PÉTER Vladimir

#3688
ötvös szobrász, (Budapest, 1947. június 28. - )

,

1968-1973: Magyar Iparművészeti Főiskola, ötvös szak, mestere: Engelsz József. 1973: Ezüst Világkiállítás, II. díj, Mexikóváros; 1978: Nemzetközi Képző- és Iparművészeti Quadriennálé, Erfurt, I. díj; Nemzetközi Ékszerbiennálé, Jablonec, I. díj; 1985: Ötvös- és Fémműves Quadriennálé, Miskolc, I. díj; 1986: Handwerksmesse, Ékszerkiállítás, München, a zsűri díja; 1987: Nemzetközi kályhapályázat, különdíj, London; 1989: Munkácsy-díj; 1996: érdemes művész; 1997: DLA (Doctor of Liberal Art). 1993 óta a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja; 1983 óta tanít a Magyar Iparművészet Főiskolán, 1997-től egyetemi tanár. 2001-től megbízott tanszékvezető. ~ a 70-es években egyik megteremtője annak a régi kézműves munkát fölelevenítő, a hagyományokat gyakran erős iróniával, humorral fűszerezve felhasználó hazai iparművészeti irányzatnak, amelynek képviselői 1975-ben a Manuál csoportot megalakítják. ~ a csoport alapító tagja, szobrászi kvalitásokkal rendelkező, vérbeli ötvösmester. Tárgyaiban úgy emlékezik különböző korok, népek, kultúrák hagyatékára, mint Gulácsy a quattrocentóra: a régiek mesterségbeli tudásának szintjén szuverén, XX. századi műveket teremt. A 70-es években készíti első nagyobb díszítőszobrászi munkáját: a Hungária Kávéház bárjába 18 festett műanyag szobrot: egy századfordulós vurstli álombeli, vaskosan jóízű és szelíden szomorkás figuráit. Különös, kultikus ékszereivel megújítja a magyar ékszerművészetet. Merészen túllép a hagyományos, "nemes" ékszeranyagokon: az ezüst, a drágakövek, féldrágakövek mellett fölhasznál cserepet, üveget, csontot, bőrt, textilt, szarut, kovácsoltvasat, bármit, amit a belefektetett aprólékos munkával tesz nemessé. Készít ékszert régi korok szerszámformáinak ihletésére, kiindul ősi fegyver- és hangszerformákból, remekbe formál csiszolt kövekkel, állatfejekkel, emberarcokkal ékes gyűrűplasztikákat, bőrszíjon, bonyolult textilfonadékon, gyöngysorokon függő nyaklánccsüngőket. Közöttük kő-, üveg-, csontjeleket, korallgyöngysoron függő, ezüstszegecsekkel kivert elefántcsont lovacskát, vízmosta kő simaságú ezüstmadarakat. Ékszereinek többsége végletekig kimunkált, abszolút forma, ahonnan már nincs több lépés, a tapintásnak, a szemnek, a léleknek egyaránt jóleső tárgy: "gondolat és munkaesszencia". Az anyagokból a maximumot hozza ki: az ezüst nagyon ezüst, a kő, az üveg, a csont erősen, karakterisztikusan önmaga lesz, felfokozódik keze alatt. Ékszereivel párhuzamosan készít bizarr, groteszk ízekben bővelkedő egyéb ötvösműveket: diplomamunkának réz verkliembert, gomboscipős, kopasz angyalt az Anna Margit-Ámos Imre Múzeum udvarára, csavart üvegoszlopot egyensúlyozó, aranycsillogású elefántokat galériacégérnek, s megmintázza - remek fintorral - artista-puttóként kézen álló bronz-önmagát egy joviális, vízköpő tengeri csuda hátán szökőkútnak. 1994 óta az általa alapított Wladis ékszermanufaktúra számára kisszériás ékszereket tervez.

Mesterei . 

  • Engelsz József.

Egyéni kiállítások . 

  • 1970 • Eötvös Loránd Tudományegyetem Eötvös Klub, Budapest

  • 1975 • Újpesti Galéria, Budapest

  • 1977 • Műhely-sorozat, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1992 • Galerie Sofie Lachaert, Gent

  • 1997 • Dorottya u. Galéria, Budapest

  • 2001 • Erdész Galéria, Szentendre.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • Ezüst Világkiállítás, Mexikóváros

  • 1976, 1979, 1986, 1988 • Handwerksmesse, Ékszerkiállítás, München

  • 1975-1985 • Manuál-kiállítások: Bruges, Párizs, Bécs, Budapest, Helsinki

  • 1979 • Manuál, Műcsarnok, Budapest

  • 1980 • A kéz intelligenciája, Műcsarnok, Budapest

  • 1982 • Magyar Iparművészeti kiállítás, Helsinki

  • 1984, 1987 • Electrum Gallery, London

  • 1989 • Magyar Kulturális Hetek, Barbican Centre, London

  • 1990 • Divat és látvány, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Art-Glass Galerie, Utrecht

  • 1996 • Műhelysarok, Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1994-1997 • Wladis-kiállítások • Bécs, Budapest, Gent

  • 1997 • Galerie Kunst im Licht, Hamburg

  • 2001 • Ipar-Művészet. Millenniumi iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei . 

  • festett szobor (üvegszálas poliészter, 1973-1977, Budapest, Hungária Kávéház)

  • Madarak (festett üvegszálas poliészter, 80-as évek, Budapest, Malév 2. Terminál)

  • szobrok (bronz, zománc, 1989, Budapest, Atrium Hyatt)

  • Múzsa (bronz, öntöttvas, 1990, Szentendre, Anna Margit-Ámos Imre Múzeum)

  • szökőkút (bronz, gránit, mészkő, 1993, Budapest, Café Remiz)

  • cégér (aranyozott bronz, üveg, zománcozott acéllemez, 1995, Budapest, Nagyházi Galéria)

  • Tórapajzs (ezüst, üveg, 1997, Budapest, Sim Shalom Közösség)

  • Állatalakos lámpák, falikutak (Centrál Kávéház, 1999)

  • Fortuna (bronz, 2000, Fortuna-ház, Budai Várnegyed).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest.

Írásai . 

  • ~: Fémek, kövek, mesterek, Műhelytitkok, Budapest, 1972

  • ~: (kat., Műhely, Magyar Nemzeti Galéria, 1977)

  • ~: (kat., Csók Galéria, 1977)

  • ~: (kat., Dorottya Galéria, Budapest, 1997).

Irodalom . 

  • S. Nagy K.: Műhelytitkok, Valóság, 1973/12.

  • Frank J.: ~, Élet és Irodalom, 1975. június 7.

  • Bán A.: ~ ékszerei, Új Tükör, 1977. június 12.

  • Körner É.: Megnyitó beszéd, Csók Galéria, 1977

  • S. Nagy K.: ~, Műterem, 1979

  • ~ral beszélget Orsós László Jakab, Nappali Ház, 1998/3.

Film . 

  • Kernács G.-Kútvölgyi K.: Manuál, MTV, 1984.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról