Adattár
KOVÁCS Géza
szobrász, (Marosvásárhely [Targu-Mures], 1958. április 2. - )
Egyetemi tanulmányait Kolozsvárt végezte. Ösztöndíj: Alkotói Támogatás, NKA Budapest, 2003. Díjak: III. díj, Constatin Brâncuşi Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Târgu Jiu (RO), 2004; A Legjobb Szobrász Díj, XXIV. Hegyháti napok, Vasvár, 2002; Szent Lukács Alapítvány díja, Bârlad (RO), 2002; ATOMkór díj, E-misszió Egyesület, Nyíregyháza, 2001; Szent Lukács Alapítvány díja, Bârlad (RO), 2001; Az Orbán Balázs pályázat részvételi díja, Székelyudvarhely, 1993; Kőrösi Csoma Sándor III. díj, Kovászna, 1992. • Bár a múlt század kilencvenes éveinek második fele óta több, fából kivitelezett monumentális kompozíciót is megvalósíthatott – e művek körében talán a nagyatádi szoborparkban 2000-ben felállított Évezredeken át című alkotása a legjelentősebb –, Kovács szobrászatát mégis a fémből alakított kisplasztikák jellemzik pontosabban és karakteresebben. A marosvásárhelyi születésű, napjainkban is Erdélyben élő-dolgozó művész az ezerkilencszáznyolcvanas évek második felében a mérnöki hivatást és munkát feladva fordult a szobrászat felé, s a közelmúlt másfél-két évtizedében számos, a tradicionális kisplasztika-kategóriába sorolható alkotásokból összeállított műegyüttest mutatott be az erdélyi és magyarországi városokban, kisebb településeken rendezett kiállításain. Az iskoláktól, mesterektől, műhelyektől függetlenül felkészült szobrász korai művei a természetelvű és az elvonatkoztató szemlélet, a konkrét és az absztrakcióba hajló megformálás kettősségéről, egyidejű jelenlétéről tanúskodtak, s e különös szintézisbe olvadó kétszólamúságot megőrizték a legújabb alkotóperiódus, a 2003–2004-es évek munkái is. A különböző tárgyak, eszközök, alkatrészek konkrét felhasználásával vagy emlékszerű megidézésével és műbe építésével Kovács az objet trouvé, az assemblage klasszikus avantgarde műtípusát-metódusát alkalmazva hivatkozik a valóságra, de e konstrukciók – ugyancsak a múlt század első évtizedeiben alkotott progresszív mesterek, majd a pop art alkotóinak szellemisége által áthatottan – nemegyszer emberalakokat, antropomorfizált alakzatokat jelenítenek, testesítenek meg. A zabla, a vasvilla, a patkó, vakaró, az ásó, a kapa vagy a lakat egy napjainkra már archaikus színezetűvé vált világ rekvizitumaiként tünedeznek fel – olvadnak bele – hegesztett vasplasztikáiba, amelyek – eredendő szimbolikus tartalmaik megragadásán túl – a szobrász által kreált új formakapcsolatok révén új jelentésekkel, jelentéskörökkel is felruházottak. A beazonosíthatóság és az elvonatkoztatás együttes jelenléte, az eredeti tartalmi kötődés és az új kontextusba helyezés révén kibomló jelentésmódosulás által izgalmas villódzás indukálódik Kovács műveiben, amelyeket leleményes formateremtés éltet: e kompozíciók nyugtalanságaikkal, szabálytalanságaikkal, érzékeny egyensúly-helyzeteikkel, ágaskodó elemeikkel szinte szétszabdalják, összekuszálják az őket körülvevő teret. Az épített-konstruált szerkezet- és tárgy-szobrok mellett Kovács újabb műveinek másik csoportját a mintázott, a viaszveszejtéses bronzöntő technikával kivitelezett kompozíciók alkotják. E művek létrehozását – az anyag és a technika által diktáltan és meghatározottan – eredendően más plasztikai szándékok vezérlik, mint a hegesztett szobrok konstruálását. Kovács ezen alkotásainak körében vannak olyanok, amelyek megőrizték a talált tárgyakból készített szobrok nyugtalanságát, jelentésbeli és téri vibrálását, de megjelennek nyugodtabb, tömbszerű, a tömegek és a felületek hangsúlyaira hangolt kisplasztikák is, ám a lemezszerű elemekből, a geometrikus jellegű testekből komponált, az absztrakcióba emelt munkák szabdalt sziluettje itt is zaklatottságok közvetítője. És természetesen a kompozíciók feszültsége változatlan mű-éltető elem, csak itt a szobortestet átitató dinamikus erők a mozgalmasan rétegzett felületek alatti rejtett, belső szférákból eredeztethetők. Kovács a klasszikus hagyományhoz erős szálakkal kapcsolódó és a modern tárgyalkotó művészet számos tanulságát integráló, a múltra hivatkozó és a jelen konfliktusait idéző, a játékosságot, az ironikus-groteszk szemléletet és a drámai feszültséget ötvöző szobrászata a szenvedélyesen megélt, elmélyült meditációira ösztönző közép-európai tér és idő metszetében teremti meg és bontakoztatja ki erőteljes mű-világát – az alkotói törekvések és a befogadói magatartásmódok és vélekedések harmonikus összecsengésének esélyét felkínálván. (Wehner Tibor: Vas és bronz) Alkotótelepek és szimpóziumok: 2003: Simonfa; 2002: Kézdivásárhely; 2001: Csurgó, Orosháza; 2000: Nagyatád; 1999: Cserszegtomaj, Orosháza; 1998: Orosháza, 1996; Vigántpetend; 1995: Vaja; 1994: Kőszegremete; 1990: Mezőtúr. A Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2003, a Román Képzőművészeti Szövetség, Bukarest, 2001, a EMKES Stockholm, 1999 és a Vay Ádám Múzeum Baráti Köre, Vaja, 1995 tagja.
Monumentális alkotások .
Évezredeken át, 2000, fa, Nagyatád, 7x1,4x4 m • Újratemetés, 1999, acél, Cserszegtomaj, 2,2x1,1x2,1 m • Szoknyás torzó, 1996, fa, Vigántpetend, 2x1,5x4,25 m • Szablya, 1995, fa, Vaja, Vay Ádám Múzeum, 33x8,5x320 cm
Egyéni kiállítások .
1988 • ISAMA Klub, Sepsiszentgyörgy • Művelődési Ház, Kézdivásárhely
1993 • KIDA, Illyefalva • Szentkereszthy Kastély, Árkos • Gyárfás Jenő Emlékház, Sepsiszentgyörgy • Haáz Rezső Múzeum Képtára, Székelyudvarhely • Városi Múzeum, Székelykeresztúr • Városi Képtár, Kovászna
1994 • Hidegkúti Galéria, Budapest • Ifjúsági Ház, Pécs
1995 • Művelődési Központ, Mátészalka • Helytörténeti Múzeum, Csenger • Vay Ádám Múzeum, Vaja • Regionális Központm Baktalorántháza • Alvégesi Művelődési Ház, Nyíregyháza • Esze Tamás Művelődési Központ, Vásárosnamény
1996 • Művelődési Ház, Medgyesegyháza • Állami Művelődési Központ, Mezőhegyes • Művelődési Ház, Mezőkovácsháza • Művelődési Központ, Tótkomlós • Táncsics Mihály Gimnázium, Orosháza • Kriza János Emlékház, Nagyajta • Kőrösi Ifiház, Békéscsaba • Polgármesteri Hivatal, Nyáregyháza
1997 • Móra Ferenc Múzeum Képtára, Szeged • Művelődési Ház, Zsámbék
2000 • Villa Dutoit, Genf (Svájc) • Művelődési Ház, Miskolc • Művelődési Ház, Nagyatád
2001 • Városi Múzeum, Csurgó • Községi Könyvtár, Jászszentlászló
2002 • Dráva Múzeum, Barcs • Városi Kulturház és Könyvtár, Szentlőrinc
2003 • Kriterion Ház, Csíkszereda • Reménység Háza, Brassó • Pannon Magyar Ház, Pécs • Városi Művelődési Ház, Vasvár
2004 • Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad • Reményik Sándor Szépművészeti Galéria, Kolozsvár • Rajki István ÁMK, Rum • Teleki Oktatási Központ, Szováta • Bernády Ház, Marosvásárhely • Művelődési Otthon, Nyárádszereda
Válogatott csoportos kiállítások .
1992 • Kőrösi Csoma Sándor köztünk él, Képtár, Kovászna
1994 • Art Addition Miniature Art, Stockholm (S) • Nemzetközi Medium III, Képtár, Sepsiszentgyörgy • 100xSzép, Kultúrpalota, Marosvásárhely • Háromszéki Műhely, Vármegye Galéria, Budapest
1995 • Art Addition Miniature Art, Stockholm (S) • Magyarok Világszövetsége kiállítása, Budapest
1996 • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad
1997 • I. Karikatúra Művészeti Fesztivál, Budapest • EMKES kiállítás, Művelődési Ház, Eskilstuna (S)
1998 • XIII. Dante Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Ravenna (I) • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad
1999 • Dante Romániában, Centro Dantesco, Ravenna (I) • Nemzetközi Kovács Kiállítás, Szombathelyi Képtár • Orosházi Műhely, Dunaferr Hotel, Orosháza
2000 • Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás, Sharjah (EAE) • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad • III. Karikatúra Művészeti Fesztivál, Budapest
2001 • Román Nemzeti Szalon, Romexpo, Bukarest (RO) • Lascăr Vorel Biennálé, Művészeti Múzeum, Piatra Neamti • ATOMkór, E-missszió Egyesület, Nyíregyháza • IV. Tonitza N. Képzőművészeti Kiállítás, Bârlad (RO) • Csurgói Művésztelep, SMK, Kaposvár
2002 • Toronymagasan, Kilátó Galéria, Budapest • Moldvai Szalon, C. Brâncuşi Galéria, Chişinău (MLD) • Ion Andreescu Biennálé, UAP Galéria, Buzău (RO) • Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad • EMKES kiállítás, Magyar Ház, Stockholm (S) • Barabás Miklós Szépművészeti Céh kiállítása, Kolozsvár
2003 • XIV. Dante Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Ravenna (I) • MSZT kiállítása, Limes Galéria, Komarno (SK) • Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás, Sharjah (EAE) • MSZT kiállítása, Műterem Galéria, Debrecen • Brâncuşiana Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Tg. Jiu (RO) • XXV. Hegyháti Napok, Városi Művelődési Ház, Vasvár • Moldvai Szalon, C. Brâncuşi Galéria, Chişinău (MLD)
2004 • C. Brâncuşi Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Tg. Jiu (RO) • MSZT kiállítása, ART-MA Galéria, Dunaszerdahely (SK)
Művek közgyűjteményekben .
Centro Dantesco, Ravenna (I) • EMKES, Stockholm (S) • Kulturális Kapcsolatok Egyesülete, Orosháza • Alvégesi Művelődési Ház, Nyíregyháza • Vay Ádám Múzem, Vaja • Művészetek Völgye, Vigántpetend • Művelődési Ház, Mátészalka • Múzeum, Nagyatád • Köztéri Szobor Park, Nagyatád • Szabad Művészet Alkotótábor Alapítvány, Cserszegtomaj • Haszmán Pál Múzeum, Csernáton • Kőrösi Csoma Sándor K. E., Kovászna • KIDA, Illyefalva • Székelykeresztúri Múzeum • Haáz Rezső Múzeum, Székelyudvarhely • Csurgói Múzeum • Incitato, Kézdivásárhely • Szent Lukács Alapítvány, Bârlad (RO) • Papír Szimpózium, Simonfa • Művelődési Ház, Székelyvarság • Dr. Bernády György Alapítvány, Marosvásárhely • Apáczai Csere János Baráti Társaság, Kolozsvár • Reményik Sándor Szépművészeti Galéria, Kolozsvár
Irodalom .
Reggeli Újság, 2004. június 12., Nagyvárad
Bihari Napló, 2004. június 12., Nagyvárad
Szabadság, 2004. május15., Kolozsvár
Vas Népe, 2004. április 24., Szombathely
Népújság, 2004. április 03., Marosvásárhely
Hargita Népe, 2004. január 9., Csíkszereda
Brassói Lapok 43, 2003. október 31., Brassó
Magyar Iparművészet, 2003/2, Budapest
Múzsa, 584, 2003. március 29., Marosvásárhely
Romániai Magyar Szó, 2002. november 28., Bukarest
Korunk, 2002/8, Kolozsvár
Kortárs Magyar Művészeti Lexikon, 2001, Budapest
Humor Lexikon, 2001, Budapest
Nagyatádi Hírlap, 2000. augusztus 15., Nagyatád
Kaleidoscope, 1998/10, Toronto, Kanada
Délmagyarország, 1997. április 25., Szeged
Kelet Magyarország, 1995. 03. 10., Nyíregyháza
Fehér Megyei Hírlap, 1994. 04. 16., Székesfehérvár
Új Dunántuli Napló, 1994. március 21., Pécs
Új Magyarország, 1994. január 18., Budapest
Hargita Népe, 1993. 07. 29., Csíkszereda
Európai Idő, 1993. 06. 16., Sepsiszentgyörgy
Cuvântul Nou, 1993. 05. 05., Sepsiszentgyörgy
Új Művészet , 1992/9, Budapest
Háromszék, 1992/599, Sepsiszentgyörgy
Romániai Magyar Szó, 1992. 05. 22., Bukarest
Új Néplap, 1990. július 14., Mezőtúr
Megyei Tükör, 1988. 08. 27, Sepsiszentgyörgy
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról