Adattár
OHMANN Béla
szobrász, (Budapest, 1890. március 6. - Budapest, 1968. március 21.)
1911-1914, 1919-1920: Iparművészeti Iskola díszítőszobrász szak, mesterei: Mátrai Lajos, Simay Imre. 1933: milánói Triennálé, ezüstérem; 1937: párizsi Világkiállítás, Diplome d'honneur; 1938: állami iparművészeti nagy aranyérem; 1940: milánói Triennálé, Grand Prix. 1915-1918 között katona volt. 1921-től a Budai Iparrajziskola tanára, kerámiaműhelyének vezetője volt. 1937-től 1946-ig Országos Magyar Iparművészeti Iskola tanára, díszítő szakosztály vezetője volt. 1946-tól nyugdíjazásáig, 1950-ig a Budapesti Műszaki Egyetem épületszobrászati tanszékén mintázást tanított. Minden jelentős hazai és külföldi kiállításon részt vett. Számos síremléket, kisplasztikát, érmet és emlékművet készített, valódi műfaja azonban az épületszobrászat volt. 1920-ban készült síremlékterveivel jutott önálló megbízásokhoz. Kezdeti művei a neobarokk akadémizmus szellemében készültek. Művészetének alakulására nagy hatással volt a 20-as évek közepén tett olaszországi és franciaországi tanulmányútja. Egyéni stílusának mintaképeit a középkor formavilágában találta meg, de a szecesszióra, art-decóra jellemző stilizálással, könnyedséggel ötvözte. A 30-as évek elején alkotott szegedi Szt. Gellért és Szt. Imre szobrait franciás neoempire megfogalmazás jellemzi. Ugyanitt található Temesvári Pelbárt szobra is, amely bár erőteljesen stilizált, az ~ra oly jellemző erős tektonikus érzés és plasztikai fogalmazás már jelen van. E körbe tartozik Mária szobra is, melyért a párizsi Világkiállításon 1937-ben nagydíjat kapott. A 30-as évek közepén döntő fordulat következett be művészetében. A pasaréti templom és a pécsi pálosok részére készült romanizáló művei kielégítik a középkor szellemét feleleveníteni kívánó modernebb egyházi mecenatúra igényeit. Egyértelműen a neoklasszicizmus követőjévé vált, a Római Iskola stílusának vezéregyénisége lett, bár nem volt római ösztöndíjas. Egyházi műveit tartózkodó egyszerűség, komor méltóság, tudatos archaizálás jellemzi. Az új törekvéseket képviselő művészetének kiemelkedő alkotása a székesfehérvári Kálmáncsehi Domonkos kőszobra (1941), mely a kor egyházművészetének egyik legjelentősebb alakjává avatta ~t. Világi művein a díszítő szándék van jelen. Művészi alkalmazkodóképessége, iparművészi fogantatású anyagismerete és vonzalma az építészethez lehetővé tette, hogy a Római Iskola szinte valamennyi vállalkozásában részt vegyen. Fölényesen tudta egyeztetni a plasztikai és az építészeti ismereteket. A 30-as évektől meghatározó egyénisége volt a magyar épületszobrászatnak. Az általa képviselt architektonikus építészeti felfogás iskolateremtő vonulat a magyar szobrászatban. Praktikus, olcsó kivitelű, világos szerkezetű, áhítatot sugalló domborművei tökéletes harmóniával illeszkednek az épületekhez. Ornamentális plasztikája kemény, fegyelmezett. Több nagy kiállításon vett részt. Gyapotszedője (1952) eredetileg a moszkvai mezőgazdasági kiállítás magyar pavilonja homlokzatára készült. A II. világháború után elsősorban tanítással foglalkozott, korszakunkban kevés megbízást kapott, csak néhány épületplasztikát és köztéri szobrot készített, melyek jelentősége messze elmarad korábbi műveitől.
Mesterei .
Mátrai Lajos, Simay Imre.
Válogatott csoportos kiállítások .
1951 • XI. kerületi képzőművészek kiállítása, Budapest
1952 • Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest
1985 • Római Iskola II., Keresztény Múzeum, Esztergom.
Köztéri művei .
domborművek [Mátrai Lajossal] (1929-1931, Budapest, XI. ker., Eszék u. 9-11. és 13-15.)
Kőrösi Csoma Sándor-emlékmű (1930, Szeged, Pantheon)
Temesvári Pelbárt (kő dombormű, 1930, Szeged, Pantheon)
Ozorai Pipo (fa féldombormű, 1930, Szeged, Pantheon)
Mátyás király (1930, Szeged, Pantheon)
Szent Gellért (klinker, 1930, Szeged, Csanádi Püspöki palota)
Szent Imre (1930, Szeged, püspöki szeminárium)
Szent János (1930, Szeged, püspöki szeminárium)
Clark Ádám (bronz dombormű, 1930, Szeged, Dóm tér)
Feszl Frigyes (homokkő, 1931, Szeged, Dóm tér)
Szűz Mária (1932, Budapest, Maglódi út, Kórház, Tüdőbeteg pavilon)
Évszakok (klinker dombormű, 1932, Budapest, Vámház krt. 1-3., elpusztult)
Ég és Föld [Mátrai Lajossal] (dombormű, 1932, Budapest, V. ker., Honvéd u.-Markó u., Elektromos Művek)
Szent Antal-oltár és -szószék, domborművek (1932-1933, Budapest, II. ker., Pasaréti út 137., Szent Antal templom előcsarnoka)
Angyal-reliefek (1932-1933, Budapest, XII. ker., Csaba u. 5., városmajori Szent Szív templom)
Páduai Szent Antal-szobor és Szent Lászlóoltár (1932-1933, Budapest, XII. ker., Csaba u. 5., városmajori Szent Szív templom, Hősök kápolnája)
Páduai Szent Antal (1933, Balatonboglár, római katolikus templom)
Páduai Szent Antal (műkő, 1933 után, Budapest, II. ker., Sólyom u. 15., kert, eredeti: Balatonboglár, templom)
Alchimisták I-III. (1933, Szeged, Kémiai Intézet díszítményei)
Klebelsberg Kunó-síremlék [Kertész K. Róberttel] (1935, Szeged, Fogadalmi templom)
Bodor-kút (1936, Budapest, XIII. ker., Margitsziget, szobrászati rész: Neptun, bronz
a marosvásárhelyi Bodor-kút másolata)
Budavár címere (vörösmárvány dombormű, 1936, Budapest, I. ker., Bécsi kapu tér)
Budavár visszavétele-Rohanó angyal (bronz, 1936, Budapest, I. ker., Bécsi kapu tér)
Patrona Hungariae (1937, párizsi Világkiállítás, Magyar pavilon)
Hangya-ház domborművei [Mátrai Lajossal] (1937, Budapest)
Szent Demeter oltár (vörösmárvány, 1937, Szeged, Fogadalmi templom)
főoltár (1938, Pécs, Pálos rend templom)
Kálmáncsehi Domonkos (márvány, 1938, Székesfehérvár, Szt. Anna kápolna előtt)
Árpád (kő, 1938, Székesfehérvár, Városháza díszterem)
Szent István (kő, 1938, Székesfehérvár, Városháza díszterem)
Huszár Gál (bronz, 1938-1939, Debrecen, Egyetem tér)
Prohászka Ottokár (kő, 1938-1940, Székesfehérvár)
Angyalos magyar címer (alumínium, 1939, New York-i Világkiállítás, Magyar pavilon bejárata)
Pénzügyi igazgatóság épületdomborművei [Reményi Józseffel] (1940, Zalaegerszeg)
Széchenyi István-emléktábla (dombormű, 1941, Budapest, V. ker., Roosevelt tér 1-3.)
Szent Teréz és Stációk (carrarai márvány, mészkő, 1943, Budapest, II. ker., Máriaremete út 28., remetekertvárosi Szentlélek templom)
Jézus Szíve (kő kút, 1943, Győr, Nádorvárosi templom)
Szüret (kútszobor, 1957, Kazincbarcika, kútszobor)
Thuri György (bronz, 1958-1960, Várpalota, Thuri Gy. Általános Iskola udvara)
Gyári munkások (műkő dombormű, 1959, Budapest, III. ker., Szentendrei út 101.)
Álló nő (kőszobor, 1964, Sopron, Szanatórium park)
Gárdonyi Géza (ruskicai márvány mellszobor, 1964, Eger, Színház)
Kacsóh Pongrác (domborműves emléktábla, 1964, Keszthely)
Ülő nő (haraszti mészkő, Vác, Gombási u.)
Neptun (mészkő, 1973, Baja, Telcs szobor helyett)
Közlekedés (haraszti mészkő dombormű, 1964, Vác, autóbusz-pályaudvar).
Művek közgyűjteményekben .
Déri Múzeum, Debrecen
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.
Irodalom .
Ybl E.: A szegedi templom-tér épületeinek iparművészeti értékei, Magyar Iparművészet, 1932/1.
Brestyánszky T.: A pasaréti új templom, Tér és Forma, 1934
Erdélyi Á.: Modern monumentális művészet, Magyar Művészet, 1937/10.
Jajczay J.: ~, Magyar Iparművészet, 1938
Entz G.: Magyar szobrászok. ~, Magyar Kultúrszemle, 1941/2.
Ybl E.: ~ művészete, Szépművészet, 1942
Bajó Gy.: Budapest újabbkori épületszobrászata, Budapest, 1942
Gádor E.: Budapest szobrai, Budapest, 1955
Fitz J.: Séta a régi Székesfehérvárott, Székesfehérvár, 1956
Bálint S.: Szeged városa, Budapest, 1959
Somogyi A.: Székesfehérvár. Művészet és város, Budapest, 1959
Szigeti I.: ~ szobrászművész érmei és plakettjei, Az Érem, XVII. évf., 1961/17.
Monumentális művészet Pest megyében (szerk.: Ladányi I., bev.: Végvári L.), Budapest, 1966
N. N.: Nekrológ, Művészet, 1968/5.
Id. Kotsis I.: Emlékbeszéd ~ ravatalánál, Magyar Építőművészet, 1969/1.
Kovalovszky M.: Székesfehérvár 1938, Művészet, 1977/12.
P. Szűcs J.: Néhány gondolat a római iskoláról, Művészet, 1977/12.
Mihályfi E.: Művészek, barátaim, Budapest, 1977
Rózsa Gy.: A "rómaiak" 1945 után, Művészet, 1977/12.
Huszadik századi magyar festészet és szobrászat, Budapest, 1986
Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat félmúltjából, Szombathely, 1992.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról