközi Acélszobrász Művésztelepen a gyári mecenatúra mellett a nagyipari technika alkalmazásával kísérleteztek, 1999-től a Kőkapui Nemzetközi Művésztelep nyári szimpóziumain (a Zempléni-hegységben lévő kőkapui Károlyi vadászkastélyban és Hollóházi Porcelángyárban porcelán projektek szobrászok, iparművészek részvételével), a geometrikus absztrakt plasztikák monumentális megvalósításának művészi problémáit kutatják. Művészetszervezői tevékenységét az általa korábban szervezett kiállítások mellett a 2003-ban, a Párizsi Magyar Intézetben Magyar-francia érem és kisplasztika kiállítás is fémjelzi, melynek kurátora és rendezője volt.
Mesterei .
A. Tóth Sándor, Amerigo Tot (Róma), Csiky Tibor
Egyéni kiállítások .
1973 • Bakony Múzeum, Veszprém
1974 • G. Capodimonte, Nápoly
1977 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1979 • Eötvös Károly Galéria, Veszprém
1980 • Megyei Művelődési Központ Galéria, Veszprém • Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1981 • Fiatal Művészek Stúdiója Galéria, Veszprém
1983 • Várkastély Galéria, Pápa
1984 • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
1985 • Bakony Művek Galéria, Veszprém
1986 • Balaton Galéria, Balatonfüred
1987 • Kékfestő Múzeum, Pápa
1988 • R. Galéria, Budapest
1989 • Városi Galéria, Győr
1990 • Borsos Múzeum, Győr
1991 • Kastélypark, Ménfőcsanak
1992 • Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg
1993 • Szombathelyi Képtár, Szombathely • Wangelo, Amsterdam
1994 • Novohradske M., Losonc (SZL); Német Nagykövetség, Budapest; Claude Dorval Galerie, Párizs
1995 • Somogyi Galéria, Pápa
1998 • Muzeul de Arta, Brasov (Brassó, Románia); Bank Center Galéria, Budapest; Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló; Művészeti Múzeum, Győr; Parti Galéria, Pécs; Művészetek Háza, Veszprém; Napóleon Ház, Győr
1999 • Magyar Tudományos Akadémia Székháza, Budapest
2002 • Kortárs Alkotók Stúdiója, Budapest
2003 • Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém; Kazinczy Ferenc Múzeum, Sátoraljaújhely; Xantus János Múzeum, Győr; Ökollégium Art Galéria, Budapest
2004 • Horvát E. Galéria, Balassagyarmat
Válogatott csoportos kiállítások .
1971 • Eötvös Károly Megyei Könyvtár [Kulcsár Ágnessel, Szepsi Szücs Leventével], Veszprém
1973 • Bakony Múzeum, Veszprém
1977 • Xantus János Múzeum Képtára, Győr
1978 • Műcsarnok, Győr
1979 • Józsefvárosi Kiállítóterem
1980 • Balatoni Galéria [Hegyeshalmi Lászlóval, Németh Ákossal], Balatonfüred
1984 • Jósa András Múzeum [Horváth Lászlóval, Nemes Ferenccel], Nyíregyháza
1986 • Balaton Galéria, Balatonfüred
1989 • Városi Könyvtár [Szelényi Károlylyal], Győr
1993 • Art Galéria [László Bandyval, Szlaukó Lászlóval], Győr • Szombathelyi Képtár, Szombathely
1994 • Somogyi Galéria, Pápa
1995 • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest.
Köztéri művei .
Konstelláció (1980, Győr, szoborpark)
Hommage a Léger, Kilowatt, Hódolat az építőnek, Konstruktív szobor (1991, Pápa, Színház park)
Helios (1993, Szombathely, Iseum)
Térplasztika (1994, Győr, Zeneművészeti Főiskola).
Művek közgyűjteményekben .
Arte Contemporanul Brašov, Románia
Arte-Struktura, Milano, Olaszország
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kassák Múzeum, Budapest
Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém
Latin-amerikai Kortárs Művészeti Múzeum, La Plata, Argentína
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Képtár Vass L. Gyűjtemény, Veszprém
Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Városi Képtár, Paks
Xantus János Múzeum, Győr.
Irodalom .
Almási T.: Az újkonstruktivizmus nyomvonalán. ~ művészetéről, Új Művészet, 1991/2.
Salamon N.: Kortársunk, a szobrász, Kisalföld, 1993. július 2.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról