Adattár
MENGYÁN András
designer, festő, grafikus, (Békéscsaba, 1945. március 26. - )
1968: Magyar Iparművészeti Főiskola. Tagja a Norvég Képzőművészek Szövetségének, 1990-1993-ig az ICSID Formatervezők Nemzetközi Szövetsége Végrehajtó Bizottságának. 1969-1990: a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára és a Magyar Iparművészeti Főiskola Alapképzési Intézetének igazgatója. 1990-től a bergeni Iparművészeti Főiskola professzora. Budapesten és Bergenben él. 1974: 3. Internationale Grafikb., Frechen; 1976: 4. Internationale Grafikb., Frechen; 1978: Krakan 7 Miedzynarodowe B., Krakkó; 1983: 8th International Exhibition of Original Drawings, Rijeka. Ösztöndíjak: 1981-1982: American Council of Learned Societies, New York; 1982: IBM fellow, International Design Conference, Aspen. Művésztelepeken dolgozott: 1974: Graz; 1976, 1978: Békéscsaba; 1978: Zsennye; 1979: Interdesign '79, Keszthely; International Systematic Artist, Motuvun (YU); 1981: Design Seminar, Berlin; 1982: Aspen; 1983: Kemi; 1989: Moszkva. Konceptuális, geometrikus, szeriális munkái matematikai számításokra, a geometrikus szerkesztés szigorú strukturáira épülnek. A 60-as évek közepétől következetesen dolgozik A formák logikáján (kép- és grafikasorozatán). Olyan kombinációs formákat hoz létre, amelyeket "meghatározott mozgatható formák"-nak nevez. Ezek különböző számban és állapotban sajátos dinamikával, térbeliséggel és mozgással rendelkező elemek. A 70-es évekre elkészíti saját, színes művészi-vizuális elemekből épülő formatárát (Térkoordináták, 1966-1970): az ún. M-formarendszer-t, amelynek célja - kiindulva a matematikából és a geometriából - a végtelen szín- és formalehetőségek logikai és esztétikai kombinációkká vagy térbeli mozgássá alakíthatósága. Festményeinek alkotóelemei egyenesek és görbék, amelyeknek kombinációi különböző permutációs sorokat hoznak létre. A 80-as években olyan számítógépes munkákat és environmenteket készít, amelyekben a fény, a hang, a film, a tükör és a spárga (mint vonal vagy kontúr) hozza létre a teret, a térbeli mozgás fázisképeit. A Formák didaktikája c. sorozat tágabb teret enged a fantáziának, a többféle vizuális-logikai olvasatnak; a Vizuális programok pedig már a kitágított dimenziójú, térbeli mozgás játékának is; az ellentétekre épülő (fekete-fehér, piros-zöld, fényes-matt, fény-árnyék, kép-film, a néző és a nézett mozgása) logikus, a költőihez közelítő ritmikának (Programozható environment I.). Ez utóbbi nagyszabású térkompozíció részévé válik a térbe lépő néző is. A sötét térben 6 m magas, kartonból vagy tükörből készült karcsú gúlák törnek a magasba, amelyek egészében véve kristályos szerkezetűvé alakítják a teret, amire egy New York-i felhőkarcolókról készült filmszalag mozgó képe, síkja vetül. A 90-es években készült geometrikus festményei a három dimenzió két dimenzióvá transzponálásai, ebből fakadóan egyszerre többsíkúak, többnézőpontúak, többrétegűek. Képein mégis teret hoz létre; terek mozgásban lévő, időbeli fragmentumait. Az ultraibolya fényre érzékeny, éles, agresszív színekkel megfestett festményei többnyire a fekete alapból, képtérből törnek elő.
Egyéni kiállítások .
1974 • Egyetemi Színpad, Budapest
1975 • Tízek Klubja, Békéscsaba (kat.)
1976 • Józsefvárosi Kiállítóterem (kat.)
1977 • Ifjúsági Ház Galéria (kat.), Pécs
1984 • Csók Képtár, Székesfehérvár (kat.)
1985-1986 • Műcsarnok, Budapest
1987 • Fészek Klub, Budapest
1990 • Attatürk Kültür Merkezi, Ankara
1992 • Bergen Kunstforeningen (kat.), Bergen (NOR)
1995 • Műcsarnok, Budapest (kat.)
1998 • A 3. dimenzión innen és túl, Éri Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1971 • Fáklya Klub, Budapest
1974-1984 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Frechen
1975 • Neue Ungarische Konstruktivisten, Städtisches Kunstmuseum, Bonn
1974, 1978 • Norvég Nemzetközi Grafikai Biennálé, Friedrichstadt
1974-1984 • Krakkói Nemzetközi Biennálé, Krakkó
1983-1985 • Grafikai Biennálé, Ljubljana
1978 • Art Festival Int. of Gravings, Christchurch
1979 • Nemzetközi Print Biennálé, Tokió • Kanadai Print és Rajz Biennálé, Edmonton
1980 • Tendenciák 1970-1980. 3., Geometrikus és strukturális törekvések a hetvenes évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest
1981 • Ungersk Konst 1905-1980, Liljevalchs Konsthall, Stockholm
1982 • Brit Nemzetközi Print Biennálé, Bradford • Neue Ungarische Künstler, Stockholm, Hamburg • 8th International Exhibition of Original Drawings, Museum of Modern Art, Rijeka
1983 • 15. Graficni B., Ljubljana • 8th International Exhibition of Original Drawings, Rijeka • Nature-Structure-Construction, Taidemuseum, Kemi
1984 • Systematic Artists, G. of Konzepte, Stockholm • Krakan 10 Miedzynarodowe B., Krakkó • Planum'84
1985 • Meditáció IV., Bartók 32 Galéria, Budapest
1989 • Szimmetria-Aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1997 • Olaj/ Vászon, Műcsarnok, Budapest.
Művek közgyűjteményekben .
Art Council Coll., London
City M., Kemi (FIN)
City M., Pazin (YU)
Edmonton (CA)
Herman Ottó Múzeum, Miskolc
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kunstmuseum, Bonn
Kunstverein Collegium, Frechen (D)
Kunstmuseum, Rottweil
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba
Museum of Modern Art, Zágráb
Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
Ring House Gallery Coll., Edmonton (CA)
Városi Képtár, Sárospatak
Staatliche Museum, Berlin.
Írásai .
Formák logikája, 1970-1991
Vizuális programok, 1977
Elem, szerkezet, környezet, Lakásépítő Vállalat, Budapest, 1977/2.
A formatervezés helye és szerepe a művészetek rendszerében, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Zsennyei Műhely, Budapest, 1978
Designer to be (kat. előszó, Műcsarnok, 1983)
Center for Design Excellence. Survey and Proposal, Pratt Institute, New York, 1987
Olaj/Vászon, Műcsarnok, 1997.
Irodalom .
Hajdu I.: (kat., Békéscsaba, 1975)
Hajdu I.: (kat.: ~ kiállítás, Józsefvárosi Galéria, Budapest, 1976)
Beke L.: Szerialitás a képzőművészetben, Művészet Évkönyv '76, 1977
Hajdu I.: Beszámoló egy Benczúr utcai műhelyről és egy békéscsabai kiállításról, Művészet Évkönyv '76, 1977
Beke L.: ~ kiállítása (kat. bev., Ifjúsági Ház Galéria, Pécs, 1977)
Nagy, I.: Space and Man. ~'s Environments, New Hungarian Quarterly, 1986/XXVII., no. 103.
Modern and Contemporary Hungarian Art-Bulletin 1985-1990, Soros Foundation Fine Art Doc.
Kovalovszky M.: (kat., Székesfehérvár, 1984)
Danbolt, G.: En Post-Modernistik New-Modernist. ~ Exhibition in Bergen (kat., 1992)
Nagy I.-Danbolt, G.: (kat., Műcsarnok, 1995).
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról