FERENCZFY KOVÁCS Attila

#1297
látványtervező, építész, (Pécs, 1951. július 26. - )

,

1969-1974: Budapesti Műszaki Egyetem, Építészkar; 1974-1978: Pécsi Tervező Vállalat Ifjúsági Irodája; 1978-1991: MAFILM; 1991: látványtervező, vizuális művész, építész; 1982: a Magyar Filmművészeti Szövetség nívódíja a Mennyei seregek c. film díszletéért; 1984: MFSZ-nívódíj a Csak egy mozi c. film díszletéért; 1992: Balázs Béla-díj; Soros Alapítvány különdíja; 1995: az MTV nívódíja a Tisztelet Radnóti Miklósnak c. produkció díszletéért; Az év legjobb díszletterve A szív bűnei c. előadás színházi díszletéért; 1996: MTV-nívódíj az Arany nyugágy c. produkció díszletéért. ~ legkülönösebb tér-álmodóink egyike. Épületeiben, film- és színházi díszleteiben, képzőművészeti munkáiban szürreális hidat épít múlt és jelen között. Műveinek egy része a posztmodern áramlatokhoz sorolható. Pályáját az organikus építészet első magyarországi műhelyében, a Pécsi Ifjúsági Irodánál kezdi. 1979-ben fölépíti Budakeszin saját lakóházát, a magyar szürrealista-posztmodern építészet egyik legkorábbi alkotását: fehér-fekete jón oszlopokkal, különös üvegkalitkával, a tetőbe komponált élőfával. Bódy Gábor felkérésére művészeti munkatárs a Psyché c. filmben. Belép a MAFILM-hez, különös erőssége lesz az abszurd, irreális tervek díszletté szervezése. 1981-ben Sándor Pál Szerencsés Dániel c. filmjéhez a szovjet birodalmi építészet elemeiből tervez kísérteties, világvégi szállodát. Jeles András Álombrigádjához 1982-ben abszurd kőszobát épít, a kőágy, kőasztal között élő díszletelemként mozduló "kőemberrel". Ijesztő katlan-várat emel Kardos Ferenc Mennyei seregek c. filmjéhez: a kőkatlan-infernót csonkagúla, csonkatorony-kémények szabdalják időtlenné. 1984-ben teremti meg a Csak egy mozi c. Sándor Pál-film kietlen, hófehér völgyét egy hófehér kastélylidérccel, amelyhez fekete híd vezet, végén sötét Bábel-torony-csontváz csavarodik: a kastély negatívja. Titokzatos, öntörvényű vizuális mitológiájának fontos része képzőművészeti munkássága. Műtárgyai mintha szürreális térkonstrukciók berendezési tárgyai lennének. Visszatérő gondolatkörük a szabadkőművesség és a Drakula-mítosz. A 80-as évek végén kvázibútorokat: hegyes fogú, fémvázas "vámpírbútorokat" tervez. 1987-ben mutatja be Pécsett munkásságában mérföldkő jelentőségű Necropolisát. Hatalmas, fekete acéllemez képeket, amelyeken csak bizonyos szögből látszik a vésett-karcolt kompozíció: egy groteszk és szánandó szocreál Gólemnek: a vas és acél emberének holdbéli magánya egy halott ipari tájban. A Necropolis "blokkjai" geometrikus vasszobrok: lidérces gyárépületek, gyárkémény-fejfás, vas sírhantok. A Necropolisszal Tarkovszkij Zónájához hasonló hangulatú művet alkot: a birodalmi gondolat temetőjét. A 90-es évek elején szabadkőműves rítusok aktuális történelmi áthallásokkal teli, átszellemített tárgyait, képeit állítja ki New Yorkban és Budapesten.

Filmdíszletek . 

  • 1981: Szerencsés Dániel (Hunnia, rend.: Sándor Pál)

  • 1982: Álombrigád (Társulás, rend.: Jeles András); Mennyei seregek (Budapest Stúdió, rend.: Kardos Ferenc)

  • 1983: Angyali üdvözlet (Hunnia, rend.: Jeles András)

  • 1984: Csak egy mozi (Hunnia, rend.: Sándor Pál)

  • 1989: Találkozás Vénusszal (Warner Bross, rend.: Szabó István)

  • 1992: Édes Emma, drága Böbe (Objektív, rend.: Szabó István)

  • 1993: A bűvös vadász (Budapest Stúdió; rend.: Enyedi Ildikó)

  • 1995: Offenbach titka (Chanel 4, rend.: Szabó István)

  • 1996: Hosszú alkony (Eurofilm, rend.: Janisch )

  • 1987: Az alkimista és a szűz (rend.: Kamondi Zoltán)

  • 1998: A napfény íze (rend.: Szabó István).

Színházi díszletek . 

  • 1986-1988: Wagner: Ring, Teatro Regio, Torino

  • 1993: Muszorgszkij: Borisz Godunov, Lipcsei Operaház; Verdi: Trubadúr, Wiener Staatsoper

  • 1994: Henley: A szív bűnei, pécsi Nemzeti Színház; Shakespeare: Hamlet, miskolci Nemzeti Színház

  • 1995: Csehov: Ivanov, Pesti Színház

  • 1996: Lorca: Bernarda Alba háza, szegedi Nemzeti Színház; A leláncolt Prométheusz - Médeia, Várszínház

  • 1997: Médeia-történetek, Miskolci Csarnok Kultusz Motel.

Egyéni kiállítások . 

  • 1974 • Emlékmű, Bercsényi Klub, Budapest

  • 1984 • Angyali üdvözlet, díszlettervek, XII. Velencei Film Biennálé, Velence

  • 1985 • Neue Linie in Ungarn, Tatgalerie, Bécs

  • 1986 • Möbelklassiker der III-ten Jahrtausends, Tatgalerie, Bécs • Bachman, Kovács, Rajk, Szalai, Dorottya Galéria, Budapest (kat.)

  • 1987 • Necropolis (kat.), Pécsi Galéria, Pécs

  • 1988 • Dem Deutschen Volke, D.A.A.D. Galerie, Berlin

  • 1992 • Relikviák, Stuart Levy Gallery, New York • Necropolis, Zichy-kastély, Budapest

  • 1994 • Bársonykoporsó - A harmadik fokozat, Fészek Klub, Budapest

  • 1995 • Kőművesmunkák, G. Anonimus, Ljubljana • ~ díszlettervei, Iparművészeti Múzeum, Budapest.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1981 • Magyar építészet, Építészeti Múzeum, Helsinki

  • 1983 • Pillantás Magyarországra, Hôtel de Ville, Lille

  • 1987 • Kortárs magyar művészet, E.L.A.C., Lyon

  • 1990 • Keletről Nyugatra, Stuart Levy Gallery, New York

  • 1991 • V. Nemzetközi Építészeti kiállítás, Velence • Kortárs magyar művészet, Seoul Arts Center, Szöul • Metropolis, Martin Gropius Bau, Berlin

  • 1992 • Architektonikus gondolkodás ma, Műcsarnok, Budapest

  • 1993 • Magyarország akkor és most, IMF Cultural Center, Washington • Magyar Ház, New York • Fővárosi Képtár, Budapest

  • 1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Prágai Quadriennale, Prága.

Köztéri művei . 

  • (belsőépítészeti munkák): 1996: Opart Dance Club, Arab kávézó, AbOriginal vendéglő

  • 1998: Persona Ruhabolt, Budapest

Művek közgyűjteményekben . 

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kortárs Művészti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Musée St. Pierre Collection, Lyon.

Irodalom . 

  • Kovács A.: Önéletrajzi dokumentumok, Mozgó Világ, 1980. július

  • Makovecz I.: Kőkatlan. Mennyei seregek (kat., Necropolis, 1987)

  • 's Fairy Tales, Domus, 1982. szeptember

  • Beke L.: Beszélgetés ~val. AL, 1983/3.

  • Fulviso, J.: Anni di Ferro, Movie Architecture, Róma, 1984. március

  • Bálint J.: E solo un film, Abitare, Róma, 1985. december

  • Hansen, T.: Kunst soll erlebbar Sein, Parnass, Bécs, 1986. március

  • György P.: A mulandóság építészete, Filmvilág, 1986. május

  • Beke L.: (kat. előszó: Bachman, Kovács, Szalai, Rajk, 1986)

  • Néray K.-Beke L.-György P.-Hegyi L.: (kat. előszó, Necropolis, 1987, Pécs)

  • Andrási G.: Kőszoba, kőkatlan, Nekropolisz, Architektura, 1988/1.

  • Kmachi, H.: Magyar radikális romantikusok, Wind, ?9, 1989

  • Hegyi L.: Utak az avantgárdból, Pécs, 1989

  • Carwley, T.: A. K. designs, Theater Crafts, 1991. augusztus-szeptember

  • 1993: Stage design by ~, Wind, ?24, 1993

  • Kernács G.: A beépített tértől a Harmadik fokozatig, Balkon, 1994/5.

  • Krasznahorkai L.: A bevezető szavak ~ bársonykoporsójához, Balkon, 1994/5.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról