POLGÁR Ildikó

#3763
keramikus, (Szombathely, 1942. június 26. - )

,

1960-1965: Magyar Iparművészeti Főiskola, mestere: Csekovszky Árpád. 1966: a Pécsi Művészeti Szakközépiskola tanára; 1970 óta saját műhelyében dolgozik; 1989-ben vendégdocens a Höhr-Grenzhauseni (D) Kerámia Főiskolán, alkalmanként a Magyar Iparművészeti Főiskola posztgraduális képzésén meghívott tanár. 1973: KISZ-díj; 1977: Faenzai Kerámia Biennálé, a köztársasági elnök aranyérme; 1978: V. Országos Kerámia Biennálé, Pécs, a Művészeti Alap díja; 1980: VI. Országos Kerámia Biennálé, Pécs, II. díj; 1983: a Művelődésügyi Minisztérium nívódíja; 1984: Munkácsy-díj; I. Nemzetközi Minikerámia Triennálé, Zágráb, aranyérem; 1985: a Faenzai Kerámia Biennálé, aranyérem; 1986: Elismerő oklevél kiváló minőségért, Mino (JP); 1994: Kairói Nemzetközi Kerámia Triennálé, I. díj. ~ különös szobrokat, különös képeket készít - porcelánból. Szobrász igényű munkáit a 70-es években "idolokkal" kezdi. Technikájuk rendhagyó: porcelán-agyag intarzia, formáik visszanyúlnak a több ezer éves helládikus, kykládikus idolokhoz: a görög szigeteken föllelt, lapos, márvány istennőszobrocskákhoz éppúgy, mint az Ózd környéki Centeren talált késő rézkori, emberforma halotti agyagurnákhoz. ~ jellegzetes vonása, hogy az ősi, időtlen formákat szellemes, abszurd "csavarral" áthúzza a mába: színes csíkjaik, foltjaik egyértelműen utalnak a XX. századi nonfiguratív festészetre, sőt egynémely idolon mintha Magritte fehér keretes ablakai nyílnának, bennük a végtelen kék éggel, átúszó felhőkkel. Játékos irónia, finom, érzékeny megformálás, tűnékeny szépség jellemzi ~ hamvas pasztell színű, matt felületű idoljait, míg a 70-es évek végén indított másik jellegzetes tárgycsaládjában: a pszeudo-csendéletekben a szürreális-abszurd vonások erősödnek fel. Különös gyümölcsösládákat, gyümölcskosarakat tölt meg egyenként öntött, anyagukban színezett porcelán káposztafejekkel, krumplival, zöldségekkel, gyümölcsökkel, melléjük porcelánöntvény-kólásüvegeket állít. Abszurd uzsonna-csendéleteket rak össze tejszínhabos tortaszeletekkel, meggyűrt szalvétával, és újraöntött porcelánkannákkal, csészékkel, velük polgári teaasztalokat emel át az örökkévalóságba. Ugyanezt teszi apja tárgyainak porcelánba öntésével: asztalra dobott régi bőrkesztyűvel, kalappal - rajta újságlap, a vezércikk jól olvasható - immár örökre meggyűrt cigarettásdobozzal, arcképes igazolvánnyal, kézzel írt levéllel. Utóbbiakra az írás és a fénykép speciális fotótechnikával áttéve. ~ kidolgozza a fotó és a porcelán maradandó ötvözésének technikáját, kutatásainak, kísérleteinek eredményei a 80-as évek fotóporcelánjai. Régi családi fényképeket, írók, költők amatőrfotóit, kéziratait, 1956-os dokumentumfotókat visz át porcelánra, megalkotva a ~féle lélekidéző pszeudo-tárgyak újabb csoportját. Nagyméretű, többrészes porcelán faliképeiben összegezi a pszeudo-csendéletek és a fotóporcelánok tanulságait. Falképeinek megrendítő darabja a mozgássérült gyerekek uszodájának 100 négyzetméteres porcelánfala. Rajta régi, időrongálta porcelánbabák: sérüléseiket legyőzi, feledteti törékeny, finom szépségük.

Mesterei . 

  • Csekovszky Árpád.

Egyéni kiállítások . 

  • 1969 • Centre Oecumenique, Genf

  • 1977 • Pataky Művelődési Központ

  • 1978 • Fazekas Ház, Tihany • G. Rzezby, Varsó • Színháztéri Galéria, Pécs

  • 1979 • Téralkotás, tárgyformálás • ~, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Zwinger, Kőszeg • Nagy Balogh J. Terem

  • 1980 • Magyar Hetek, Kuvait • G. La Loggia, Bologna • Handwerkskammer, Kassel • Művelődési Központ, Zalaegerszeg

  • 1981 • Bartók Béla Művelődési Központ, Szeged • Galerie Köster, Mönchengladbach (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1982 • Műcsarnok, Budapest • Galerie Arndt, München • Magyar Kultúra Háza, Berlin

  • 1983 • Kápolna, Boglárlelle (kat.)

  • 1984 • B7G Galerie, Regensburg (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1985 • Galerie Buntspecht, Freiburg (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1986 • C. E. P. A. C. Galerie, Caen (FR)

  • 1987 • Művelődési Központ, Nyíregyháza • Magyar Kultúra Hete, Bielefeld (Német Szövetségi Köztársaság) • Műcsarnok, Győr

  • 1988 • Norvég Művészeti Szövetség Kiállítóterem, Osló

  • 1989 • Iparművészeti Múzeum, Trondheim • Galerie H. Schneider, Zürich

  • 1990 • Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen (D)

  • 1991 • M. Civico, Bassano del Grappa (OL) • Galerie Ewers, Köln • Galerie Amann, Bern

  • 1994 • Otwarta G., Wrocław • Charlotte Hennig Galerie, Darmstadt (D)

  • 1995 • Török Ház, Alsóörs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1970 • II. Országos Kerámia Biennálé, Pécs

  • 1972 • Edénykultúra, Műcsarnok, Budapest

  • 1974 • Hat fiatal iparművész, Derkovits Terem, Budapest

  • 1976 • G. T. Lawy, Milánó • Interszimpozion, Siklós • Nemzetközi Kerámia Biennálé, Faenza

  • 1978 • V. Országos Kerámia Biennálé, Pécs • Interszimpozion, Siklós • Nemzetközi Kerámia Biennálé, Faenza • Nemzetközi Kerámia Biennálé, Vallauris • Faenzai díjazottak kiállítása, Nagoja (JP)

  • 1979 • Határesetek, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Handwerksmesse, München • Nemzetközi Kerámiakiállítás, Sopot, Gdańsk

  • 1980 • Nemzetközi Kerámia Biennálé, Faenza, Vallauris • Magyar kerámia, Hilversum (NL).

Köztéri művei . 

  • kerámia fal- és pillérburkolat (1966, Budapest, Margithíd Cukrászda, lebontották)

  • kerámia plasztika (1979, Pécs, Magyar Szocialista Munkáspárt Baranya Megyei Oktatási Igazgatóság)

  • kirakat-plasztikák (1982, Budapest, Csalogány u.)

  • fali kompozíció (szitázott porcelán, 1985, Budapest, Mozgásjavító Intézet uszodája)

  • falikép (porcelánlapra szitázott képek, 1987, Budapest, Gundel Étterem)

  • óra-kompozíció (porcelán, 1987, Budapest, I. ker., Krisztina krt., Postaigazgatóság)

  • porcelánszobor (1988, Kistelek, Egészségház)

  • porcelánképek (anyagában színezett porcelán, 1989, Budapest, Erzsébet Szálló)

  • Montázs a postatörténet fotódokumentumaiból (porcelánkép, 1990, Budapest, Keleti pályaudvar, Főposta)

  • stációképek (mintázott és festett pirogránit, 1995, Vöröstó)

  • 14 stáció-relief (1998, Budapest, V. ker., Szabadság tér, Tábori püspökség).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Ariane M., Genf

  • Boymans-Benningen M., Rotterdam

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Iparművészeti Múzeum, Trondheim

  • Institut für Künstlerische Keramik, Höhr-Grenzhausen (D)

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kerámia Múzeum, Faenza

  • Kunstgewerbe Museum, Hamburg

  • State University of Art, Pennsylvania

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Veste, Coburg (Német Szövetségi Köztársaság)

  • Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen.

Irodalom . 

  • Vigna, M.: ~, Művészet, 1981/7.

  • Giovannini, R.: La seriografia nella ceramica, Faenza Editrice, 1982

  • Vadas J.: Csendéletek idézőjelben, Élet és Irodalom, 1982/7.

  • Pogány G.: Porcelán sütemények, Művészet, 1982/7.

  • Frank J.: (kat. bev., Boglárlelle, 1983)

  • Caruso, N.: Decorazione Ceramica, Milánó, 1984

  • Bormann, G.: Keramik der Welt, Düsseldorf, 1984

  • Lóska L.: Idolok és porcelánalmák, Ipari Forma, 1984/4.

  • P. Szűcs J.: Idő, Mozgó Világ, 1984/6.

  • P. Szűcs J.: Művészettörténés, Budapest, 1985

  • Europäische Keramik der Gegenwart, Frechen, 1986

  • Vadas J.: Egy "rém-kép" rém-története, Mozgó Világ, 1987/6.

  • Terre dall'est, 5 ceramisti Mitteleuropei, Bassano, 1990.

Film . 

  • Kernács G.-B. Farkas T.: A TV Galériája, ~, MTV, 1982.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról