LANTOS Ferenc

#2748
festő, grafikus, művészetpedagógus, (Pécs, 1929. február 20. - )

,

1964-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő-tanári szakán, de ekkor már jelentős szakmai múlt áll mögötte. Munkásságát Pécsett fejti ki, mesterének Martyn et tekinti, akit 16 éves korában ismert meg. 1965: Pécs-Baranya művészeti díja; 1977: Pécs város művészeti díja; 1981: Baranya megye közművelődési díja; 1993: Munkácsy-díj; 1998: Pro Civitate. 1970-1972 között a Pécsi Tervező Vállalatnál dolgozott, középületekre tervezett főleg zománc homlokzati és belső díszítéseket. 1952-től foglalkozik tanítással. A pécsi Művészeti Szakközépiskolában ő indította el a képzőművészeti oktatást, tanítványai közé tartoztak az 1970 körül szerveződő újkonstruktivista és konceptualista kör, a részben általa alapított Pécsi Műhely tagjai (Ficzek , Halász Károly, Kismányoki Károly, Pinczehelyi Sándor, Szíjártó Kálmán és mások). Tanított a pécsi Tanárképző Főiskolán és a műszaki főiskolán. Tokajban (1969-1979), Pakson (1979-1985) és Annamelléken (1988-tól) képzőművészeti táborokat, ill. szakköröket (Pécsi Vizuális Műhely, 1979-1985) vezetett. Jelenleg a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Művészeti Karán tanít. 1997-ben DLA fokozatot szerzett. A Pécsi Művészeti Szabadiskola vezetője. Apagyi Máriával együtt 1968-tól kezdve egy komplex képzőművészeti és zenei nevelési módszertant dolgozott ki. Tagja a Magyar Művészeti Akadémiának. Lantos életműve Pécs, a dél-dunántúli kulturális-művészeti központ autonómiáját erősíti. Festészeti munkássága az 1950-es években a "látványfestészetből" indult, hogy fellelve a tájak, enteriőrök, emberi alakok vagy csendéletek szerkezetét és színkompozíciós lehetőségeit, az 1960-as évekre eljusson a mondriani értelemben vett absztrakcióig. Rá is hatással vannak a nemzetközi geometrikus művészet variációs, kombinatorikai, permutációs, szisztematikus, szeriális stb. törekvései, azonban saját művészetében a külföldi példák szigorú következetességét enyhíti a rendszeres didaktikai, oktatói gyakorlatok analitikus, "közérthető" fogalmazásmódja. Variációs rendszereinek alapsémája egy négyzetháló, melyben körívek és egyenesek átmetszései hoznak létre ismétlődő, színekkel kitöltött felületfelosztásokat. Ilyen struktúrák elforgatásai és egymásra vetítései 1980 körül "interferenciákat" hoztak létre. Ugyanakkor nem szűnik meg az organikus formákban felismert matematikai törvényszerűségekre hivatkozni (pl. Fibonacci-sor, ill. aranymetszés). Fő médiuma az olaj- és akrilfestmény, de murális feladatokhoz alkalmazza az ipari zománcot is; szitanyomatokat készít és állandóan rajzol. Az 1970-es évektől kezdve foglalkozik a sűrű, többnyire vízszintes párhuzamos vonalak optikai hatásával. E kísérletekből keletkeznek a Vibrációk (1982), míg a párhuzamosok sávokká és egymásra épülő faktúrarétegekké bővülése bevallottan zenei struktúrákhoz vezet (Vonalnagyítások, 1979-1985; Szólamok, 1992; Hangzások, 1996). Majd a függőleges-vízszintes, derékszögű négyzetháló szerepe egyre jobban háttérbe szorul, különböző szögeket bezáró ferdék metszik át a felületet, a szabályos motívumok felaprózódnak, a geometria szubjektív, pasztózus, expresszív faktúrával keveredik. Az utolsó években Lantos felszabadult, színpompás "eklektikához" jut el anélkül, hogy korábbi intellektualizmusát feladta volna.

Egyéni kiállítások . 

  • 1957 • Pécs

  • 1964 • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • 1966 • József Attila Kultúrház, Pécs

  • 1967 • Budapesti Műszaki Egyetem Bercsényi Kollégiuma

  • 1970 • Tudomány és Technika Háza, Pécs • Tokaj

  • 1972-1980 • Természet - látás - alkotás, Debrecen • Tokaj • Veszprém • Szombathely • Miskolc • Tatabánya • Zalaegerszeg • Szeged

  • 1976 • A szerkezet költészete, Városi Kiállítóterem, Pécs • Zománc térplasztikák, Móra Múzeum, Szeged

  • 1977 • Természet - látás - alkotás I-V., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest • A szerkezet költészete, Művelődési Központ, Nagykanizsa

  • 1978 • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza

  • 1980 • Ifjúsági Ház, Salgótarján • Művelődési Központ, Komló • Művelődési Központ, Dombóvár

  • 1981 • Ifjúsági Ház, Székesfehérvár

  • 1983 • Pécsi Galéria, Pécs • Művelődési Központ, Kecskemét

  • 1984 • Nevelési Központ, Pécs • Unitarian Church of Adelphi, Washington

  • 1985 • Taidem., Lahti • Francia Intézet, Budapest

  • 1986 • Vármúzeum, Szigetvár

  • 1988 • Művészetek Háza, Pécs

  • 1989 • Zeneművészeti Főiskola, Pécs

  • 1990 • Művészetek Háza, Pécs

  • 1991 • Magyar Kulturális Intézet [Erdős Jánossal, Gellér B. Istvánnal], Prága • Művelődési Központ, Paks

  • 1992 • Hangzások és kontrasztok, Pécsi Kisgaléria, Pécs

  • 1995 • Pécsi Galéria, Pécs - Parti Galéria, Pécs - Nemzetközi Angol Központ, Pécs

  • 1999 • Ernst Múzeum, Budapest • mdstúdió galéria, Mega Center, Budapest

  • 2000 • Pécsi Galéria, Pécs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1952 • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • 1955 • 6. Országos Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest

  • 1966 • Dél-dunántúli Tárlat, G. Ilavonije, Eszék

  • 1968 • Mai magyar festészet, Galéria, Mohács

  • 1969 • Szürenon, Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest

  • 1970 • Iparművészeti Stúdió kiállítása, Tudomány és Technika Háza, Pécs • Újgeometrikus és strukturális törekvések, Salgótarján • Pécsi Műhely, Miskolci Galéria, Miskolc • Mozgás '70, Pécs • Magyar művészek, Poznań, Łódż, Szczecin

  • 1970-1971 • Épületzománc, Pécs, Pécsvárad

  • 1971 • Új művek, Műcsarnok, Budapest

  • 1972 • Pécsi Műhely, Tudomány és Technika Háza, Pécs • In memoriam Bartók, Déri Múzeum, Debrecen

  • 1973 • Szövegek/Texts, Kápolnatárlat, Balatonboglár

  • 1974 • Kép/vers, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Szemiotikai kiállítás, Tihany • Ungarische Kunst '74, Kunstverein Oldenburg

  • 1976 • Színes sokszorosítás, Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest

  • 1977 • A vázlattól a műig, Egyetem, Bradford

  • 1978 • Magyar konstruktív művészet, s' Hertogenbosch • Utrecht • Emmen

  • 1979 • Szürenon 1969-1979, Kassák Művelődési Ház, Budapest • Magyar konstruktív művészet 1920-1977, München • Düsseldorf • Oslo

  • 1980 • Tendenciák 1970-1980, 3., Geometrikus és strukturális törekvések a hetvenes évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest • Rajz/Drawing '80, Pécsi Galéria, Pécs • Magyar konstruktív művészet 1920-1977, Koppenhága • Alborg

  • 1981 • A vonal, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1981-1982 • Tendenciák a XX. századi magyar művészetben, Stockholm • Göteborg • Malmö

  • 1982 • I. Országos Rajzbiennálé, Salgótarján

  • 1983 • Táj/Landscape, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1984 • Rajz/Drawing '84, Pécsi Galéria, Pécs • Öt pécsi képzőművész, Dürer Terem, Budapest

  • 1985 • A természet/The Nature, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1988 • I. Nemzetközi Minta Triennálé, Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1992 • Na-Ne Csoport, Na-Ne Galéria, Budapest

  • 1997 • Konstruktív geometrikus törekvések Kassáktól napjainkig, Baumax-R-X. • Olaj/ Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1998 • Mesterek és tanítványok, G. Pryzmat, Krakkó • Öt pécsi képzőművész, New York • Válogatás Vass László magángyűjteményéből, Vaszary Képtár, Kaposvár

  • 1999 • Hommage a Martyn, Pécsi Galéria, Pécs.

Köztéri művei . 

  • tűzzománcfal (1967, Pécs, Városi Könyvtár)

  • tűzzománcfal (1967, Pécs, Puskin Művelődési Ház), tűzzománcfal (1967, Pécs, Bóbita Bábszínház)

  • zománcfríz (1969, Pécs, DÉDÁSZ)

  • farost intarziafal (1970-1971, Komló, Juhász Gy. Klub)

  • tűzzománcfal (1971, Pécs, Információs Iroda)

  • szabadtéri tűzzománc (1971, Pécs, Tettye Park)

  • tűzzománcfal (1972, Pécs, Könnyűszerkezetes óvoda és bölcsőde)

  • tűzzománcfal (1972, Kaposvár, könnyűszerkezetes óvoda)

  • tűzzománcfal (1972, Székesfehérvár, könnyűszerkezetes óvoda és bölcsőde)

  • műanyag burkolat (1973, Nagykanizsa, Hevesi Sándor Művelődési Központ).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza

  • Kecskeméti Képtár, Kecskemét

  • Konsthall, Södertalje (SVE)

  • Miskolci Galéria, Miskolc

  • M., Fredrikstad (NOR)

  • M., Senta (YU)

  • M. Narodowe, Poznań

  • Paksi Képtár, Paks

  • Taidem., Lahti (FIN)

  • Xantus János Múzeum, Győr.

Írásai . 

  • Rokonvilágok, Budapest, 1980

  • Építsünk együtt! Budapest, 1982

  • Vizuális szerkesztőjáték, Budapest, 1983

  • Képekben a világ, Budapest, 1994.

Irodalom . 

  • Sarkadiné Hárs É.: ~ festőművész képkiállítása, Dunántúli Napló, 1957. április 11

  • Bertha B.: Műteremben - ~ új képei, Esti Pécsi Napló, 1960. november 19.

  • Bertha B.: Zsűrizés után - kiállítás előtt. Látogatás ~nél, Esti Pécsi Napló, 1962. március 4.

  • Torday A.: Műteremsarok. ~ festőművész, Fejér megyei Hírlap, 1968. december 8.

  • Varga Zs.: ~, Magyar Építőművészet, 1969/4.

  • Hallama E.: ~ és képei, Jelenkor, 1970/7-8.

  • Hallama E.: Kör és négyzet. Jegyzetek egy kiállításról. Dunántúli Napló, 1972. október 25.

  • Keserü K.: Természet-látás-alkotás, Műgyűjtő, 73/2.

  • Pap G.: Epilógus ~ kiállításához, Dunántúli Napló, 1976. november 14.

  • Fábián L.: ~-Weöres-Négy korál 2., Művészet, 1977/3.

  • Vadas, J.: Nature, vision and creation, New Hungarian Quarterly, 1977/67.

  • B. Villányi É.: ~ vizuális rendszere, Művészet '77, Budapest, 1978

  • Bán A.: ~ életműkiállítása, Magyar Nemzet, 1983. április 19.

  • Hárs É.: Piramist építeni. ~ művészetéről, Kortárs, 1986/9.

  • Fábián L.: A kézjegy igézetében.~ művészete, Művészet, 1987/7.

  • Bisinska, M.: Kreatywna Metoda Ksztalcenia Muzyczno-Wizualnego F. L.-a i Marii Apagyi..., Akademia Muzyczna w Warszawie (szakdolgozat), 1989

  • Parti Nagy L.: ~ről, Volt, 1993. november 12.

  • Aknai T.: A Pécsi Műhely, Pécs, 1995

  • Aknai T., A tekintet tiszta, a mozdulat célszerű (kat., bev. tan., Ernst Múzeum, 1999

  • Més-Záros I.: Az utószó jogán (uo.)

  • Nagy Z.: Művész és pedagógus, Műértő, 1999/10.

  • Husz M.: ~ kiállítása a Pécsi Galériában, Kritika, 2000/3.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról