Adattár
KEMÉNY Zoltán
festő, szobrász, (Banica, 1907. március 21. - Zürich, 1965. június 14.)
1923-1927: Iparművészeti Iskola, bútortervezés, belsőépítészet, mestere: Kaesz Gyula; 1927-1930: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Vaszary János. 1964: XXXII. Velencei Biennálé Szobrászat Nemzetközi Nagydíja. Képzőművészeti tanulmányainak befejezése után 1930-ban Párizsban telepedett le, ahol különböző foglalkozásokba kezdett. Így tervezett kovácsoltvas munkákat, világítási berendezéseket, volt utcai árus is, majd divattervező. 1933-ban kötött házasságot a festő Szemere Madeleine-nel (Lenkével). 1940-1942 között Marseille-ben dolgozott. Végül 1942-ben telepedett le Zürichben, ahol haláláig élt. Itt folytatta a divattervezői munkát, és az Annabelle című folyóiratot szerkesztette 1960-ig. 13 évi szünet után kezdett el festeni. 1957-ben vette fel a svájci állampolgárságot. 1984-ben özvegye a Szépművészeti Múzeumnak ajándékozott 400 művet a hagyatékából. Önmaga művészeti korszakát három szakaszra osztotta: "Festmények" 1943-1946, ide pasztózusan festett olajképek tartoznak; "Relief-kollázsok" 1947-1953, ahol rendszerint pavatexre különböző anyagokat, gipszet, agyagot, földet, növényt, textilt applikált a kollázs elvének megfelelően; és "Fémreliefek" 1953-1965 periódusára. ~t mint a fém dombormű műfajának megújítóját tartja számon a szakirodalom, amivel a modern szobrászat egy új fejezetét nyitotta meg. Kezdetben kifeszítetlen vásznakra festett, egyre erőteljesebb színekkel, sokszor közvetlenül a tubusból nyomta a festéket. Első olajképeit műfaj-, stílusparódiáknak tekinthetjük, amelyeknek forrásait XV-XVIII. sz.-i szőnyegek, Botticelli, Rembrandt, a Nabis-csoport, Van Gogh stb. képei jelentik. Formai inspirációjukat a szövéstechnika, a csipkehímzés anyagszerűségéből merítik. Emellett népművészeti ihletésű naiv szürrealista képei születtek: Bartók Béla emlékére (1946). 1946-ban Párizsban összeismerkedett Jean Dubuffet-vel, aki ekkor készítette el Hautes Pâtes címmel kátrányból, homokból, gipszből álló sorozatát. Dubuffet ekkor kiadott tanulmánya ~ művészetére is nagy hatással volt. Személyes kapcsolódása nem az Art Brut irányzatához volt, az informel művészeten belül formailag és tematikusan a COBRA-csoport tagjaihoz kapcsolódott, akiknek kiállításán részt vett. Ironikus látásmódját a második korszak műveinél is megőrizte. Egyik témáját ekkor a Kert, a Kertész és barátai metaforája jelenti (Kertész barátnői, 1947). 1949-ben otthonában mutatta be második korszakának műveit. ~ reliefjeit tehát festőként és nem szobrászként kezdte el készíteni (Michel Ragon). Előre gyártott, vagy általa kitalált (csavarokat, fogaskereket, csöveket stb.) elemeket forrasztott rá fémlapra, a természetben található képződményeket imitálva. A reliefek festői hatását a különböző fémek színével, a fény-árnyék hatások kiaknázásával nyeri. Magas domborművei sajátos térhatást érnek el az egymás fölé helyezett rétegek által. Egy-egy fémmotívum állandó ismétlése vitális élményt nyújt. A domborművek alkotói folyamatát rajzokon kísérte végig. Utolsó éveiben, 1963-1964 között születtek meg monumentális művei, a St. Gallen-i Főiskola, a laussane-i vásár svájci pavilonja, a frankfurti Városi Színház üvegtársalgójának 120 m hosszú mennyezete. Alvar Aaltóval tervezett utolsó munkájára korai halála miatt nem került sor.
Mesterei .
Kaesz Gyula, Vaszary János.
Egyéni kiállítások .
1945, 1947 • Galerie des Eaux-Vives, Zürich
1946 • Galerie Kléber, Párizs
1949 • Atelier Kemeny, Zürich • Galerie Mai, Párizs
1951, 1955 • Galerie 16., Zürich
1954 • Baldwin Kingrey Gallery, Chicago
1955, 1957, 1959, 1961 • Galerie Fachetti, Párizs
1956 • Galerie Springer, Berlin
1958 • Gallery One, London
1959 • Kunsthaus, Zürich
1960 • Sidney Janis Gallery, New York
1961 • Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds
1962 • Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Kunsthalle, Düsseldorf
1963 • Kestner-Gesellschaft, Hannover • Haus am Waldsee, Berlin • Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo
1964 • XXXII. Velencei Biennálé svájci pavilon
1965 • G. dell'Obelisco, Róma • G. d'Arte del Naviglio, Milánó
1966 • Musée National d'Art Moderne, Párizs (kat.)
1967 • Palais des Baeux-Arts, Brüsszel • Tate Gallery, London • Wallraf-Richartz-Museum, Köln • G. Lorenzelli, Bergamo
1968 • Galerie Maeght, Párizs
1970, 1980 • Galerie Maeght, Zürich
1974 • Galerie Maeght, St. Paul
1981 • Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds
1982 • Kunstmuseum, Bern (kat.)
1985 • Szépművészeti Múzeum Budapest (kat.)
1994 • Natka-Berta G.
1996 • A vászontól a domborműig, Műcsarnok.
Válogatott csoportos kiállítások .
1945 • Ausländische Maler in der Schweiz, Kunsthalle, Bern
1949 • Exposition internationale d'Art experimental, Stedelijk M., Amszterdam
1958 • Nouvelles réalites, Párizs
1958, 1961, 1964 • The Pittsburgh International Exhibition, Carnegie Institut, Pittsburgh
1959 • II. Dokumenta, Kassel • European Art Today (vándorkiállítás), USA • Painting and Sculpture Acquisitions, MOMA, New York
1960 • Antagonismes, Palais du Louvre, Párizs • Konkrete Kunst, 50 Jahre Entwicklung, Helmhaus, Zürich • Comparaisons, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs (1961) • De Daumier a nos jours, Musée de St-Étienne, St-Étienne • Le Relief, Galerie XXe siecle, Párizs (1962) • Plastik 1924-1960, Galerie Springer, Berlin
1962 • ~ und Werner Graeff, Kunsthalle, Düsseldorf
1963 • The Maremont Collection of Twenthieth Century Art, Gallery of Modern Art, Washington • Forum 1963, Gent • La sculpture en Suisse 1952-1963, Musée Rodin, Párizs
1964 • III. Documenta, Kassel
1965 • Exposition internationale de gravure, Moderna G., Ljubljana • Sculpture from the Albert A. List Family Collection, New York School Art Center, New York
1966 • Zürcher Künstler in der Kunsthalle, Kunsthalle, Bázel • Schweizer Malerei und Plastik 1945-1965 (vándorkiállítás), Pforzheim • Koblenz • Kassel • Wuppertal • Bremen • Spazio, Forma e Colore, Dózse-palota, Velence
1967 • Montreali világkiállítás, svájci pavilon • Sculpture 1947-1967, Musée d'Art Moderne, Grenoble • Guggenheim International, Solomon R. Guggenheim Museum, New York
1968 • Quarante ans d'Art Vivant - Hommage a Robert Giron, Palais des Beaux-Arts, Brüsszel • L'Art et la Recherche - Enterprises et Fondations d'Europe, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1970 • Huszadik századi magyar származású külföldi művészek, Műcsarnok
1971 • 4e Exposition internationale de sculpture contemporaine, Musée Rodin, Párizs
1972 • Contemporary Swiss Art, Tel-Aviv • Zeitgenössische Schweizer Maler und Bildhauer (vándorkiállítás), Varsó • Bukarest
1980 • Reliefs, Formenprobleme zwischen Malerei und Skulptur im 20. Jahrhundert, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Geschichte, Münster • Kunsthaus, Zürich
1995-1996 • The Figures of Liberty, Musée Rath, Genf.
Művek közgyűjteményekben .
Musée de Beaux-Arts, Zürich
Musée National d'Art Moderne, Párizs
Tate Gallery, London; Musée des Beaux-Arts, La Chaux-de-Fonds
Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo
Staatliche Museum, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Berlin
Szépművészeti Múzeum, Budapest; Wilhelm Lehmbruck-Museum, Duisburg.
Irodalom .
Ragon, M.: Zoltan Kemeny, Neuchâtel, 1960
Beckert, H.-Buchwitz, H.-Kemeny Z.- Rathke, E.: Zoltan Kemeny, Deckenskulptur im Frankfurter Theaterfoyer, Frankfurt, 1963
Zoltan Kemeny, 1907-1965, ten works, London, 1964
Giedion-Welcker, C.: Zoltan Kemeny, Künstler unserer Zeit, XV. kötet, St. Gallen
Sík Cs.: ~, Budapest, 1965
Dorival, B.: (kat. bev., Musée National d'Art Moderne, Párizs, 1966)
Chevalier, D.: Zoltan Kemeny, peintreet sculpteur, Lettres Françaises, Párizs, 1968/6.
Picon, G.-Rathke, E.: Zoltan Kemeny, reliefs en metal, Párizs, 1973
Sík Cs.: ~ útja, Művészet, 1976/12.
Christoph Von Tavel, H.-Hevsser, H.: (kat. bev., Kunstmuseum, Bern, 1982)
Cifka B.: (kat. bev., Szépművészeti Múzeum, 1985); A vászontól a domborműig, Művészet, 1985/8.
Passuth K.: Festmény vagy relief? Ország Lili és ~ szellemi találkozása, Ars Hungarica, 1994/1.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról