BARTUSZ György

#351
szobrász, akcióművész, (Kéménd [Kamenín, CSZ],, 1933. október 23. - )

,

1950-1954: Prágai Iparművészeti Középiskola; 1954-1958: Prágai Iparművészeti Főiskola, mesterei: J. Wagner, J. Kavan; 1958-1961: Prágai Képzőművészeti Akadémia, mesterei: K. Pokorný, K. Hladík. 1969: Kerületi szobrászati díj; 1970: Cyprián Majerník-díj; 1984: Pöstyén város díja; 1985: érdemes művész (1989 decemberében visszaadta); 1993: a 12. Besztercebányai Grafikai Biennálé díja. 1967-1971 között, majd 1997-től ismét a Konkretisták Klubja, 1967-1989: a Szlovákiai Képzőművészek Szövetsége, 1989-től a Gerulata (Pozsony), 1990-től 1997-ig a Szlovákiai Magyar Képzőművészek Szövetsége és 1996-tól a Nemzetközi Fényszimpózium (Kepes Múzeum, Eger) tagja. 1962-1963-ban a Kelet-szlovákiai Vasmű képzőművészeti arculattervezője; 1963-1990 között szabadfoglalkozású képzőművész; 1990-1999 között a pozsonyi Képzőművészeti Főiskola Szabad kreativitás műtermének vezetője, 1992-től egyetemi tanára; 1999-től a kassai Műszaki Egyetem Iparművészeti Kara Szabadművészetek Tanszékének vezetője. 1962 és 1989 között főképpen Kassán élt és alkotott, majd a 90-es években felváltva Pozsonyban és Kassán tevékenykedett, 1999-től ismét Kassán működik. Pályáját a 60-as években a csehszlovákiai konkretista mozgalom tagjaként kezdte, a konstruktivizmus merevségét feloldani akaró Konkretisták Klubja 1971-es betiltását követően is kitartott a technicista szemléletet érvényesítő művészeti program mellett. Csehszlovákiában az elsők között (1973-1976) alkalmazta művészetében a számítógépes tervezést mint a szerzői kézírás kiiktatásának egyik módszerét, a véletlen és objektív tényező művészetben való megnyilvánulásának egyik alternatíváját. Az így készült Kozmikus fejek c. sorozata mellett az Idő-tér plasztikák c. művei már az idő, mozgás és interaktivitás problémáit is felvetették. A 60-as évek közepétől akcióművészettel is foglalkozik, s ehhez társul erőteljes konceptualizmusa (Hitelesítés, A hivatal művészete, 1971), ugyanebben az évtizedben készíti el konceptualista Megvalósíthatatlan terveit (1967), majd 1974-ben Kladek Gáborral közösen kivitelezi a Fény-ünnepség-Szmog Kassa felett c. akciót. A 80-as években az expresszivitás, mély érzelmi telítettség jellemzi műveit, mind a szobrászatban (pl. Jakoby Gyula, 1980), mind akcióiban és konceptjeiben. Az idő kérdése válik meghatározóvá művészetében, ekkor készíti el a gesztusra épülő másodperc- és másodperces rajzait (1984-től), valamint az akciók artefaktumaként jegyzett gipszbe dobott téglákat (1982-től). A 90-es években a társadalmi kontextus dominál gondolkodásában, objektjei, installációi és akciói több média eszköztárát használják fel (pl. festészet, video), s azok a totalitarizmust és fogyasztói életmódot állítják pellengérre, valamint a holokauszt emlékezetére és az ökológia szerepére hívják fel a figyelmet. Az utóbbi évtizedben a pozsonyi Képzőművészeti Főiskola-n a Szabad kreativitás műteremben a multimedialitás jegyében iskolát teremtett (pl. Marek Kvetán, Duaan Podhoranský, stb.), immár közel négy évtizede Csehszlovákia és Szlovákia meghatározó művész-személyisége.

Mesterei . 

  • Wagner, J., Kavan, J., Pokorný, K., Hladík, K..

Egyéni kiállítások . 

  • 1967 • Szobrok és rajzok [Mária Bartuszovával], Jalta kávéház, Kassa

  • 1973 • Szobrok, Kelet-szlovákiai Galéria, Kassa

  • 1974 • Szobrok, G. Cypriána Majerníka, Pozsony

  • 1977 • Plasztika, Kortárs Művészeti Galéria, Varsó (kat.) • Kopernikusz M. Galéria, Toruń (PL)

  • 1980 • ~, Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1985 • ~, Malá g. Vysoké školy veterinárské, Brünn

  • 1986 • Akciók/Rajzok, G. mladých, Brünn (kat.)

  • 1988 • Rajzok, képek, Ústav makromolekulární chemie SAV, Prága (kat.) • ~, Művészeti Galéria, Érsekújvár (kat.) • Festmények, objektek, Vlastivedné M., Tőketerebes (kat.)

  • 1989 • Túlélés (environment), ZSVU, Kassa

  • 1991 • Szondák - ~, Slovenská národná G., Pozsony • Slovenská národná G. - Vermes Villa, Dunaszerdahely

  • 1992 • Szondák, Csehszlovákia Kulturális Intézet, Budapest • ~ (életműtárlat), tátna g., Besztercebánya (kat.) • G. J. Jakobyho, Kassa

  • 1993 • ~, Považská g. umenia, Zsolna • ~ szobrászművész tárlata, Magyar Tannyelvű Ipariskola, Kassa • Öko-szocio installáció, Považská g. umenia, Zsolna (kat.)

  • 1996 • ~ • Fényforrások, A Magyar Köztársaság Kulturális Intézete, Pozsony • ~- Csudai • Ex aequo [Ivan Csudaival], tátna g., Besztercebánya

  • 1997 • Úton [Németh Ilonával], At Home Galéria, Somorja (kat.)

  • 1998 • (Anti)kommunikáció [Marek Kvetánnal], G. mesta Bratislavy, Pozsony (leporelló)

  • 1999 • TRANSŽFORMY, M. Vojtecha Löfflera, Kassa (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1966 • Fiatalok tárlata az AICA-kongresszus alkalmából, Dom umění, Brünn

  • 1967 • A szlovákiai szobrászat első triennáléja, Pöstyén

  • 1968 • Csehszlovákia szobrászata Myslbektől napjainkig, Musée Rodin, Párizs • Fiatal képzőművészek nemzetközi biennáléja, DANUVIUS, Dom umenia, Pozsony

  • 1969 • Konkretisták Klubja, G. umění, Karlovy Vary • Bieberbach RIS (Német Szövetségi Köztársaság), Milánó, Firenze, Róma (OL) • DANUVIUS-válogatás, Nyugat-Berlin

  • 1970 • Konkretisták Klubja, Dom pánů z Kunštátu, Brünn • Összművészeti tér, Pöstyén • Szlovákiai képzőművészet 1965-1970, Valdštejnská jízdárna, Prága

  • 1979, 1981 • Megvalósíthatatlan tervezetek, Mexikó

  • 1985 • Artistes contemporains Français et Étrangers, Centre International d'Art Contemporain, Párizs

  • 1986 • Rajz/ Drawing, Pécsi Galéria, Pécs, Pécs • Hommage a Kassák, Budapest

  • 1987 • Dialógus IV., Fészek Galéria, Budapest • Új szlovák festészet, Československý rozhlas, Pozsony

  • 1988 • 5. Európai Grafikai Biennálé, Heidelberg (Német Szövetségi Köztársaság) • Prešparty '88, Eperjes

  • 1989 • Gerulata, Oroszvár • A szobrász és a rajz, Szlovák Nemzeti Galéria, Pozsony

  • 1990 • Művészet és politika, Pozsonyi vár, Pozsony • Kortárs szlovákiai művészet, Galerie der Stadt Esslingen, Esslingen (D), Szlovák Nemzeti Galéria, Pozsony • Cseh-Szlovákiai Magyar Képzőművészek Társasága • Csoportos kiállítás, DMM, Komárom (CSZ)

  • 1991 • Álom egy múzeumról, Považská g. umenia, Zsolna • Oszcilláció, Komárom (SZL), Műcsarnok, Budapest • Az akció művészete, Mánes, Prága, Považská g. umenia, Zsolna

  • 1992 • Hommage a John Cage, Československý rozhlas, Pozsony • Hommage a Gyula Szabó, Novohradská g., Losonc • Apelación/Challenge, EXPO '92, Sevilla • Kortárs cseh és szlovákiai képzőművészet 1950-1992, Palazo del Brolletto, Novara (OL) • Szürke tégla II., G. u bílého Jednorožce, Klatovy (CS)

  • 1993 • 11. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Muraszombat (SLO) • Számítógépes grafika a képzőművészetben, G. Médium, Pozsony • Gerulata, Kreuzen Halle am Halhoff, Memmingen, Rozenthal Theater, Selb (D) • 12. Grafikai Biennálé, tátna g., Besztercebánya

  • 1994 • Egy időben, Kunsthaus, Hamburg

  • 1995 • Považská g. umenia, Zsolna • Serpens, Palmovkai zsinagóga, Prága • Párbeszéd II., G. u bílého Jednorožce, Klatovy (CS) • A hatvanas évek szlovákiai képzőművészete, Szlovák Nemzeti Galéria, Pozsony • Vallomások a vonalról, Vigadó Galéria, Budapest • Álom egy múzeumról?, Považská g. umenia, Zsolna • Transart Communication, Stúdió erté fesztivál, Érsekújvár

  • 1996 • Serpens, Palmovkai zsinagóga, Prága • Szlovákiai és Magyarországi Művészek (MKITSZ), Magyarok Világszövetsége

  • 1997 • átHIDalás, Esztergom, Párkány • Hommage a Kassák, G. Z., Pozsony • Konkretisták Klubja, Oblastní g. Vysočiny, Jihlava (CS)

  • 1998 • Konkretisták Klubja, Olomouc, Karlovy Vary, Klatovy, Ostrava (CS)

  • 1999 • Konkretisták Klubja, Szlovák Nemzeti Galéria, Pozsony • Töredék (az akcióművészet változatai), G. mesta Bratislavy, Pozsony • Slovak Art for Free, XLVIII. Velencei Biennálé - Szlovák pavilon, Velence.

Köztéri művei . 

  • A korompai felkelés emlékműve (bronz, 1963-1971, Korompa)

  • Energia (dúralumínium, 1979, Kassa)

  • Az első világháború áldozatainak emlékműve (homokkő, 1983, Kassa, köztemető)

  • Jel (dúralumínium, 1985, Bártfa)

  • A második világháború áldozatainak emlékműve (öntött hidronálium, 1989, Mecenzéf)

  • Anatómiai modulus (bronz, 1982-1990, Kassa, Orvosi Egyetem)

  • Baróti Szabó Dávid-emléktábla (bronz, 1995, Kassa).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Centro international de la cultura, Mexikó

  • G. M. Bazovského, Trencsén

  • Galerie der Stadt Esslingen, Esslingen (D)

  • G. umenia, Érsekújvár

  • G. umění, Karlovy Vary

  • Kassák Emlékmúzeum, Budapest

  • Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely

  • Pécsi Galéria, Pécs, Pécs

  • Považská g. umenia, Zsolna

  • Szlovák Nemzeti Galéria, Pozsony

  • Szépművészet Múzeum, Budapest

  • Východoslovenská g., Kassa.

Irodalom . 

  • Archleb-Gály T.: ~, A Hét, 1984/11.

  • Bartošová, Z.: ~, Výtvarný život, 1985/8.

  • Valoch, J.: ~ érdemes művész. Akciók/Rajzok (kat., tan., Mětské kulturní stiedisko S. K. Neumanna, Brno, 1986)

  • Ševčíková, J.-Ševčík, J.: ~ - kresby, obrazy (kat., bev. tan., Ústav makromulekulární chemie SAV, Praha, 1988)

  • Bodnárová, J.: ~ (kat., tan., G. umenia, Nové Zámky, 1988)

  • Bodnárová, J.: ~ / maěby, objekty (kat., esszé, Vlastivedné múzeum, Trebišov, 1988)

  • Archleb-Gály T.: Idő, mozgás, sebesség, Irodalmi Szemle, 1989/3.

  • Bodnárová, J.: Umenie založné na potrebe mýtu, Dotyky, 1989/8.

  • Strýko, M.: Časový limit v tvorbe ~a, kézirat, 1989

  • Vrbanová, A.-Cornevine, E.-Valoch, J.-Ševčíková, J.- Ševčík, J.: ~: Retrospektíva (kat., tan., tátna g., Banská Bystrica, 1992)

  • Pohribný, A.: Spod znamenia princípu konštrukcie: Klub konkretistov po dvadsiatich rokoch I-II., Výtvarný Život, 1992/2-3.

  • Bodnárová, J.: ~, Profil, 1993/1.

  • Matuštík, R.: ~: ekologicko sociologická šnatalácia (kat., beszélgetés, Považská galéria umenia, Žilina, 1993)

  • Šperka, M.: ~, Profil, 1993/4.

  • Rusnáková, K.: ~ v Ziline, Profil, 1993/4.

  • Šperka, M.: The Origins of Computer Graphics in the Czech and Slovak Republics, Leonardo, 1994/1.

  • Mazúr, M.: Ekologicko-sociologická inatalácia, Ateliér, 1994/25.

  • Bondy, E.: as jako rozmě výtvarného díla u ~e, in: Avalanches 1990-1995, Ed. M. Murin, SNEH, Bratislava, 1995

  • Pachmanová, M.: Úton (kat., tan., SCCA, Bratislava, 1997)

  • Pachmanová, M.: Cestou necestou, Ateliér, 1997/25.

  • Lóska L.: A kalap és a képek, Új Művészet, 1998/5.

  • Beskid, V.: Transfery ideí a foriem - Transfers of ideas and forms (kat., tan., M. V. Löfflera, Košice-Staré mesto, 1999).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról