Adattár
KÍGYÓS Sándor
szobrász, (Debrecen, 1943. július 7. - Pécsvárad, 1984. október 30.)
Középiskolai tanulmányait a debreceni Vegyipari Technikumban és a Kodály Zoltán zenei konzervatóriumban végezte. A debreceni Tanítóképző Intézet népművelés-könyvtár szakán, majd a Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar nyelv és irodalom szakán szerzett diplomát. 1966-tól Pécsváradon élt, ahol a Járási Művelődési Központ igazgatójaként és népművelőként dolgozott. Tanulmányúton járt Csehszlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Finnországban és Olaszországban. Rómában Amerigo Tot-tól tanulta meg a viaszvesztéses öntést. 1970-től négy évig volt tagja a villányi szobrász szimpóziumnak. 1976-tól óraadó tanárként esztétikát tanított a pécsi Tanárképző Főiskolán, majd a Janus Pannonius Tudományegyetemen. A szobrászat elméleti oldalával is foglalkozott. A 70-es évek elejétől előadásokat tartott a Pécsi Műhely szabadiskolájában (A plasztika alapvető elemei, 1971.) A szobrászat mesterségéről - a fafaragásról címmel a Corvina Kiadónak írt munkája kéziratban maradt. Az MTV Műhelytitkok című adásának forgatókönyvírója és műsorvezetőjeként is közreműködött. Halála után a róla elnevezett díjat 1984-ben alapították meg szobrász, zenész és népművelő barátai. Állandó kiállítása Pécsváradon látható. Munkássága korai szakaszában a természeti körülmények között alakuló anyag formavilágának megőrzésére törekedett. Visszafogott szobrászi módszerét ebben az időszakban elsősorban nem a komponálás, hanem az anyagokban rejlő belső erő érvényesítése jellemezte (Éneklő, 1967; Madár, 1968). Későbbi művein a természetből származó organikus, és a társadalom absztrakt formákkal leírható rendszerének kölcsönhatása foglalkoztatta, amit elméleti munkáiban is megfogalmazott. 70-es évek-beli plasztikáin az elemi formák (a gömb, a hasáb) egymásra hatása, valamint a külső, szobrászi beavatkozásból létrejövő "konfliktushelyzet" kapott hangsúlyt. (Hasáb és gömb, 1971-1972). A szobrászat lényegét az anyagból ható erő és a formáló szándék küzdelmében látta, de nem hagyta figyelmen kívül a kiszámíthatatlanul beavatkozó, pusztító erőket sem (Belövés, 1975). A 70-es évek második felétől készültek hajlított plasztikái, (Hajlítás, 1974; Terhelés csoport, 1977; Összehajlás/Bending III.; A két hang, 1978) melyekben a nonfiguráció eszközeivel alapvető társadalmi és egzisztenciális problémákat érzékeltetett. Tipikus emberi szituációk, történetek - a gyengeségből fakadó hajlíthatóság, a kényszerű meghajlás és a terhek viselése - jelentek meg a főként kőből faragott műveken. A 70-es évek végén, 80-as évek elején azonban egyre inkább eltűntek a narratív elemek, és a hajlított formák önálló plasztikai értékei érvényesültek. A köztéri szobrászat új kihívásai, a lakótelepi környezethez a hagyományos anyagoknál jobban alkalmazkodó beton, alumínium technológiai lehetőségei izgatták. A monoton vizuális látványban üdítően ható, felszabadultan tekeredő formákkal a dinamikus lét lehetőségeire ébreszti rá nézőit (Betonszalag/Kempeli, 1978; Balett, 1978; Térplasztika, 1984).
Egyéni kiállítások .
1971 • Pécsi Műhely, Pécs • Kisgaléria, Békéscsaba [Galántai Györggyel]
1975 • Kisgaléria, Pécs
1976 • Művelődési Központ, Gyula
1977 • Ifjúsági Ház, Pécs • November 7. Művelődési Központ, Szeged
1982 • Magyar Nemzeti Galéria Műhely-sorozat, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (kat.) • Művelődési Központ, Dombóvár (kat.) • Művelődési Központ, Zalaszentgrót • Miskolci Galéria, Miskolc • Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat (leporelló) • Uitz Terem, Dunaújváros
1983 • Művelődési Központ, Debrecen • Kisgaléria, Hajdúnánás • Szoboszlói Galéria, Hajdúszoboszló
1985 • ~ emlékkiállítás, Pécsi Galéria, Pécs
1986 • ~ emlékkiállítás, Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg (kat.)
1987 • ~ emlékkiállítás. Budapest Galéria, Budapest Kiállítóháza (kat.)
Válogatott csoportos kiállítások .
1971 • Anyag és forma, Budapest
1972 • Pécsi Műhely, Pécs • III. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs • Kápolnatárlat, Balatonboglár
1974 • IV. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs
1975 • Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre
1976 • Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs
1979 • VI. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs
1982 • Arteder, Bilbao
1983 • Künstler aus Süd-West Ungarn, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz • VIII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs • Tíz pécsi képzőművész, Miskolci Galéria, Miskolc.
Köztéri művei .
Madár (siklósi sárga márvány, 1970, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion)
Születés (1971, Pécs, Családi Intézet)
Gömb és hasáb (zuhányai zöldmárvány, 1971-1972, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion)
Harmadik (beremendi szürke mészkő, 1973-1974, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion)
Balett (hegesztett alumínium, 1978, Pécs, Sétatér)
Betonszalag/Kempeli (beton, 1978, Pécs, Rókus utca)
Három forma (rozsdamentes acél, 1979, Zánka, Úttörőváros)
Együtt (1981, Pécs, Családi Intézet)
Kételemes krómacél plasztika (1984, Százhalombatta, Dunai Kőolajipari Vállalat).
Művek közgyűjteményekben .
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Miskolci Galéria, Miskolc
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.
Irodalom .
Bükkösdi L.: Négy szobrász, MIV, 1973/9.
Bereczky L.: Megkésett jegyzetek, MIV, 1977/2.
Aknai T.: A meggyűrt márványszalag példázata. (~ újabb szobrairól), MIV, 1977/12.
Török K.: Műalkotások műanyagból. Film Színház Muzsika, 1979/37.
Rideg G.: Villány másfél évtizede, MIV, 1982/7.
Sümegi Gy.: Idekint és odabent. Beszélgetés Amerigo Tot szobrászművésszel, Forrás, 1982/7.
Nagy T. K.: (kat. bev. tan., Magyar Nemzeti Galéria, 1982)
Nagy T. K.: ~ (kat., Dombóvári Művelődési Ház, 1982)
Nagy Z.: Helybenjárás. Pécsi országos kisplasztikai biennále, MIV, 1983/11.
Keserü K.: Méltatás és dokumentum. (~ szobrairól), MIV, 1986/2.
Varsányi Gy.: A meghajlított kő. Beszélgetés ~ral (kat. bev. tan., Zalaegerszeg, 1986)
Tot A.: ~ (kat. bev. tan., 1986)
Martyn F.: (kat. bev. tan., 1986)
Kovács O.: A pécsi grafikai műhely, MIV, 1987/2.
Keserü K.-Kovács O.-Kígyós S.-Né: ~ (életműkatalógus, bibliográfiával, Pécs, 1989)
Romváry F.: A pécsi képzőművészet száz éve, MIV, 1990/3.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról