Adattár
GALÁNTAI György
festő, grafikus, szobrász, (Bikács, 1941. június 17. - )
1963-1967: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak, tanára: Szentiványi Lajos. 1960: Helikon ünnepségek képzőművészeti díja; 1967-1970: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület ösztöndíjasa. 1974-1975: Fiatal Művészek Klubja Tavaszi Tárlat díja; 1983: Kassák-díj; 1985: Győr város díja a Rába Műveknél végzett munkájáért; 1988: a Lajota Stúdió Dunaújvárosért díja; 1989: Munkácsy-díj; 1990: A Salgótarjáni Tavaszi Tárlat díja; 1993: Budapestért díj. 1968-ban tanulmányút, Olaszország. 1970-1973 között megszervezi és működteti a Balatonboglári kápolnatárlatokat. 1975, 1979, 1983, 1985, 1989: Dunai Vasmű, Dunaújváros, művésztelep, 1976-ban részt vett a Ganz-Mávag Művelődési Házban a Kreativitási gyakorlatokon Erdély Miklóssal és Maurer Dórával közösen. 1977: Csepeli Vas- és Fémművek, művésztelep; 1977, 1978: Makói művésztelep; 1979, 1980: Velemi Textilművészeti Alkotóműhely. 1979-ben létrehozta az Artpoolt (Klaniczay Júliával közösen), amely a 70-es és a 80-as évek magyar avantgárd művészetének és alternatív művészeti kísérleteinek dokumentációs központjává és archívumává válik. 1983-1985 között kiadja, tervezi és részben szerkeszti az AL (Aktuális Levelek) c. szamizdat művészeti magazint; 1984, 1985: Rába Művek, Győr, művésztelep. 1987-ben ív- és lánghegesztő szakvizsga a Csepeli Vas- és Fémművekben. 1988-ban a Lajota Art Studio, Svédország, művésztelepen tevékenykedik. 1988-1989: a DAAD Berliner Künstlerprogramm ösztöndíjasaként Nyugat-Berlinben tölt egy évet. 1989-ben a Dunai Vasmű, Dunaújváros törzsgárdatagjává választották. 1990-ben az Arizona State University, School of Art vendégművésze. 1992-ben a Fővárosi Önkormányzat támogatásával létrehozza az Artpool Művészetkutató Központot. ~ önálló művészeti alkotói oeuvre-jének egy része szorosan összefonódik művészetszervezői tevékenységével. Több tucat kollektív kiállítás, projekt, kiadvány, művészeti program, valamint egyes marginális műfajok (mail art, művészbélyegek, pecsét, képeslap művészkönyvek) magyarországi népszerűsítése és archiválása fűződik a nevéhez. Ezek közül a legfontosabbak a balatonboglári kápolnatárlatok (1970-1973), az Artpool Archívum (1979-től), és az AL c. alternatív művészeti magazin (1983-1985), amelyek szervezése és kiadása révén a magyarországi és a nemzetközi avantgárd művészet jeles képviselőivel dolgozott együtt vagy került kapcsolatba. Szervezői tevékenységét művészi kifejezési formának tekinti, s a hagyományos műtárgykészítést elutasító fluxus áll a legközelebb művészetfelfogásához, s konceptuális tárgyak, kreatív helyzetgyakorlatok, valamint folyamatosan működő alkotói-szellemi terek létrehozásában látja az életben és a kultúrában valós funkciót betöltő művészet feladatát. A személyével szembeni intolerancia a hatóságok részéről (1973, a Balatonboglári kápolnatárlatok betiltása után több kiállítását, projektjét nem engedélyezték, vagy megakadályozták) önálló művészeti alkotásaira is hatott. Ezzel kapcsolatos gondolatait és elképzeléseit, majd 30 év naplójegyzeteit 1996-ban az Életmunkák c. kiadványban tette közzé. Festészeti tanulmányai befejezése után ~ elsősorban grafikákat készít. 1968-ban korábbi rajzait elemeire bontja, ezeket "létjelek"-nek nevezi. Különböző technikákkal és műfajokkal kísérletezik: nyomat-montázsokkal, amelyeket egymással, valamint fotogramokkal és kollázsokkal kombinál, grafikáinak festőivé tételével, kétdimenziós alakzatainak térbelivé alakításával, az egymásra nyomtatott rétegek számának növelésével, majdnem monokróm felületekhez jut. Ebben az 1972-1973-ig tartó periódusban a "pszicho-szimbolikus" jelentés, a gesztus-szerűség, az analitikus forma- és jelkutatás egyaránt jellemző műveire, s hasonló törekvések figyelhetők meg első szobrain is. 1973-tól kezdve ~ "helyzetkritikája" egyrészt direkt, politikai tartalmakat hordozó konceptuális tárgyakban (pl.: Direkt tárgyak, 1974) fogalmazódik meg, másrészt az önvizsgálatban szublimálódik. A tükör képezte kiindulópontját Önátalakítások című, 1976-ban elkezdett grafikai tanulmánysorozatának, amely később óriásira nagyított textilképként természeti környezetbe helyezve akciók ösztönzője is lett (Velemi Alkotóműhely). 1975-től kezdve ~ rendszeresen részt vett a dunaújvárosi, győri és csepeli gyári művésztelepeken, ahol elsősorban hulladék- és talált anyagokból, tárgyakból szobrokat készített. Fémszobrainak egyik alapmotívuma a saját talpméretével egyező talp-etalon, amelyet különböző formai és funkcionális összefüggésekbe helyezett. Közmondás-tömörségű, humort sem nélkülöző talpszobrai mellett a 70-es évek második felében és a 80-as években egyéb objekteket ("átfunkcionált tárgyak"-at), mobilokat, monumentális szabadtéri alkotásokat, és 1983 óta hangszobrokat készített. A hangszobrok első jelentős bemutatójára a Plánum '84-en került sor, majd a 80-as években több koncertet is adtak rajtuk zenészek. Az új festészet körébe tartoznak 1984-től készített, talpmotívumos festményei, ~ jelenléte ebben az évtizedben sokkal intenzívebb volt a különböző zenei és experimentális költészeti rendezvényeken, amelyeken diavetítésekkel, video- és hangmunkákkal, valamint performance-okkal szerepelt. 1989-től videoinstallációkat is készít. 1979-ben az Artpool megalapításával egy időben ~ bekapcsolódott a nemzetközi mail-art hálózatba, és ehhez kapcsolódóan tetemes oeuvre-t hozott létre az e műfaj körébe sorolható kisnyomtatványokból. Az új sokszorosító (xerox) és kommunikációs (telefon, fax) technikákat alkalmazó művészetek mellett, 1985-től a komputerművészet is foglalkoztatja, amely a 90-es évek második felétől, az internet-hálózat magyarországi elterjedésétől kezdve szinte kizárólagos munkaeszköze. 1996 óta számos weblapot és -adaptációt tervezett. Az 1992 óta művészetkutató intézetként működő Artpool aktuális programjainak és arculatának kidolgozásában ~ saját művészetkoncepcióját valósítja meg a múlt és a jelen relációjában: az elmúlt 30 év művészeti fejleményeinek, az egyetemes és magyarországi avantgárd művészet kiemelkedő életműveinek és felfedezéseinek, valamint a jelenkori művészet e hagyományhoz kapcsolódó vagy azzal valamely kontextusba hozható képviselőinek bemutatására és a "világhálózatba" kapcsolására törekszik.
Egyéni kiállítások .
1969 • Pszicho-szimbolikus festmények és más kísérletek, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1971 • Grafikai kiállítás, Kápolnatárlat, Balatonboglár • Grafikai tanulmányainak bemutatója (vizuális jelek), Madách Színház
1972 • Békés Megyei Művelődési Központ [Kígyós Sándorral], Békéscsaba
1973 • Becsomagolt kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Münnich F. Kollégium, Budapest
1975 • Kamarakiállítás, Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest
1976 • Stúdió Galéria, Budapest • Jókai Művelődési Ház, Budaörs
1977 • A "Közegszántó" c. tárgy (szobor) bemutatása, Újpesti Mini Galéria, Budapest
1978 • Château de Fougeres (FR) • Önátalakítások, új szitanyomat-széria, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Öt szobrának kiállítása, Fészek Klub, Budapest • IH Galéria, Pécs
1980 • Csepeli Papírgyár Ifjúsági Klubja • Exposition de Sculptures de ~, Francia Intézet, Budapest
1983 • ~ kiállítása, Liget Galéria, Budapest
1984 • Plánum '84, Fekete terem - akció tér zenélő szobrokkal, Almássy Téri Szabadidő Központ
1988 • ~ Képeinek és szobrainak kiállítása, Görög templom, Vác (kat.)
1989 • Daadgalerie, Nyugat-Berlin (kat.) • ~ kilenc szobra (1975-85), Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, Budapest
1991 • Újkapolcs Galéria, Kapolcs • Pajta Galéria, Salföld • Pieds de fer, Tour de Purgnon, Die, Drôme (FR)
1993 • ~ • Életmunkák (gyűjt.), Ernst Múzeum, Budapest (kat.)
1995 • Mani e Piedi, Magyar Akadémia, Róma.
Válogatott csoportos kiállítások .
1968-1976 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület évenkénti kiállításai, Budapest
1970-1973 • a balatonboglári kápolnatárlatok
1970 • R-kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, R-épület, Budapest • II. Debreceni Országos Nyári Tárlat, Déri Múzeum, Debrecen
1971 • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Stúdió, Budapest
1972 • Utak, Eötvös Galéria, Eötvös Kollégium, Budapest • Fiatal magyar művészek, Likovni Salon, Újvidék (YU)
1973 • Szabadtéri Tárlat, Szentendre
1974-1975 • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1975 • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros
1976 • 5. Brit Nemzetközi Alkalmazott grafikai Biennálé, Bradford (GB) • Lélegzet, Rózsa presszó, Budapest
1976-tól Nemzetközi Grafikai Biennálékon, Krakkó és az Intergrafia Nemzetközi Grafikai Kiállításokon, Katowice • 4. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Kunstverein zu Frechen (Német Szövetségi Köztársaság) • Expozíció. Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
1977-től • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Moderna G., Ljubljana • Maros menti Művésztelep 1977. évi kiállítás, Városi Kiállítót., Makó
1978 • Üzenetvivő Grafikák, Galéria 40, Eger • Kelet-európai konkrét és vizuális költészet, Van Gogh Múzeum, Amszterdam, s'Hertogenbosch Modern M. (NL) • Fotogramok, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Határesetek. Tér-alkotás és tárgyformálás kamarakiállítás-sorozat, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Dunaújvárosi szobrász alkotótelep és szimpozion, Uitz Terem, Dunaújváros
1978-tól • Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs
Textil - textil nélkül, Fiatal Művészek Klubja, Velemi Alkotóműhely
1980 • 100 Artists/100 Books, CDO, Parma • 2. Esztergomi Fotó Biennálé, Vármúzeum, Esztergom • Tájképbiennálé, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
Drawing Activity, G. Rysunku, Poznań • A Velemi Textilművészeti Alkotóműhely 1975-1979, Uitz Terem, Dunaújváros • Rajz/Drawing '80., Pécsi Galéria, Pécs
1981 • Nemzetközi Rajz Triennálé, Poznań • Artists' Books, Metronom, Barcelona • Künstlerbücher, Frankfurter Kunstverein
1982 • World Art Post, Fészek Galéria, Budapest • Bookworks, Pasadena (USA) • B. de Paris, Párizs • Mindenki mindenkivel (APS No. 11.), Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Rajz/Drawing '82, Pécsi Galéria, Pécs
1983 • Szabadtéri Szoborkiállítás, Salgótarján • Film/Umetnost, Studenska Centra, Zágráb • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros • 26 grafiker, G. Smedbyn, Huskvarna (SVE) • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest • Művészeti szimpoziumok eredményei 1. • Szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Táj/Landscape, Pécsi Galéria, Pécs
1984 • Grenzzeichen • Neue Kunst aus Österreich und Ungarn, Landesg. Esterházy-kastély, Kismarton • Magyarország a tiéd lehet, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1985 • Víz, Fészek Galéria, Budapest • Vasszobrok, Uitz Terem, Dunaújváros • Dunaújvárosi Szimpozion, Fészek Klub, Budapest • 40 alkotó év, Műcsarnok, Budapest • 101 Tárgy. Objektművészet Magyarországon, Óbuda Galéria, Budapest • XVI. Győri Művésztelep kiállítás, Győri Műcsarnok, Budapest • Művészeti szimpozionok eredményei 3., Műcsarnok, Budapest
1986 • 2nd International Portfolio of Photography, Liget Galéria, Budapest • Új szerzeményeinkből, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Eklektika '85, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • XVII. Győri Művésztelep kiáll., Győri Műcsarnok, Budapest • Digitart. Számítógép-művészeti kiállítás, Szépművészeti Múzeum, Budapest • Szövegek. Kép-vers/Vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest • Aktok, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Bélyegképek, Szépművészeti Múzeum, Budapest • "...Meglepetés olvasóink részére!" Nemzetközi művészkönyv-kiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
1988 • Bilder für Afrika, Stuttgart és St. Wendel (Német Szövetségi Köztársaság) • Nemzetközi Kortárs Költészeti Találkozó kiállítás • Vizuális költészet a világban, Valente, Tarascon (FR) • A Győri Művésztelep 1968-1988, Xantus János Múzeum, Győr • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest
1989 • Europe Against the Current, Amszterdam • Emlékmű 1956 vértanúinak a 301-es parcellában, Budapest Galéria, Budapest • Meisterwerke der ungarischen Moderne, Schloss Plankenwarth bei Graz • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A 20. század magyar észete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1990 • Prix Ars Electronica 90, Linz • A vályú, Görög templom, Vác • The Readymade Boomerang • Certain Relations in 20th Century Art, 8. Sydney-i Biennálé, Art Gallery of New South Wales, Sydney • Fete de l'image. Les artistes hongrois et l'ordinateur, Lille
1991 • Sub Voce. Kortárs magyar videóinstalláció, Műcsarnok, Budapest • Tisztelet El Grecónak, Szépművészeti Múzeum, Budapest • Metafora/Metaphor, Pécsi Galéria, Pécs • Kennesaw, Atlanta (USA) • Kortárs képzőművészet. Válogatás a Ludwig Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Budapesti Art Expo '91, Kőbánya • Oszcilláció, Hatos bástya, Komárno (SZL), Műcsarnok, Budapest
1993 • Instrumentum I. (A hangszer). Kortárs képzőművészeti kiállítás - Koncert - Performance - Video, Intercisa Múzeum, Dunaújváros, Városi Múzeum, Győr • Új szerzemények a Magyar Nemzeti Galériában 1985-1992, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Artpool Subjectif. 7 projets d'Artpool, Budapest, 1980-1992, Ateliers d'Artists de la ville de Marseille • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar képzőművészetből, Ernst Múzeum, Budapest
1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest
1996 • Mail Art, Eastern Europe in International Network, Staatliches M. Schwerin
1997 • Kartográfusok, Kortárs Művészetek Múzeuma, Zágráb • Varsó • Ernst Múzeum, Budapest • Maribor (SL) • Konszonancia, Szentendrei Képtár
1998 • Képzőművészet Somogyban 1945-1990, Kaposvári Képtár, Kaposvár • Rózsa presszó, Ernst Múzeum, Budapest
1999 • Transmit - Fluxus, Mail Art, Net.works, Queens Library Gallery, Jamaica, New York.
Köztéri művei .
Tárgyiasított életterv (vaslemez, 1975, Dunaújvárosi Szoborpark)
1/2 X=V (Félix=Viktória) (vaslemez, 1979-1982, Dunaújvárosi Szoborpark)
Jövő-bejárat (acélbuga, 1987-1989, Dunaújvárosi Szoborpark).
Művek közgyűjteményekben .
Fővárosi Képtár, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Jean Brown's Collection at the Getty Museum, California
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kortárs Műv. Intézet, Dunaújváros
Kupferstichkabinett, Dahlem Museum, Berlin
Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Sárospataki Képtár, Sárospatak
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Városi Képtár, Paks.
Irodalom .
[N. N.]: Galántai-grafikák, Magyar Ifjúság, 1971/48.
Patkó I.: Les expériences de ~, Les Arts Plastiques en Hongrie, 1978/3.
~: Documentation 1968-1984, Budapest, 1984
Szőke A.: ~, Grenzzeichen 1984. Neue Kunst aus Österreich und Ungarn (kat., Eisenstadt, 1984)
Antal I.: A kommunikációművész. Beszélgetés ~ szobrásszal, Új Tükör, 1987/49.
Esterházy P.: Ősmagyaros és féltlépő, ~ kiállítása a Váci Görög Templomban (kat., 1988)
Esterházy, P.: Ancient Magyar & One-Legged, 8th B. of Sydney
Földényi, F. L.: Mit ~ in West-Berlin (kat. Berlin, 1989)
Stepken, A.: Stepstamps - ~ (kat. Berlin, 1989)
Földényi F. L.: "Magyar szobor, szépen állj!" ~ kiállításán Nyugat-Berlinben, Jelenkor, 1989/10.
Mulligan, T.: Hungarian Underground Art, 1970-1990, Art Monthly (GB), Nr. 137, June 1990
Nagy A.: Az eltűnt téridő nyomában. ~-revitalizációk, Beszélő, 1990. január 22.
Szőke A.: ~. Életmunkák (leporelló az Ernst Múzeumbeli kiállításhoz, 1993)
~ szobrászművész kiállítása, Balkon, 1993/1.
Földényi F. L.: Művészi szabadságharc. ~ életmű-kiállítása, Balkon, 1993/2.
Bohár A.: ~ életmunkái, Kritika, 1993/12.
Bán A.: ~-összes, Műv, 1994/4.
Keserü K.: Variációk a pop-artra. Fejezetek a magyar művészetből 1950-1990, Budapest, 1993
~ 1968-1993. Életmunkák, Budapest, 1996
Perneczky G.: A szobrászat útja a szó-kollázsoktól az allegóriákon át a Fluxus-koncertig, uo. Petőcz A.: ~, Kritika, 1996/11.
Szőnyei T.: "A hálózat a +hálózatra megy." Mail Art, képzőművész, Magyar Narancs, 1998. március 12.
Filmek .
Infermental III., 1984, Gymnich-Hamburg-Budapest; ~: Bélyeg/Film, BBS, Budapest, 1982-83
~: Kultúr/Galántai/domb, MTV V. Stúdió, Fríz produkció, 1992
A Balatonboglári kápolnatárlatok története 1970-1973, I-II. rész (rend.: Soós Á., szerk.: Római R., szakértő-riporter: Sasvári E., 1998. szeptember 1., 3., MTV2).
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról