MEDGYESSY Ferenc

#3056
szobrász, (Debrecen, 1881. január 10. - Budapest, 1958. július 20.)

,

1899-1905 között a budapesti Orvostudományi Egyetemen tanult. 1905-1907 között Párizsban képezte magát a Julian Akadémián, Colarossinál, a Grand Chaumiere szabadiskolában és az Acad. des Beaux-Arts-ban. Mesterei: J. P. Laurens, J. C. Chaplain. 1912: Művészház Szaczelláry-díja; Barta Károly-féle akt-díj; 1931: Szinyei-jutalomdíj; 1934: Greguss-díj; 1935: Brüsszeli világkiállítás aranyérme; 1937: Grand Prix a párizsi világkiállításon; 1944: MTA művészeti díja; 1948: Kossuth-díj; 1954: Tornyai-díj, Hódmezővásárhely; 1955: kiváló művész; 1957: Kossuth-díj. 1909-1910-ben Párizsban és Firenzében járt tanulmányúton. 1911-től haláláig a Százados úti Művésztelep lakója volt. 1915-1917-ben a galíciai fronton katonaorvos, katonai síremlékeket is készített. 1919-ben a proletár Képzőművészeti Tanműhely tanára. 1913-tól tagja a hódmezővásárhelyi Művészek Majolika és Agyagipari Telepének. 1910-1914 között a budapesti, 1924-1927 között a debreceni Művészház tagja. Alapítótagja a Képzőművészek Új Társaságának, a debreceni Ady Társaságnak. 1910-ben már úgy érkezett haza, s kezdte el tevékenységét, hogy biztos programja volt, amitől semmi sem térítette el. Tudta, mit kell tennie, követnie ahhoz, hogy egyéni stílust alakítson ki. Az ókori keleti művészetek egyszerűségét és monumentalitását tekintette esztétikai normának, művészetében is ezt követte. Kőszobrainak monumentalitása, egyszerűsége, kőtömbszerűsége, az egy nézetre komponálás jellemzi a Kövér gondolkodót, a Pihenő lánykát. Az etruszk, a római és az archaikus görög művészet mitológiai alakjait, témáit és technikai megoldását idézte a Léda-hattyú, a Három grácia és a Táncolók című relief. Az alkotó, a dolgozó ember, a munka megjelenítése egyik legfőbb témája volt ~ humánummal teli művészetének. 1913-ban készült Súroló nője társadalomkritikát is hordoz. Újat hozott az emlékműszobrászatban, a ló-lovas ábrázolásban ugyancsak egyik úttörő szobrászunk volt. 1915-ből való Kis lovasa, s annak 1922-ben készült változata, valamint az Ágaskodó lovas (1917) szakítást jelentett a neobarokk szellemmel. Tiszta plasztikai nyelvet juttatott ér-vényre, amelyben a két test egymáshoz való viszo-nya lett a fontos. Az oeuvre csúcsa a debreceni Déri Múzeum előtti szoboregyüttes (1930). A négy allegorikus szobor nemcsak mérete, hanem kiegyensúlyozottsága, nyugodt méltósága, ünnepélyessége és ugyanakkor élettelisége révén is monumentális. A líraiság masszivitással, az érzéki szépség magasrendű tartalommal, jelképi erővel párosul. ~ minden erejét, tudását öszszeszedte, hogy szobrai méltók legyenek ehhez a sokarcú, ellentétes, nagy múltú városhoz, amelynek a képzőművészet terén e szobrokkal adta meg európai jelentőségét. A négy figura ritmusban, tömegben, hangulatban, az allegória jelkép voltának azonos fokú érvényesítésében egységet alkot. A szobrász legnagyobb erénye a rész és egész viszonyának helyes értelmezése, a tér, az épület, a szobor egységének megteremtése. Ebben a viszonylatban nem az épület, hanem a szobor a főszereplő, a meghatározó, az uralkodó. ~ művei sorában e négy heverő aktszobor az életmű csúcsát jelzi, de meghatározó jelentőségű a modern szobrászatban is. Szintézise az antik művészet s a XX. századi modern európai plasztika hatásának, amelyet ~ művészegyéniségén átszűrt, sajátossá tett. ~ életműve egységes. Következetesen építette oeuvre-jét, hibáit is egyéniségének jóízű részévé, erényévé idomította. Volt bátorsága csak szobrot csinálni, s ereje kizárólag képzőművészeti eszközökkel élni. Az új plasztikai gondolkodásmód adja művészete korszerűségét és egyetemességét. A magyar szobrászat egyik megújítója volt, törekvései a francia Maillollal, Despiau-val kötötték össze. Teret feszítő erő van kisméretű szobrain is, ezért voltak alkalmasak tánc-, anya-gyermek ábrázolásai az évtizedek folyamán nagyításra, majd köztéri kivitelre.

Mesterei . 

  • Laurens, J. P., Chaplain, J. C..

Egyéni kiállítások . 

  • 1913 • Kereskedelmi Akadémia [Kádár Bélával, Sassy Attilával], Debrecen

  • 1922 • Helikon Galéria, Budapest [Boromisza Tiborral]

  • 1928 • Tamás Galéria, Budapest [Egry Józseffel]

  • 1932 • Tamás Galéria, Budapest [Boromisza Tiborral, Perlrott Csabával]

  • 1956 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt. kat.)

  • 1957 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Déri Múzeum, Debrecen (állandó kiállítások 1968-ig)

  • 1959-1976 • védett nemzeti értékű műterem - Százados út, Budapest

  • 1968 • Tanulmányi kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (kat.)

  • 1981 • Hagyatéki centenáris kiállítás, Déri Múzeum, Debrecen (kat.) • Emlékkiállítás, Pataky Galéria, Budapest (kat.)

  • 1982-1995 és 1998-tól ~ emlékmúzeum, Debrecen (életmű-kiállítás, kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1945-től a Művészek Szabadszervezete

  • 1950-től a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége budapesti és külföldi kiállításain, Budapest stb.

  • 1947 • Ady Társaság jubileumi kiállítása, Déri Múzeum, Debrecen

  • 1954-1957 között a Vásárhelyi Őszi Tárlatokon

  • 1958 • XXIX. Velencei Biennálé, Velence

Köztéri művei . 

  • Lengyel Béla síremléke (haraszti kő, 1917, Farkasréti temető, jelenleg újrafaragva, eredeti a Magyar Nemzeti Galériában)

  • Móricz Zsigmondné síremléke (haraszti kő, 1926, Kerepesi úti temető)

  • Művészet, Tudomány, Régészet, Néprajz (bronzszobrok, 1930, Debrecen, Déri tér)

  • Debreceni diákok hősi emlékműve (bronz relief, 1933, Debrecen, Református Kollégium fala)

  • Követ emelő

  • Térdeplő nő

  • Nő gyönggyel

  • Férfi gyümölcskosárral (kolozsvári homokkő reliefek, 1933, Debrecen, egykori Nemzeti Bank)

  • Borosnyai-síremlék (haraszti kő, 1935, Farkasréti temető)

  • hősi emlékművek: 1935: Baja

  • Tök

  • Sárospatak

  • Jelky András (bronz, 1936, Baja)

  • Borvendég síremléke (haraszti kő, 1937, Kerepesi úti temető)

  • Török-magyar csata (haraszti kő emlékkút, 1938, Székesfehérvár)

  • Budai Ézsaiás, Lugossy József, Hatvani István, Balogh (bronzportré reliefek, 1938, Debrecen, Református Kollégium)

  • Szent István lovas szobor (bronz, 1940, Győr, Várkert

  • Esztergom, Várhegy)

  • Szüreti menet (haraszti kő dombormű, 1940, Pénzintézeti Központ, Szabadság tér 5-6.)

  • Medveczkyné síremléke (haraszti kövek, 1941, Farkasréti temető)

  • Szt. Gellért-kút (kő dombormű, 1942, Gellért-hegy)

  • Lyka Károlyné síremléke (haraszti kő, 1943, Kerepesi úti temető)

  • Haját csavaró (Debreceni Vénusz) (bronz, 1946, Budapest, Gellérthegy)

  • Debreceni Vénusz (bronz, 1946, Debrecen, Déri tér)

  • Petőfi Sándor (bronz, 1948, Debrecen)

  • Radnai Béláné síremléke (ruskicai márvány, 1949 v. 1959, Budapest, Farkasréti temető)

  • Hídépítés (sóskúti kő relief, 1950, Budapest, Váci út 67.)

  • Csokonai-pantheon (bronz, 1953 - felállítva 1970, Debrecen, Köztemető, dr. Juhász Géza sírján)

  • Táncoló nő (bronz, 1954, Budapest - többször áthelyezve, 1981, Debrecen, Déri tér, 1982, Madách tér, 1984: Székesfehérvár)

  • Debreceni Vénusz (bronz, 1954, Gellérthegy

  • 1981, Debrecen)

  • Szoptató anya (haraszti kő, 1954, Budapest, Gellérthegy)

  • Napozó nő (haraszti kő, 1955, Budapest

  • 1982, Debrecen)

  • Ülő leányka (Pihenő) (ruskicai márvány, 1956, Debrecen, Gyemekklinika)

  • Móricz-emlékmű (haraszti kő, 1957, Debrecen)

  • Herman Ottó (haraszti kő, 1957, Miskolc)

  • Medvés kút (haraszti kő, 1956, Budapest

  • 1986, Debrecen)

  • Arany János (bronz mellszobor, 1957, Debrecen).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Déri Múzeum, Debrecen

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Herman Ottó Múzeum, Miskolc

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Református Kollégium, Debrecen

  • Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár

  • Türr István Múzeum, Baja

  • Xantus János Múzeum, Győr.

Írásai . 

  • ~ száz rajza (bev.), Budapest, 1957

  • Életemről, művészetemről, Budapest, 1960.

Irodalom . 

  • Bálint A.: Boromisza Tibor és ~ kiállítása, Nyugat, 1922

  • Rabinovszky M.: ~, Ars Una, 1923-24

  • Rabinovszky M.: Egry József és ~, Nyugat, 1928

  • Bálint J.: Művészfejek, Budapest, 1929

  • Miklós J.: ~, Új Szín, 1931/21-29.

  • Lyka K.: ~ szobrai, Új Írás, 1932/6.

  • Farkas Z.: ~ kiállítása, Nyugat, 1932

  • Farkas Z.: ~, Budapest, 1934

  • Varga B.: Új magyar szobrászat, Budapest, 1948

  • Lyka K.: ~ kiállítása (kat. bev., Műcsarnok, 1956)

  • Kampis A.: ~ életműve, Művészettörténeti Értesítő, 1956-57/1.

  • László Gy.: ~, Budapest, 1956

  • Pogány Ö. G.: ~ magyarsága, Művészet, 1958/9.

  • zy B.: Írás és kép, Budapest, 1961

  • László Gy.: ~, Budapest, 1968

  • László Gy.: ~ kiállítása (kat., bev. tan., Magyar Nemzeti Galéria, 1968)

  • László Gy.: ~ életműve, Debrecen, 1972

  • Kontha S.: ~ kiállítása (kat. bev., Műcsarnok, 1973)

  • Mihályfi E.: Művészek, barátaim, Budapest, 1977

  • Sz. Kürti K.: ~ hagyatéki centenáris kiállítás (kat., bev. tan., Debrecen, 1981)

  • Sz. Kürti K.: ~ szobrászati életműve, Debrecen, 1981

  • ~ arcképe (szerk.: Deák D.), Budapest, 1981

  • Kontha S.: ~- emlékkiállítás (kat. bev., Magyar Nemzeti Galéria, 1981)

  • Sz. Kürti K.: ~ és Debrecen, Debrecen, 1981

  • László Gy.: ~, Budapest, 1981

  • Nagy I.: ~, MTA, 1981. I.

  • ~ emlékezete (szerk.: Sz. Kürti K.), Debrecen, 1981

  • László Gy.: ~ (műtárgyjegyzék: Sz. Kürti K.), Budapest, 1981

  • Kovács P.: ~ magyarsága, Művészet, 1981/1.

  • Sz. Kürti K.: ~. Szemtől szemben, Budapest, 1983

  • Tóth A.: ~, in: XX. századi magyar festészet és szobrászat, Budapest, 1986.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról