KOVÁCS Géza

#2565
szobrász, (Marosvásárhely [Targu-Mures], 1958. április 2. - )

,

Egyetemi tanulmányait Kolozsvárt végezte. Ösztöndíj: Alkotói Támogatás, NKA Budapest, 2003. Díjak: III. díj, Constatin Brâncuşi Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Târgu Jiu (RO), 2004; A Legjobb Szobrász Díj, XXIV. Hegyháti napok, Vasvár, 2002; Szent Lukács Alapítvány díja, Bârlad (RO), 2002; ATOMkór díj, E-misszió Egyesület, Nyíregyháza, 2001; Szent Lukács Alapítvány díja, Bârlad (RO), 2001; Az Orbán Balázs pályázat részvételi díja, Székelyudvarhely, 1993; Kőrösi Csoma Sándor III. díj, Kovászna, 1992. • Bár a múlt század kilencvenes éveinek második fele óta több, fából kivitelezett monumentális kompozíciót is megvalósíthatott – e művek körében talán a nagyatádi szoborparkban 2000-ben felállított Évezredeken át című alkotása a legjelentősebb –, Kovács szobrászatát mégis a fémből alakított kisplasztikák jellemzik pontosabban és karakteresebben. A marosvásárhelyi születésű, napjainkban is Erdélyben élő-dolgozó művész az ezerkilencszáznyolcvanas évek második felében a mérnöki hivatást és munkát feladva fordult a szobrászat felé, s a közelmúlt másfél-két évtizedében számos, a tradicionális kisplasztika-kategóriába sorolható alkotásokból összeállított műegyüttest mutatott be az erdélyi és magyarországi városokban, kisebb településeken rendezett kiállításain. Az iskoláktól, mesterektől, műhelyektől függetlenül felkészült szobrász korai művei a természetelvű és az elvonatkoztató szemlélet, a konkrét és az absztrakcióba hajló megformálás kettősségéről, egyidejű jelenlétéről tanúskodtak, s e különös szintézisbe olvadó kétszólamúságot megőrizték a legújabb alkotóperiódus, a 2003–2004-es évek munkái is. A különböző tárgyak, eszközök, alkatrészek konkrét felhasználásával vagy emlékszerű megidézésével és műbe építésével Kovács az objet trouvé, az assemblage klasszikus avantgarde műtípusát-metódusát alkalmazva hivatkozik a valóságra, de e konstrukciók – ugyancsak a múlt század első évtizedeiben alkotott progresszív mesterek, majd a pop art alkotóinak szellemisége által áthatottan – nemegyszer emberalakokat, antropomorfizált alakzatokat jelenítenek, testesítenek meg. A zabla, a vasvilla, a patkó, vakaró, az ásó, a kapa vagy a lakat egy napjainkra már archaikus színezetűvé vált világ rekvizitumaiként tünedeznek fel – olvadnak bele – hegesztett vasplasztikáiba, amelyek – eredendő szimbolikus tartalmaik megragadásán túl – a szobrász által kreált új formakapcsolatok révén új jelentésekkel, jelentéskörökkel is felruházottak. A beazonosíthatóság és az elvonatkoztatás együttes jelenléte, az eredeti tartalmi kötődés és az új kontextusba helyezés révén kibomló jelentésmódosulás által izgalmas villódzás indukálódik Kovács műveiben, amelyeket leleményes formateremtés éltet: e kompozíciók nyugtalanságaikkal, szabálytalanságaikkal, érzékeny egyensúly-helyzeteikkel, ágaskodó elemeikkel szinte szétszabdalják, összekuszálják az őket körülvevő teret. Az épített-konstruált szerkezet- és tárgy-szobrok mellett Kovács újabb műveinek másik csoportját a mintázott, a viaszveszejtéses bronzöntő technikával kivitelezett kompozíciók alkotják. E művek létrehozását – az anyag és a technika által diktáltan és meghatározottan – eredendően más plasztikai szándékok vezérlik, mint a hegesztett szobrok konstruálását. Kovács ezen alkotásainak körében vannak olyanok, amelyek megőrizték a talált tárgyakból készített szobrok nyugtalanságát, jelentésbeli és téri vibrálását, de megjelennek nyugodtabb, tömbszerű, a tömegek és a felületek hangsúlyaira hangolt kisplasztikák is, ám a lemezszerű elemekből, a geometrikus jellegű testekből komponált, az absztrakcióba emelt munkák szabdalt sziluettje itt is zaklatottságok közvetítője. És természetesen a kompozíciók feszültsége változatlan mű-éltető elem, csak itt a szobortestet átitató dinamikus erők a mozgalmasan rétegzett felületek alatti rejtett, belső szférákból eredeztethetők. Kovács a klasszikus hagyományhoz erős szálakkal kapcsolódó és a modern tárgyalkotó művészet számos tanulságát integráló, a múltra hivatkozó és a jelen konfliktusait idéző, a játékosságot, az ironikus-groteszk szemléletet és a drámai feszültséget ötvöző szobrászata a szenvedélyesen megélt, elmélyült meditációira ösztönző közép-európai tér és idő metszetében teremti meg és bontakoztatja ki erőteljes mű-világát – az alkotói törekvések és a befogadói magatartásmódok és vélekedések harmonikus összecsengésének esélyét felkínálván. (Wehner Tibor: Vas és bronz) Alkotótelepek és szimpóziumok: 2003: Simonfa; 2002: Kézdivásárhely; 2001: Csurgó, Orosháza; 2000: Nagyatád; 1999: Cserszegtomaj, Orosháza; 1998: Orosháza, 1996; Vigántpetend; 1995: Vaja; 1994: Kőszegremete; 1990: Mezőtúr. A Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2003, a Román Képzőművészeti Szövetség, Bukarest, 2001, a EMKES Stockholm, 1999 és a Vay Ádám Múzeum Baráti Köre, Vaja, 1995 tagja.

Monumentális alkotások . 

  • Évezredeken át, 2000, fa, Nagyatád, 7x1,4x4 m • Újratemetés, 1999, acél, Cserszegtomaj, 2,2x1,1x2,1 m • Szoknyás torzó, 1996, fa, Vigántpetend, 2x1,5x4,25 m • Szablya, 1995, fa, Vaja, Vay Ádám Múzeum, 33x8,5x320 cm

Egyéni kiállítások . 

  • 1988 • ISAMA Klub, Sepsiszentgyörgy • Művelődési Ház, Kézdivásárhely

  • 1993 • KIDA, Illyefalva • Szentkereszthy Kastély, Árkos • Gyárfás Jenő Emlékház, Sepsiszentgyörgy • Haáz Rezső Múzeum Képtára, Székelyudvarhely • Városi Múzeum, Székelykeresztúr • Városi Képtár, Kovászna

  • 1994 • Hidegkúti Galéria, Budapest • Ifjúsági Ház, Pécs

  • 1995 • Művelődési Központ, Mátészalka • Helytörténeti Múzeum, Csenger • Vay Ádám Múzeum, Vaja • Regionális Központm Baktalorántháza • Alvégesi Művelődési Ház, Nyíregyháza • Esze Tamás Művelődési Központ, Vásárosnamény

  • 1996 • Művelődési Ház, Medgyesegyháza • Állami Művelődési Központ, Mezőhegyes • Művelődési Ház, Mezőkovácsháza • Művelődési Központ, Tótkomlós • Táncsics Mihály Gimnázium, Orosháza • Kriza János Emlékház, Nagyajta • Kőrösi Ifiház, Békéscsaba • Polgármesteri Hivatal, Nyáregyháza

  • 1997 • Móra Ferenc Múzeum Képtára, Szeged • Művelődési Ház, Zsámbék

  • 2000 • Villa Dutoit, Genf (Svájc) • Művelődési Ház, Miskolc • Művelődési Ház, Nagyatád

  • 2001 • Városi Múzeum, Csurgó • Községi Könyvtár, Jászszentlászló

  • 2002 • Dráva Múzeum, Barcs • Városi Kulturház és Könyvtár, Szentlőrinc

  • 2003 • Kriterion Ház, Csíkszereda • Reménység Háza, Brassó • Pannon Magyar Ház, Pécs • Városi Művelődési Ház, Vasvár

  • 2004 • Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad • Reményik Sándor Szépművészeti Galéria, Kolozsvár • Rajki István ÁMK, Rum • Teleki Oktatási Központ, Szováta • Bernády Ház, Marosvásárhely • Művelődési Otthon, Nyárádszereda

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1992 • Kőrösi Csoma Sándor köztünk él, Képtár, Kovászna

  • 1994 • Art Addition Miniature Art, Stockholm (S) • Nemzetközi Medium III, Képtár, Sepsiszentgyörgy • 100xSzép, Kultúrpalota, Marosvásárhely • Háromszéki Műhely, Vármegye Galéria, Budapest

  • 1995 • Art Addition Miniature Art, Stockholm (S) • Magyarok Világszövetsége kiállítása, Budapest

  • 1996 • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad

  • 1997 • I. Karikatúra Művészeti Fesztivál, Budapest • EMKES kiállítás, Művelődési Ház, Eskilstuna (S)

  • 1998 • XIII. Dante Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Ravenna (I) • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad

  • 1999 • Dante Romániában, Centro Dantesco, Ravenna (I) • Nemzetközi Kovács Kiállítás, Szombathelyi Képtár • Orosházi Műhely, Dunaferr Hotel, Orosháza

  • 2000 • Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás, Sharjah (EAE) • Országos Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad • III. Karikatúra Művészeti Fesztivál, Budapest

  • 2001 • Román Nemzeti Szalon, Romexpo, Bukarest (RO) • Lascăr Vorel Biennálé, Művészeti Múzeum, Piatra Neamti • ATOMkór, E-missszió Egyesület, Nyíregyháza • IV. Tonitza N. Képzőművészeti Kiállítás, Bârlad (RO) • Csurgói Művésztelep, SMK, Kaposvár

  • 2002 • Toronymagasan, Kilátó Galéria, Budapest • Moldvai Szalon, C. Brâncuşi Galéria, Chişinău (MLD) • Ion Andreescu Biennálé, UAP Galéria, Buzău (RO) • Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Delta Galéria, Arad • EMKES kiállítás, Magyar Ház, Stockholm (S) • Barabás Miklós Szépművészeti Céh kiállítása, Kolozsvár

  • 2003 • XIV. Dante Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Ravenna (I) • MSZT kiállítása, Limes Galéria, Komarno (SK) • Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás, Sharjah (EAE) • MSZT kiállítása, Műterem Galéria, Debrecen • Brâncuşiana Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Tg. Jiu (RO) • XXV. Hegyháti Napok, Városi Művelődési Ház, Vasvár • Moldvai Szalon, C. Brâncuşi Galéria, Chişinău (MLD)

  • 2004 • C. Brâncuşi Nemzeti Kisplasztikai Szalon, Tg. Jiu (RO) • MSZT kiállítása, ART-MA Galéria, Dunaszerdahely (SK)

Művek közgyűjteményekben . 

  • Centro Dantesco, Ravenna (I) • EMKES, Stockholm (S) • Kulturális Kapcsolatok Egyesülete, Orosháza • Alvégesi Művelődési Ház, Nyíregyháza • Vay Ádám Múzem, Vaja • Művészetek Völgye, Vigántpetend • Művelődési Ház, Mátészalka • Múzeum, Nagyatád • Köztéri Szobor Park, Nagyatád • Szabad Művészet Alkotótábor Alapítvány, Cserszegtomaj • Haszmán Pál Múzeum, Csernáton • Kőrösi Csoma Sándor K. E., Kovászna • KIDA, Illyefalva • Székelykeresztúri Múzeum • Haáz Rezső Múzeum, Székelyudvarhely • Csurgói Múzeum • Incitato, Kézdivásárhely • Szent Lukács Alapítvány, Bârlad (RO) • Papír Szimpózium, Simonfa • Művelődési Ház, Székelyvarság • Dr. Bernády György Alapítvány, Marosvásárhely • Apáczai Csere János Baráti Társaság, Kolozsvár • Reményik Sándor Szépművészeti Galéria, Kolozsvár

Irodalom . 

  • Reggeli Újság, 2004. június 12., Nagyvárad

  • Bihari Napló, 2004. június 12., Nagyvárad

  • Szabadság, 2004. május15., Kolozsvár

  • Vas Népe, 2004. április 24., Szombathely

  • Népújság, 2004. április 03., Marosvásárhely

  • Hargita Népe, 2004. január 9., Csíkszereda

  • Brassói Lapok 43, 2003. október 31., Brassó

  • Magyar Iparművészet, 2003/2, Budapest

  • Múzsa, 584, 2003. március 29., Marosvásárhely

  • Romániai Magyar Szó, 2002. november 28., Bukarest

  • Korunk, 2002/8, Kolozsvár

  • Kortárs Magyar Művészeti Lexikon, 2001, Budapest

  • Humor Lexikon, 2001, Budapest

  • Nagyatádi Hírlap, 2000. augusztus 15., Nagyatád

  • Kaleidoscope, 1998/10, Toronto, Kanada

  • Délmagyarország, 1997. április 25., Szeged

  • Kelet Magyarország, 1995. 03. 10., Nyíregyháza

  • Fehér Megyei Hírlap, 1994. 04. 16., Székesfehérvár

  • Új Dunántuli Napló, 1994. március 21., Pécs

  • Új Magyarország, 1994. január 18., Budapest

  • Hargita Népe, 1993. 07. 29., Csíkszereda

  • Európai Idő, 1993. 06. 16., Sepsiszentgyörgy

  • Cuvântul Nou, 1993. 05. 05., Sepsiszentgyörgy

  • Új Művészet , 1992/9, Budapest

  • Háromszék, 1992/599, Sepsiszentgyörgy

  • Romániai Magyar Szó, 1992. 05. 22., Bukarest

  • Új Néplap, 1990. július 14., Mezőtúr

  • Megyei Tükör, 1988. 08. 27, Sepsiszentgyörgy

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról