Adattár
LANTOS Ferenc
festő, grafikus, művészetpedagógus, (Pécs, 1929. február 20. - )
1964-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő-tanári szakán, de ekkor már jelentős szakmai múlt áll mögötte. Munkásságát Pécsett fejti ki, mesterének Martyn et tekinti, akit 16 éves korában ismert meg. 1965: Pécs-Baranya művészeti díja; 1977: Pécs város művészeti díja; 1981: Baranya megye közművelődési díja; 1993: Munkácsy-díj; 1998: Pro Civitate. 1970-1972 között a Pécsi Tervező Vállalatnál dolgozott, középületekre tervezett főleg zománc homlokzati és belső díszítéseket. 1952-től foglalkozik tanítással. A pécsi Művészeti Szakközépiskolában ő indította el a képzőművészeti oktatást, tanítványai közé tartoztak az 1970 körül szerveződő újkonstruktivista és konceptualista kör, a részben általa alapított Pécsi Műhely tagjai (Ficzek , Halász Károly, Kismányoki Károly, Pinczehelyi Sándor, Szíjártó Kálmán és mások). Tanított a pécsi Tanárképző Főiskolán és a műszaki főiskolán. Tokajban (1969-1979), Pakson (1979-1985) és Annamelléken (1988-tól) képzőművészeti táborokat, ill. szakköröket (Pécsi Vizuális Műhely, 1979-1985) vezetett. Jelenleg a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Művészeti Karán tanít. 1997-ben DLA fokozatot szerzett. A Pécsi Művészeti Szabadiskola vezetője. Apagyi Máriával együtt 1968-tól kezdve egy komplex képzőművészeti és zenei nevelési módszertant dolgozott ki. Tagja a Magyar Művészeti Akadémiának. Lantos életműve Pécs, a dél-dunántúli kulturális-művészeti központ autonómiáját erősíti. Festészeti munkássága az 1950-es években a "látványfestészetből" indult, hogy fellelve a tájak, enteriőrök, emberi alakok vagy csendéletek szerkezetét és színkompozíciós lehetőségeit, az 1960-as évekre eljusson a mondriani értelemben vett absztrakcióig. Rá is hatással vannak a nemzetközi geometrikus művészet variációs, kombinatorikai, permutációs, szisztematikus, szeriális stb. törekvései, azonban saját művészetében a külföldi példák szigorú következetességét enyhíti a rendszeres didaktikai, oktatói gyakorlatok analitikus, "közérthető" fogalmazásmódja. Variációs rendszereinek alapsémája egy négyzetháló, melyben körívek és egyenesek átmetszései hoznak létre ismétlődő, színekkel kitöltött felületfelosztásokat. Ilyen struktúrák elforgatásai és egymásra vetítései 1980 körül "interferenciákat" hoztak létre. Ugyanakkor nem szűnik meg az organikus formákban felismert matematikai törvényszerűségekre hivatkozni (pl. Fibonacci-sor, ill. aranymetszés). Fő médiuma az olaj- és akrilfestmény, de murális feladatokhoz alkalmazza az ipari zománcot is; szitanyomatokat készít és állandóan rajzol. Az 1970-es évektől kezdve foglalkozik a sűrű, többnyire vízszintes párhuzamos vonalak optikai hatásával. E kísérletekből keletkeznek a Vibrációk (1982), míg a párhuzamosok sávokká és egymásra épülő faktúrarétegekké bővülése bevallottan zenei struktúrákhoz vezet (Vonalnagyítások, 1979-1985; Szólamok, 1992; Hangzások, 1996). Majd a függőleges-vízszintes, derékszögű négyzetháló szerepe egyre jobban háttérbe szorul, különböző szögeket bezáró ferdék metszik át a felületet, a szabályos motívumok felaprózódnak, a geometria szubjektív, pasztózus, expresszív faktúrával keveredik. Az utolsó években Lantos felszabadult, színpompás "eklektikához" jut el anélkül, hogy korábbi intellektualizmusát feladta volna.
Egyéni kiállítások .
1957 • Pécs
1964 • Janus Pannonius Múzeum, Pécs
1966 • József Attila Kultúrház, Pécs
1967 • Budapesti Műszaki Egyetem Bercsényi Kollégiuma
1970 • Tudomány és Technika Háza, Pécs • Tokaj
1972-1980 • Természet - látás - alkotás, Debrecen • Tokaj • Veszprém • Szombathely • Miskolc • Tatabánya • Zalaegerszeg • Szeged
1976 • A szerkezet költészete, Városi Kiállítóterem, Pécs • Zománc térplasztikák, Móra Múzeum, Szeged
1977 • Természet - látás - alkotás I-V., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest • A szerkezet költészete, Művelődési Központ, Nagykanizsa
1978 • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
1980 • Ifjúsági Ház, Salgótarján • Művelődési Központ, Komló • Művelődési Központ, Dombóvár
1981 • Ifjúsági Ház, Székesfehérvár
1983 • Pécsi Galéria, Pécs • Művelődési Központ, Kecskemét
1984 • Nevelési Központ, Pécs • Unitarian Church of Adelphi, Washington
1985 • Taidem., Lahti • Francia Intézet, Budapest
1986 • Vármúzeum, Szigetvár
1988 • Művészetek Háza, Pécs
1989 • Zeneművészeti Főiskola, Pécs
1990 • Művészetek Háza, Pécs
1991 • Magyar Kulturális Intézet [Erdős Jánossal, Gellér B. Istvánnal], Prága • Művelődési Központ, Paks
1992 • Hangzások és kontrasztok, Pécsi Kisgaléria, Pécs
1995 • Pécsi Galéria, Pécs - Parti Galéria, Pécs - Nemzetközi Angol Központ, Pécs
1999 • Ernst Múzeum, Budapest • mdstúdió galéria, Mega Center, Budapest
2000 • Pécsi Galéria, Pécs.
Válogatott csoportos kiállítások .
1952 • Janus Pannonius Múzeum, Pécs
1955 • 6. Országos Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1966 • Dél-dunántúli Tárlat, G. Ilavonije, Eszék
1968 • Mai magyar festészet, Galéria, Mohács
1969 • Szürenon, Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest
1970 • Iparművészeti Stúdió kiállítása, Tudomány és Technika Háza, Pécs • Újgeometrikus és strukturális törekvések, Salgótarján • Pécsi Műhely, Miskolci Galéria, Miskolc • Mozgás '70, Pécs • Magyar művészek, Poznań, Łódż, Szczecin
1970-1971 • Épületzománc, Pécs, Pécsvárad
1971 • Új művek, Műcsarnok, Budapest
1972 • Pécsi Műhely, Tudomány és Technika Háza, Pécs • In memoriam Bartók, Déri Múzeum, Debrecen
1973 • Szövegek/Texts, Kápolnatárlat, Balatonboglár
1974 • Kép/vers, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Szemiotikai kiállítás, Tihany • Ungarische Kunst '74, Kunstverein Oldenburg
1976 • Színes sokszorosítás, Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest
1977 • A vázlattól a műig, Egyetem, Bradford
1978 • Magyar konstruktív művészet, s' Hertogenbosch • Utrecht • Emmen
1979 • Szürenon 1969-1979, Kassák Művelődési Ház, Budapest • Magyar konstruktív művészet 1920-1977, München • Düsseldorf • Oslo
1980 • Tendenciák 1970-1980, 3., Geometrikus és strukturális törekvések a hetvenes évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest • Rajz/Drawing '80, Pécsi Galéria, Pécs • Magyar konstruktív művészet 1920-1977, Koppenhága • Alborg
1981 • A vonal, Pécsi Galéria, Pécs
1981-1982 • Tendenciák a XX. századi magyar művészetben, Stockholm • Göteborg • Malmö
1982 • I. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján
1983 • Táj/Landscape, Pécsi Galéria, Pécs
1984 • Rajz/Drawing '84, Pécsi Galéria, Pécs • Öt pécsi képzőművész, Dürer Terem, Budapest
1985 • A természet/The Nature, Pécsi Galéria, Pécs
1988 • I. Nemzetközi Minta Triennálé, Műcsarnok, Budapest
1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1992 • Na-Ne Csoport, Na-Ne Galéria, Budapest
1997 • Konstruktív geometrikus törekvések Kassáktól napjainkig, Baumax-R-X. • Olaj/ Vászon, Műcsarnok, Budapest
1998 • Mesterek és tanítványok, G. Pryzmat, Krakkó • Öt pécsi képzőművész, New York • Válogatás Vass László magángyűjteményéből, Vaszary Képtár, Kaposvár
1999 • Hommage a Martyn, Pécsi Galéria, Pécs.
Köztéri művei .
tűzzománcfal (1967, Pécs, Városi Könyvtár)
tűzzománcfal (1967, Pécs, Puskin Művelődési Ház), tűzzománcfal (1967, Pécs, Bóbita Bábszínház)
zománcfríz (1969, Pécs, DÉDÁSZ)
farost intarziafal (1970-1971, Komló, Juhász Gy. Klub)
tűzzománcfal (1971, Pécs, Információs Iroda)
szabadtéri tűzzománc (1971, Pécs, Tettye Park)
tűzzománcfal (1972, Pécs, Könnyűszerkezetes óvoda és bölcsőde)
tűzzománcfal (1972, Kaposvár, könnyűszerkezetes óvoda)
tűzzománcfal (1972, Székesfehérvár, könnyűszerkezetes óvoda és bölcsőde)
műanyag burkolat (1973, Nagykanizsa, Hevesi Sándor Művelődési Központ).
Művek közgyűjteményekben .
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Jósa András Múzeum, Nyíregyháza
Kecskeméti Képtár, Kecskemét
Konsthall, Södertalje (SVE)
Miskolci Galéria, Miskolc
M., Fredrikstad (NOR)
M., Senta (YU)
M. Narodowe, Poznań
Paksi Képtár, Paks
Taidem., Lahti (FIN)
Xantus János Múzeum, Győr.
Írásai .
Rokonvilágok, Budapest, 1980
Építsünk együtt! Budapest, 1982
Vizuális szerkesztőjáték, Budapest, 1983
Képekben a világ, Budapest, 1994.
Irodalom .
Sarkadiné Hárs É.: ~ festőművész képkiállítása, Dunántúli Napló, 1957. április 11
Bertha B.: Műteremben - ~ új képei, Esti Pécsi Napló, 1960. november 19.
Bertha B.: Zsűrizés után - kiállítás előtt. Látogatás ~nél, Esti Pécsi Napló, 1962. március 4.
Torday A.: Műteremsarok. ~ festőművész, Fejér megyei Hírlap, 1968. december 8.
Varga Zs.: ~, Magyar Építőművészet, 1969/4.
Hallama E.: ~ és képei, Jelenkor, 1970/7-8.
Hallama E.: Kör és négyzet. Jegyzetek egy kiállításról. Dunántúli Napló, 1972. október 25.
Keserü K.: Természet-látás-alkotás, Műgyűjtő, 73/2.
Pap G.: Epilógus ~ kiállításához, Dunántúli Napló, 1976. november 14.
Fábián L.: ~-Weöres-Négy korál 2., Művészet, 1977/3.
Vadas, J.: Nature, vision and creation, New Hungarian Quarterly, 1977/67.
B. Villányi É.: ~ vizuális rendszere, Művészet '77, Budapest, 1978
Bán A.: ~ életműkiállítása, Magyar Nemzet, 1983. április 19.
Hárs É.: Piramist építeni. ~ művészetéről, Kortárs, 1986/9.
Fábián L.: A kézjegy igézetében.~ művészete, Művészet, 1987/7.
Bisinska, M.: Kreatywna Metoda Ksztalcenia Muzyczno-Wizualnego F. L.-a i Marii Apagyi..., Akademia Muzyczna w Warszawie (szakdolgozat), 1989
Parti Nagy L.: ~ről, Volt, 1993. november 12.
Aknai T.: A Pécsi Műhely, Pécs, 1995
Aknai T., A tekintet tiszta, a mozdulat célszerű (kat., bev. tan., Ernst Múzeum, 1999
Més-Záros I.: Az utószó jogán (uo.)
Nagy Z.: Művész és pedagógus, Műértő, 1999/10.
Husz M.: ~ kiállítása a Pécsi Galériában, Kritika, 2000/3.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról