KŐ Pál

#2398
szobrász, (Perespuszta, 1941. június 2. - )

,

1963-1968: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Somogyi József. 1969, 1971: KISZ-nagydíj; 1975: Munkácsy-díj; 1976: az V. Országos Kisplasztikai Biennálé I. díja, Pécs; 1982: Kodály Társaság diplomája; 1984: Művészeti Alap díja; 1986: érdemes művész; 1989: a Salgótarjáni Szabadtéri Szoborkiállítás nagydíja; 1990: Magyar Művészetért életműdíj; a Berzsenyi Társaság elnökségi tagja; a Veszprémi Művészeti Céh tagja. 1992-től a Samu Géza alapítvány kuratóriumának elnöke; 1993-1996: a Magyarok Világszövetsége Képzőművészeti és Iparművészeti Tanács elnöke; 1994-től Nagypalád díszpolgára; 1995 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Tanulmányutak: Lengyelország, Erdély, Olaszország, Görögország, Mongólia. 1978 óta a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, 1990-től a szobrász tanszék docense, 1991-től egyetemi tanár. 1992-től egy cikluson keresztül rektorhelyettese. 1998: Rendületlenül-diploma. Budapesten él. 1968-ban míves kisplasztikákkal indul szobrászatának az a gazdag vonulata, amelynek legfőbb jellemzője egyfajta ízes, érzékeny, néha groteszkbe hajló, kézműves szürrealizmus. Mintha a falusi gyerekkorból hozott különös mesékből lépnének ki figurái, egy soha nem volt ország soha nem élt lakói; ébenfa öregasszony fekete Idő-órával, körtefa néne óriás mesemadárral, diófa falu fölött repülő, csillagrúgó Táltos, az Ünnep menyecske-öregasszony párosa fényes égerfából, rézberakásokkal, ez utóbbi 1974-ben pogány szépségű köztéri szoborrá nő, hófehér kőből, kék üveginkrusztációval. Már korai szobrain jókedvű, pop-artos ötletek csillannak meg: Krisztus-arcú, hársfa Utcaseprőjére piros csíkos mellényt fest, diófa Kossuthját sujtásos filcmentébe öltözteti, tollas posztókalappal szépen faragott fején, így lesz belőle kicsit groteszk, népmesebeli "Kossuth apánk". A hősi Lenin-szobrok idején vállába húzott fejű Lenint faragott, festett fakabátban: mintha Chagall félkézen álló, gonosz Lenin-bábuja ugrott volna a talpára. Balázs János cigányfestő arasznyi körtefa portrészobrocskáját, a Szárnykészítőt valódi "object trouvée" madárkalitkába ülteti, feje fölött organikus-nonfiguratív formák: színesre festett madárcsontok lebegnek. Sajátos művészkönyv-objekt az Anyám könyvei című munka: valódi tonettasztalkán - félrebillentve a levegőben - szépen faragott könyvszobrok. ~, a habitusában hagyományőrző, hagyománytisztelő művész szabadon jár-kel az időben: faszobrait színesre festi, mint az óegyiptomi mesterek, néha úgy farag, mint egy középkori oltárfaragó, néha úgy, mint egy hajdani pásztorember, s néha - nagy műveltségű sculptor doctus: tanult szobrász lévén - felhasznál egy-egy gesztust a XX. századi izmusokból, anélkül azonban, hogy bármelyik stílusirányzatnak elkötelezné magát. Sajátos, kézműves szürrealizmusát 1976-ban átemeli első nagyobb köztéri munkájába: a mohácsi Történelmi Emlékhely hatalmas, festett, fém- és csontberakásokkal díszített fa sírjeleibe - ez az együttes a mai napig egyedülálló jelenség emlékműszobrászatunkban. A faragott, festett, berakásos, szürrealisztikus munkák folytatása 1977-ben az Ady-pályázat Magyar Messiása: a sárgaréz rácsba beletört gyöngyös tollú csodamadár, a budapesti Fórum Hotelben Krúdy sosemvolt álom-Budapestjének hatalmas, színes fa domborműve és a bécsi Bankház kétméteres kakastáltoson lovagló tündérfiúja. Az életmű párhuzamos vonulata a királyok, szentek, hősök köztéri, kő és bronz szoborsora. ~ a ledöntött királyszobrok, összetört síremlékek, elpusztított hősarcképek, a csaknem jeltelenné lett történelem országában, Magyarországon, a 80-as évektől tudatosan keresi azokat a feladatokat, amelyekben újraállíthatja az országvigyázó képmásokat. Szondi György drégelypalánki kőszarkofágja - fekvő páncélosvitéz-portréval a tetején - XVI-XVII. századi magyar síremlékeket idéz, a jórészt eltűnt középkori magyar szobrászat szellemében faragja meg Géza fejedelem és István király veszprémi kő domborművét és a va-tikáni magyar kápolnában a három, Magyarországon is működött szent kőreliefjét. Királyszobrai közül kiemelkedik kézműves értékeivel: a bronz köntös dús "hímzéseivel", a kard, a korona, a királyi jelvények ötvösremeknek is beillő megmintázásával Károly Róbert "mesebeli királyfi" hangulatú gyöngyösi oszlopszobra, s III. Béla közöttünk járó, méltóságos bronzalakja Baján. ~ a XX. század végi magyar szobrászat posztmodern vonulatába tartozik, ebben több ezer éves kézműves hagyományok virtuóz folytatója.

Mesterei . 

  • Somogyi József.

Egyéni kiállítások . 

  • 1968 • Magyar Hajó- és Darugyár, Budapest

  • 1969 • Madách Színház, Budapest

  • 1970 • Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat

  • 1972 • Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1973 • Törökszentmiklós [Péterfy Gizellával] • Nyíregyháza

  • 1974 • Uitz Terem, Dunaújváros

  • 1975 • Hatvani Galéria, Hatvan (kat.)

  • 1976 • Helikon Galéria, Budapest • Városi Művelődési Központ, Hajdúszoboszló • Kiskunhalas [Sváby Lajossal] • Mohács

  • Karcag • Salgótarján [Péterfy Gizellával]

  • 1978 • Velence [Péterfy Gizellával] • Kiskunmajsa [Péterfy Gizellával]

  • 1979 • Debrecen • München

  • 1980 • Műhely-sorozat, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Heves (kat.)

  • 1982 • Várgaléria, Veszprém • Zalaszentgrót • Tatabánya • Celldömölk

  • 1984 • Dürer Terem [Banga Ferenccel], Kölesd • Szekszárd • Gyöngyös • Visegrád [Péterfy Gizellával]

  • 1985 • Erzsébetvárosi Galéria, Budapest • Siófok • Heves [Péterfy Gizellával]

  • 1986 • Amszterdam • Vörösmarty Színház, Székesfehérvár • Budapest Galéria, Budapest (kat.)

  • 1987 • Dortmund • Káptalant., Sopron

  • 1988 • Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét • Szentes • Hajdúböszörmény • Mikszáth Kálmán Művelődési Központ, Balassagyarmat

  • 1991 • Várgaléria, Simontornya

  • 1994 • Marosvásárhely • Sepsiszentgyörgy [Péterfy Gizellával]

  • 1996 • Történelmi szobrok a millecentenárium tiszteletére, Veszprém

  • 1997 • Ferences altemplom, Tábornokh., Eger (kat.)

  • 1998 • Maczky Ház, Heves (állandó kiállítás).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1972 • Puskin Múzeum, Moszkva

  • 1973 • Baja

  • 1975 • III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest

  • 1976 • V. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs • Magyar művészet, Belgrád • Szarajevó

  • 1978 • Magyar művészet, Linz • IV. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás (Biennálé), Műcsarnok, Budapest

  • 1979 • Faszobrászat '79, Csontváry Terem, Pécs

  • 1980 • XXXIX. Velencei Biennálé, Velence

  • 1989 • Magyar művészet, Worpswede (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1995 • Helyzetkép/Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Magyar Szalon '97, Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1998 • Tiszai Galéria, Csongrád • Református templom, Budapest, Hegedűs Gy. u. [Szőnyi Endrével] • Vámosgyörk • Jászszentandrás • Kő állandó kiállítás, Maczky-ház, Heves • Hannoveri világkiállításra Szerelem kapu.

Köztéri művei . 

  • Lakodalom (terrakotta dombormű, 1966, Budapest, XVIII. ker.)

  • Mikszáth Kálmán (kő dombormű, 1970, Balatonföldvár, Általános Iskola)

  • József Attila (bronz dombormű, 1972, Salgótarján, Megyei Művelődési Központ)

  • Ünnep (1973, Óföldeák)

  • Mikszáth Kálmán (kő portrédombormű, 1972, Szécsény, Mikszáth Kálmán Általános Iskola)

  • Borongás (bronz, 1974, Levelek)

  • Ünnep (kő, üveg, 1974, Heves)

  • Történelmi Emlékhely szobrai: Tomori , II. Lajos, Szulejmán, Regős szélhárfa és sírjelek (fa, fém, 1976, Mohács-Sátorhely)

  • Móricz Zsigmond-portré (bronz, 1977, Nyíregyháza)

  • Antifasiszta mártírok emlékműve (kő, 1978, Sopron)

  • Hunyadi János (kő, 1979, Jánoshalma)

  • Szt. Adalbert (kő dombormű, 1980, Róma)

  • Szt. Gellért (kő dombormű, 1980, Szt. Péter Bazilika)

  • Boldog Özséb (kő dombormű, 1980, Róma, Magyarok Nagyasszonya kápolna)

  • Falevél (bronz, 1980, Veszprém, Városháza)

  • A bécsi cukrászda domborművei (fa, 1983, Budapest, Forum Hotel)

  • Szondi-emlékmű (mészkő, 1983, Drégelypalánk)

  • Kőrösi Csoma Sándor emlékére (bronz, 1984, Budapest, XVII. ker., Akácvirág u. Általános Iskola)

  • Kőrösi Csoma Sándor (bronz, 1984, Tibet)

  • Károly Róbert (bronz, 1984, Gyöngyös, Fő tér, másodpéldány: Texas)

  • Kakasos fiú (festett fa, 1984, Bécs, Central Wechsel und Creditbank

  • 1994, MNB)

  • Áchim András (fa, 1984, Békéscsaba, Munkácsy Mihály Múzeum)

  • festett plasztika és cégérek (fa, bronz, 1985, Grand Hotel Hungária)

  • Nyár (bronz, 1985, Újpest Városközp.)

  • Szárnyas lovak (bronz, 1985, Budapest, Hotel Taverna)

  • III. Béla (bronz, 1986, Baja)

  • Batthyány-család címere (kő, 1987, Siklós, Várkápolna)

  • István király és Géza fejedelem (kő emléktábla, 1988, Veszprém, Államigazgatási Főiskola)

  • cégér (fa, Salgótarján, Balassi Bálint Megyei Könyvtár)

  • Alapító (bronz, 1988, Zánka, Úttörőváros)

  • Balassi Bálint (bronz dombormű, 1988, Zólyom, Vár)

  • Kovai Lőrinc-síremlék (mészkő, 1988, Budapest, Rákoskeresztúri temető)

  • Sinka István (bronz, 1989, Vésztő)

  • Vetési Albert (mészkő, 1990, Veszprém, Vetési Albert Gimnázium)

  • kőkapu (kő, 1990, Nagykőrös, Arany János Múzeum)

  • Podmaniczky Frigyes (öntöttvas, bronz, kő, 1990, Budapest, V. ker, Podmaniczky tér)

  • Mészáros Lázár-síremlék (mészkő, bronz, 1991, Baja, Rókus Kápolna)

  • Kölcsey Ferenc (bronz, 1991, Budapest, Kölcsey Ferenc Gimnázium, másodpéldány: Sződemeter)

  • Menyasszony a ládán (márvány, 1992, Parádfürdő)

  • Táncosnő (bronz, 1992, Budapest, V. ker., Deák Ferenc u., Dairy Queen Gyorsétterem, 1998 óta ismeretlen helyen)

  • Kossuth Lajos (bronz, 1993, Kárpátalja, Nagypalád)

  • Professzor és két diák (bronz, 1993, Baja, Német Nemzetiségi Kollégium és Iskola)

  • Kossuth Lajos (bronz, 1994, Szolnok)

  • II. világháború áldozatainak emlékműve (kő, bronz, 1993, Szigetszentmárton

  • 1994, Heves

  • mészkő, 1996, Veresegyház)

  • Auer Lipót (bronz dombormű, 1995, Veszprém)

  • Ráday Imre-síremlék (1995, Farkasréti temető)

  • Kegyeleti hely (beton, 1996, Szajol)

  • Professzorok Tornya (bronz, tégla, 1997, Budapest, X. ker., Bajcsy-Zsilinszky Kórház)

  • Johann Sebastian Bach (bronz, 1999, Sárospatak).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Maczky Ház, Heves

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest.

Irodalom . 

  • Passuth K.: Stúdió '70, Tükör, 1970. április 21.

  • Kenessei A.: Ausstellungschronik: ~, Budapester Rundschau, 1972. március 27.

  • Rózsa Gy.: (kat. bev., Műcsarnok, 1972)

  • Kovács Gy.: ~ szobrai, Művészet, 1973/1.

  • Vadas J.: Holtpont után, Élet és Irodalom, 1973. december 15.

  • Birkás I.: ~ kiállítása, Életünk, 1974/4.

  • Rózsa Gy.: ~ (kismonogr.), Budapest, 1976

  • Aknai T.: Jegyzetek ~ kiállításáról, Dunántúli Napló, 1976. április 7.

  • Lóska L.: ~ Szárnykészítője, Művészet, 1976/4.

  • Kernács G.: Ember és kalitka, Művészet, 1976/4.

  • Nagy Z.: Történelmi emlékhely Mohácson, Kritika, 1976/12.

  • Juhász I.-Cs. Kovács K.: A Szárnykészítő szabadsága, Mozgó Világ, 1979/8.

  • Rózsa Gy.: (kat. bev., Heves, 1980)

  • Kovalovszky M.: Ketrec mérték után, Művészet, 1980/10.

  • Wehner T.: Köz-tér, Művészet, 1983/2.

  • P. Szabó E.: Kalitkák és Árgyélusok, Művészet, 1983/8.

  • Bodri F.: A magyar középkor ihlete, Művészet, 1984/11.

  • Melocco M.: ~ (kat. bev., 1990)

  • Antall I.: Ko kövön..., Hitel, 1991/15.

  • Belső Tárlat: ~, Kráter, 1996

  • Kovács P.: A tegnap szobrai, 1992, Szombathely.

Film . 

  • Kernács G.-B. Farkas T.: A TV Galériája, ~, MTV, 1972

  • Major S.-B. Farkas T.: Szülőföldemen, ~, MTV, 1995.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról