ATTALAI Gábor

#126
textilművész, iparművész, grafikus, (Budapest, 1934. november 20. - )

,

1958: Magyar Iparművészeti Főiskola; mestere: Schubert Ernő, Molnár Béla. 1970: Művészeti Alap díja, 1. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathely; 1974: Zágrábi Galéria Contemporain díja, IV. Nemzetközi Rajzbiennálé, Rijeka; IV. Nemzetközi Nyomtatott Grafikai Biennálé, Bradford (II. díj); 1978: 5. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely; 1988: Munkácsy-díj. Fal- és tértextil-kompozíciókat, lakástextileket, gobelineket, olajfestményeket, grafikákat, fotókat, fotónyomatokat, folyamatdokumentációkat alkot. Önálló konceptmunkákat, installációkat, akciókat is készít. Technikáit, műfajait szabadon alakító, változtató, sokoldalú, "szabad", független művész. Műalkotás és elmélet, művészet és valóság kapcsolatát vizsgálja a konceptualizmus jegyében, gyakran szójátékokon keresztül is. "Új-konstruktivista" (Aknai Tamás) művek készítője, a textil öntörvényűségét hangsúlyozza. A színt a formával ekvivalens értékhordozónak tekinti. Filcplasztikáival a magyar tértextil egyik úttörője. A 60-as évek végéig a magyar népművészetben (pl. kalotaszegi párna) gyökerező, szuverén formanyelvet keresi, mindig korszerű módszerekkel, amelyek persze gyorsabbak a klasszikusaknál; pl. a tűzöttsuba-eljárás tanulmányozásán keresztül birkagyapjúfürtöket varrt a vászonalapra, így ért el a csergéhez hasonló (mégis eredeti) effektust. A 70-es években land-art munkákat (pl. a rakpart lépcsőjén: Hórajzot); filc- és hevederplasztikákat hoz létre. Behasított filcdarabokból készített, felfüggesztett képei a gravitáció következtében saját súlyukra támaszkodnak, (1972-es, Dorottya u.-i kiállításának kiinduló motívuma pl. nem véletlenül Rembrandt: Mészárszék című képe a felfüggesztett marha). A művek reliefszerűen kilépnek a fal síkjából és - gyakran festői hatású - plasztikává válnak. Vörös filckígyókat és fehér kenderszalagot is kiállít ezekben az években. Tárgyai, sokszor op-art hatást keltő objektjei a festék, a szín, a funkció, a színszimbolika, konceptuális síkon pedig a festészet, a plasztika és a művészet összefüggéseiről, kapcsolatának változásairól tanúskodnak. Malevics (monokróm) és Duchamp (ready-made-ek) örökségének folytatója. Pécsi kiállításán 1978-ban talált tárgyakat és a vörös színt (mint színt és mint fogalmat egyaránt) kombinálja, és az ennek következtében végbement változásokat, az új kontextusban létrejövő új jelentéstartalmakat vizsgálja. A 80-as években tárgyaival, kompozícióival, objektjeivel többnyire tangencionálisan, inkább gondolatilag kapcsolódik a grafika és a festészet műfajához. A kontextusok plaszticitása, tömege érdekli; a műnek a személyes és a materiális környezettel való nyílt viszonya. A textilnek, az anyagnak a belső nyelvét kutatja. Az idő térbeli leképezése - ahogyan a fotográfia és a távolság viszonya vagy a csend kifejezhetősége - is foglalkoztatja; ún. időobjekteket, időbélyegzéseket, időviszonylatokat készít.

Mesterei . 

  • Schubert Ernő, Molnár Béla.

Egyéni kiállítások . 

  • 1963 • Petri Galla lakása, Budapest • Képcsarnok, Szeged

  • 1966 • Modern Nordisk Konst G. [Csiky Tiborral], Göteborg

  • 1972 • Filcek, Dorottya u. Galéria, Budapest

  • 1974 • Dorottya u. Galéria, Budapest

  • 1978 • Red-y Made-s, Színház téri Könyvtár, Pécs

  • 1984 • Vancouveri házak, Helikon Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1969 • Textil falikép '68 (a kiállítás szervezője), Ernst Múzeum, Budapest

  • 1972 • Lakástextil-kiállítás, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Kulturális Kapcsolatok Intézete Kiállítóterem, Budapest • International Artist Cooperation Gallery, Oldenburg

  • 1973 • Veste Sagrada Organisacion Creativa, Rio de Janeiro • 1. Ipari Textilművészeti Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • Trigon, Johanneum Museum, Graz

  • 1974 • 3. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • New Reform Gallery, Antwerpen

  • 1975 • Jubileumi Iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest

  • 1976 • Magyar Miniatűr Textilek, 4. Fal- és Tértextil Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • G. Banco, Brescia

  • 1977 • G. Loa, Haarlem, NL • Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan • 3. Ipari Textilművészeti Biennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • Modern grafika, Janus Pannonius Múzeum, Pécs • Velemi Textilművészeti Alkotó műhely, Velem • Stadt Museum, Linz

  • 1978 • Nemzetközi Iparművészeti Bemutató, Erfurt • Textil a textil után, Városi Tanács, Eger

  • 1980 • Rajz, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1999 • Dátum, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • Gobelin (Balatonszéplak, Újságíró-üdülő).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely.

Írásai . 

  • Kocka, négyzet, háló

  • Gondolatok a hetvenes évek vizuális eszmerendszeréről

  • A művész és a kritikus viszonya, avagy a vér nélküli polgárháború

  • Transzavangarde, avagy a nyolcvanas évek főiránya

  • Határesetek a képzőművészetben I-II., Mozgó Világ, 1981/10.

Irodalom . 

  • Frank J.: ~nál, Élet és Irodalom, 1969. június 14

  • Szenes Zs.: ~ textiljei, Ipari Művészet, 1972/3.

  • Frank J.: ~, Műgyűjtő, 1972/3.

  • Frank J.: Szóra bírt műtermek, Budapest, 1975

  • Modern grafika, Pécs, 1976 (kat.)

  • Beke L.: ~, Művészet, 1978. május

  • Vitális művészet - a művészet vitalitása. Beszélgetés ~ral, Művészet, 1981/10.

  • Névjegy, A Magyar Művészeti Akadémia kincsestára. Életrajzok, dokumentumok 1992-1994, Budapest, 1995.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról