Adattár
POPOVITS Zoltán
szobrász, ékszertervező, (Eger, 1940. március 17. - )
1959-1963: Colorado Egyetem, USA, repülőgéptervezés, építészet; 1963-1965: Kansas City, Art Institute, művészeti, szobrászati tanulmányok. 1965-1967: Fulbright-ösztöndíj (FIN), Képzőművészeti Főiskola, Helsinki; 1988-1991, 1992-1997: Finn állami ösztöndíj. 1978: Emilia-Romagna Tartomány díja, Nemzetközi Kerámia Kiállítás, Faenza; Nuutajärvi üvegtervező pályázat, I. díj; 1987: Hyrylä tér szoborpályázat, I. díj; 1989: II. Nemzetközi Portrészobrászati Triennálé, Gdańsk, aranyérem. 1975 óta a Lapponia Ékszergyár tervezője; 1992: a Finn Képzőművészeti Főiskola vendégtanára; 1996: a Helsinki Műszaki Egyetem vendégtanára. ~ 1945 óta külföldön él, 1954-től az Egyesült Államokban, 1965 óta Finnországban. A 60-as években az amerikai pop-art harsány színeivel dekorált kerámiákat készített. 1968-ban állították fel Denverben Az 1956-os magyar felkelés emlékére feliratú szobrát: halotti lepel alól kirajzolódó férfitestet ábrázoló domborművet, a legkorábbi 56-os emlékművek egyikét. 1969-1971 között az Arabia Porcelángyár tervezője, kerámiái megnemesednek, a hófehér máz, a fekete és bronzszínű eozincsíkok, foltok szürreális hatású "edényszobrokat" díszítenek. 1973- tól születnek terrakotta "piramisdobozai": gúlafedelű, vörös cseréptartókban hunyt szemű arcok, a szemeket fehér madártoll fedi vagy finomrajzú kagylólenyomat, néhol a doboz - mint régészeti leletet - cserépkezet rejt, ujjai közt apró tengeri kagylóval: piramisformában rejtett utalások az örökkévalóságra, a különös álmokra, s egyfajta tünékeny, Magritte-i szürrealizmusra. Ékszereit természetben talált tárgyak, gallyak, állatcsontok organikus formáiból építi fel: 1976-os ezüst sakk-készletének lófiguráját egy rigókoponya öntvényéből alakítja ki, ezüstékszer-családját egy kopoltyúcsont formájából indítja. Gyakran kapcsol össze különböző anyagokat: ezüstöt ébenfával, aranyat tűzopállal és onixszal. Ékszerei a kövek amorf alakzataiból és a fémrészek organikus formáiból konstruált nonfiguratív kisplasztikák. Ékszertervezői tevékenységével párhuzamosan halad szobrászi munkássága. 1971-es szürrealista-dadaista, neoncső-hajú, hollywoodi szex-Madonnájában és 1988-as hatalmas, tiszta színekkel festett, geometrikus táblaképeiben még érezni amerikai ízeket, de szobrászata egyre inkább egyfajta sejtelmes, elegáns, északi szürrealizmus felé halad, s egyre nagyobb hangsúlyt kapnak benne a természetes anyagok. Az álmodó és az álom címmel terrakottából, bronzból furcsa madarakat mintáz, ha megfordítjuk őket, hunyt szemű arccá változnak, ~ egyik gyakran használt, többértelmű jelévé. Asztalszobrokat készít: szürke gránitlábakon áll az 1983-as Emlékmű; az Idő: férfi, a Tér: nő című munkája, az "asztal" lapja fából faragott, festett, csiszolt, furcsa drapéria. Az 1985-ös Hegygerinc nyírfa-rétegekből fölépülő, asztallábak fölött hullámzó sivatagi dűne forma, felületének különös hatását fokozza a vékony falemez-rétegek leheletfinom vonalhálója. 1988-as Hajója egy helsinki középület hatalmas, világos terében lebeg a mennyezetre függesztve. A halvány farétegekből összecsiszolt, óriás, kecses hajóforma alja könnyed hullámvonal: mintha a levegő írná bele a hullámokat, vitorlái fehér-fekete törzsű, karcsú nyírfák, fehérre festett ágaik csipkehálójával. Gazdag asszociációs tartalma az élet hajójától a legendák, a különös álmok hajójáig terjed, érzékenyen mintázott, elegáns, filozofikus tartalmú mű.
Egyéni kiállítások .
1965 • Kansas City, Denver
1966 • Robertin G., Helsinki
1969 • Arabia Wärtsilä G., Helsinki
1980, 1983, 1988, 1992 • G. Sculptor, Helsinki
1982 • Galerie Burgenstock, Braunschweig (Német Szövetségi Köztársaság)
1988 • Kluuvin G., Helsinki
1989 • G. Bellarte, Turku • G. Husa, Tampere (FIN)
1991 • Keski-Suomen M., Jyväskylä (FIN)
1994 • Heves Megyei Művelődési Központ, Eger
1995 • RAS Galéria Hajó, Győr
1999 • Trinitárius-templom, Eger • Újlipótvárosi Klubgaléria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1962 • Denver Art Museum, Colorado
1964, 1965 • Nelson-Atkins Museum, Kansas City
1966 • Young Artists' Exhibition, Helsinki
1967-1985 • a Finn Művészek Szövetségének kétévenkénti kiállításai
1968 • Finn Design Center, Helsinki
1972, 1985 • Amos Anderson Art Museum, Helsinki • Victoria and Albert Museum, London
1973 • Kerámia Múzeum, Faenza
1982 • Landesmuseum, Düsseldorf • Museum für Kunstgewerbe, Frankfurt
1985 • Goldsmith's Hall, London
1988 • A fa nyelve, The American Craft Museum, New York
1987-1989 • Idő-Szín-Tér, Finn Képzőművészeti Akadémia, Helsinki
1987 • VII. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1989 • Nemzetközi Portrészobrászati Triennálé, Gdańsk
1994 • Bárka, Vigadó Galéria, Budapest
1995-1996 • Finn pop-art, Helsinki.
Köztéri művei .
Az 1956-os magyar felkelés emlékére (1968, Denver)
Oszlop (1982, Bagdad, Kongresszusi Palota)
Forrás (1985, Helsinki, Länsi-Pasila tér)
Oázis (1985, Helsinki)
Kapu (1987, Helsinki, Lutheránus Kongresszus Irodaháza)
Forrás (1987, Helsinki, Sanomatalo Ház)
Hajó (1988, Helsinki, Uusimaa Önkormányzat)
Levegő (1991, Ite Keskus)
Föld (1991, Helsinki).
Művek közgyűjteményekben .
Amos Anderson Art Museum
Arabia's M.
Finn Nemzeti Galéria, Helsinki
Helsingin Kaupungin Taidem, Helsinki
Iparművészeti Múzeum, Helsinki
Kerámia Múzeum, Faenza
Lahden Taidem., Lahti
Wäinö Aaltonen M., Turku.
Irodalom .
Bell, M. L.: Zoltan Popovits (kat. bev., Helsinki, 1991)
Ilvas, I.: Utazás ~ világába (kat., bev. tan., Helsinki, 1991)
Kalin, K.: Mint egy folyó a tájban, Art Aurea, 1987/4.
Móser Z.: A szobor rejtette titok. ~, a szobrász és ékszerész, Művészet, 1989/3.
Sarajas-Korte, S.: A fa a finn szobrászatban, Iparművészeti Múzeum, Helsinki, 1987
Siltavuori, E.: Modern totemek, Form Function Finland, 1988/2.
Siltavuori, E.: Az új ékszer: fény, vágy, mítosz és magány, Form Function Finland, 1990/4.
Vihanta, U.: Zoltan Popovits, Helsinki, 1987.
Film .
Kernács G.-B. Farkas T.: Holdezüst - Látogatás ~ szobrászművésznél, MTV, 1989.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról