Adattár
KICSINY Balázs
festő, szobrász, (Salgótarján, 1958. november 24. - )
1978-1982: Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szak; 1982-1985: Magyar Képzőművészeti Főiskola murális szak. 1988: Derkovits-ösztöndíj; 1990: tanulmányút Glasgowba a Pan European Arts és a British Council ösztöndíjasaként; 1992: Eötvös József Alapítvány ösztöndíja; tanulmányút New Yorkba a Voironban (FR) rendezett nemzetközi szobrászati pályázat díjazottjaként; részvétel a Visionfest (Liverpool, GB) képzőművészeti fesztiválon a Visiting Arts támogatásával; 1994: a Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottságának támogatása; Soros Alapítvány Kortárs Művészeti Központ támogatása; 1995: Nemzeti Kulturális Alap támogatása; Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj támogatásával tanulmányút Nagy-Britanniában; 1992: Munkácsy-díj; Nemzetközi szobrászati pályázat különdíja, Voiron (FR); 1993: Smohay-díj. 1995 óta Angliában él. ~ korai, 80-as évek végi munkái a nyelvjátékok és a képi megjelenítés kettősségeire, ellentmondásaira épülő ironikus tárgyak: Székház (1989) c. szobra vasból formált, ablakformákkal áttört támlájú szék. Műveinek motívumrendszere, anyag- és eszközhasználata koherens, újra meg újra visszatérő elemekre és sajátosságokra épül. Majdminden képén és installációján használja a szenet vagy a szénport és a bányászjelképeket. 1990-1993 között a 18. századi angol festő, Thomas Gainsborough festményeinek átírásával készített portrésorozatot (Robert Andrews és Mary a felesége, Thomas Gainsborough után, 1990). A képek olajjal festett fa alapján a Gainsborough-tól kölcsönzött figurák szénből kirakva jelennek meg, testkontúrjaikat fehér vonalak jelzik, a portrék hátterében a művész másik vándormotívuma, az út tűnik fel. A sorozat más darabjain vastag olajfestékvonalakkal megrajzolt bányászjelképek láthatóak. A sűrített szimbolikájú, gyakran ironikus vagy abszurd jelentésátfedésekre, analógiákra és absztrakciókra építő installációk sorát Gainsborough-sorozatához hasonlóan a klasszikus művészeti előképeket használó, de azokat absztraháló installációkkal folytatta. A Rákóczi-induló, Hollósy Simon után (1993) csakúgy mint az Okos táj (1993) c. installációját a vezetékekkel összekötött asztalok és az alájuk függesztett csillárok egymáshoz és a térhez való viszonyára építette fel. 1994-es Tizenöt út c. térberendezésében ismét az út motívumot használta: a tizenöt darab életnagyságú, testetlen, de emberi figurát formázó alakot lyukas kabátban, festett fa és drót alapú - fekete alapon fehérrel szaggatott - utakat stilizáló talapzaton és vázon, különféle pózban és gesztusokkal jelenítette meg. Festményein a bányásztéma ironikus, ugyanakkor megrázó variációi tűnnek fel, expresszív képi nyelvvel párosulva (Cím nélkül, 1994). ~ 1995-ben Tizennégy c. munkájában tért vissza a szén használatához. A stációkat parafrazeáló szénpor-alapú, fehér krétával rajzolt képein matrózruhás Jézus-figura és bányász, ill. iskoláslány alakok a bibliai történet résztvevői. A képek fölött elhelyezett lámpabúrák és a profán anyagok használata felerősíti a kulturálisan terhelt ábrázolás allegorizáló-ironizáló tendenciáit, embléma-szerűségét. Utazz! ne utazz! Kényelmetlen kiállítás a lakásomban c. 1996-os művében a képregényekkel teleragasztott, a művész nappalijában elhelyezett óriáscsónak a tárgy és az anyagok szimbolikus jelentéseire való utalás, de egyszersmind ennek idézőjelbe tétele is.
Egyéni kiállítások .
1988 • Horváth E. Galéria, Balassagyarmat • Stúdió Galéria, Budapest
1989 • Liget Galéria [Gerber Pállal] • Galerie Fisch, Brauschweig
1990 • Maison Internationale [Gerber Pállal, Kungl Györggyel, Gerhes Gáborral], Rennes (FR)
1991 • Éjszakai repülés, Francia Intézet, Budapest • Várfok 14 Galéria, Budapest • Szabad Művelődés Háza, Székesfehérvár
1992 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest [Gerber Pállal, Kerek Bélával]
1993 • II. Velencei Biennálé, Velence; Községi Könyvtár, Velence [Somogyi Tamással, Kovács Dénessel] • Okos táj, Barcsay Terem, Budapest [Bukta Imrével, Gerber Pállal, Palkó Tiborral]
1994 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest [Karina Horitz-cal, Sherry Hay-jel] • Innocents, Uitz Terem [Bukta Imrével, Gerber Pállal] • Budapest Galéria, Budapest [Christoph Ungerrel] • Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár
1995 • Bartók 32 Galéria, Budapest [Karina Horitz-cal] (kat.) • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat).
1999 • Fővárosi Képtár, Budapest
2004 • Bolygó Hollandi - Hooglandse-templom, leiden, Hollandia.
Válogatott csoportos kiállítások .
Szaft, Ernst Múzeum, Budapest • Gravitáció, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre
1989 • Kék Acél, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1990 • Kék- Vörös, Uitz Terem, Dunaújváros • Derkovits-ösztöndíjasok kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • Collegium Hungaricum, Bécs
1991 • Oszcilláció I., Hatos bástya, Komárom (CSZ) • Oszcilláció I., Műcsarnok, Budapest
1992 • Az idegen szép, Barcsay Terem, Budapest • Vision Fest, Arts Lab Gallery, Liverpool (GB) • Analóg, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1993 • Új szerzemények, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Hordalékok, NA-NE Galéria, Budapest • Polifónia, Budapest
1994 • Első Magyar Látványtár kiállítása, Művészetek Háza, Pécs • 80-as évek - Képzőművészet (kat.), Ernst Múzeum, Budapest
1995 • Első Magyar Látványtár kiállítása, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Művek és magatartás. A 20. század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1997 • 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum, Budapest
1998 • Látvány. Magyar művészet a színház és film között, Műcsarnok, Budapest
1999 • Remekművek és remek művek, Első Magyar Látványtár, Diszel.
Művek közgyűjteményekben .
Első Magyar Látványtár Alapítvány
Fővárosi Képtár, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Művészetért Alapítvány, Dunaújváros
Pan European Arts, Glasgow.
Irodalom .
György P.: Az esztétika Bermuda-háromszöge, Jelenkor, 1988/9.
Gerber P.: Szavunk nem lép be többet az atyai házba. ~ kiállítás, Új Művészet, 1989/1.
Szegő Gy.: Exodus, Új Művészet, 1989/4.
Lengyel L.: A kék acél. Ennyi füstbe ment terv után, Új Művészet, 1989/11-12.
Boros G.: ~, Liget Almanch, 1985-1990
Mulligan, Th.: Tér, metafora, embléma, Art, 1991/1.
Szegő Gy.: Ellopott nemzedékek. ~ műtermében, Új Művészet, 1991/6.
Sculpture en ville (kat. bev., Voiron [FR])
Lóska L.: A nagy visszatérés. Szlovákiai és magyarországi művészek kiállítása, Új Művészet, 1992/1.
Hay, S.: ~, Budapest Week, 1992/5.
Hajdu I.: ~ kiállítása a Fiatal Művészek Klubjában, Beszélő, 1992. október 10.
György P.: A későszocializmus után, a kapitalizmus után, Új Művészet, 1992/9.
Wiggins, C.: Visionfest, Liverpool
Kukorelly E.: ~, NA-NE-VOLT, 1993. november
Hajdu I.: Velencei Biennálé-Velence község, Beszélő, 1993. július 10.
Boros G.: Velencei Biennálé, Kritika, 1993/9.
Kovács P.: Velencei Biennálé, Új Művészet, 1993/9.
Keserü K.: in: Variációk pop-artra, Budapest, 1994.
Keserü K.: (kat. bev., 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest, 1994)
Szegő Gy.: Ecset korbács - festék és vér. ~, és Christopher Unger kiállítása, Új Művészet, 1994/10.
Sasvári E.: A bányász és a pap, avagy a gyónás. ~ kiállítása, Balkon, 1994/10.
Hajdu I.: A szent és a profán. ~ és Karina Horitz kiállítása, Beszélő, 1995. február 9.
Julius Gy.: Picasso-k kalandjai, MTV 2, 1995. február 4.
Szipőcs K.: ~. Párbeszéd, Balkon, 1995/4.
Sinkó I.: Oltár és stációk félhomályban. Karina Horitz és ~ kiállítása, Új Művészet, 1996/5.
Körner É.: Úton (kat., Szent István Király Múzeum, 1995)
Kukorelly E.: Lassú cikk (kat., Szent István Király Múzeum, 1995)
[Kybor]: Horgonyt fel! ~ kiállítása, Magyar Narancs, 1999. április 29.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról