Adattár
ROZSDA Endre
festő, (Mohács, 1913. november 18. - Párizs, 1999. szeptember 17.)
Gyerekkorától kezdve festőnek készült. Az érettségi után Aba Novák Vilmos mellett tanult, és részt vett a jászszentandrási és szegedi freskók készítésében. Festészete ebben az időben, színeiben, képszerkesztésében és témaválasztásában egyaránt a magyar festészeti hagyományokra épült. A Tamás Galériában rendezett első egyéni kiállítása nem várt sikert hozott: elismerő kritikák jelentek meg róla, több képét megvették, a Szépművészeti Múzeum is vásárolt tőle. Egy zeneakadémiai Bartók-hangverseny ébresztette rá arra, hogy festészete nem felel meg saját korának, és ennek következményeként 1938-ban barátjával, a szobrász Barta Lajossal Párizsba utazott. Beiratkozott az École de Louvre-ba. Megismerkedett Picassóval, Max Ernsttel, Giacomettivel, Viera da Silvával, életreszóló barátságot kötött Szenes Árpáddal és Étienne Hajduval. Festészete gyökeres változáson ment keresztül. Színei élénkebbé váltak, fontos szerephez jutott a meleg árnyalatú piros. Eltávolodott a realizmustól, a formák leegyszerűsödtek, szögletessé váltak, eltűntek a részletek, bár a tárgyak, alakok felismerhetőek, ábrázolásmódja az absztrakcióhoz közeledett (Ketten egyedül, 1939; Almaágy, 1942). Megszülettek első szürrealista képei (Császár a trónon, 1939-40; Az Igaz királya, 1942; Tengeri emlék, 1942), amelyeket Budapestre történt visszatérése után, 1943-ban az Alkotás Művészházban állított ki. A magyar festészetben újat hozó képeit csak szűk körben értették meg. Ennek ellenére a háború után is ebben a szellemben dolgozott tovább. Olyan jelentős műveket alkotott, mint a Karinthy-novella ihlette Kacsapecsenye (1946), amely 1958-ban a brüsszeli Világkiállítás francia pavilonjában a francia kortárs festészetet képviselte. Az Európai Iskola tagjaként rendszeresen vett részt csoportos kiállításokon. 1948 után, a tiltás évei alatt a Bábszövetségnek dolgozott és könyvillusztrációkat készített, csak titokban festhetett, kiállításra nem volt lehetősége. 1956-ban elhagyta Magyarországot, és végleg Párizsban telepedett le. 1979-től haláláig a Bateau Lavoir-ban lakott. Első párizsi kiállításához André Breton ír bevezetőt. 1964-ben elnyerte a szürrealisták legrangosabb elismerését, a Copley-díjat. A 60-as évektől kezdve mozaikszerűen szerkesztett, színgazdag festményein olyan világot teremtett, amelyben minden lehetségessé és egyidejűvé válik. Ötven évvel utolsó magyarországi kiállítása után, 1998-ban a Műcsarnokban rendeztek életműkiállítást alkotásaiból.
Egyéni kiállítások .
1936 • Tamás Galéria, Budapest
1938, 1939 • Rue Schoelcher, Párizs
1943 • Alkotás Művészház, Budapest
1948 • Művész Galéria, Budapest
1957, 1963, 1965 • Galerie Fürstenberg, Párizs
1966 • International Gallery, Cleveland
1970 • Brüsszel
1977 • The Vincent Mann Gallery, New Orleans
1981 • Galerie Jansen, Párizs
1982 • Galerie Jaqueline Schotland, Bázel
1983 • Mobilier National, Párizs
1984, 1998, 1999 • Bateau-Lavoir, Párizs
1991 • Galerie Maguy-Marraine, Lyon
1998 • Műcsarnok, Budapest (kat.)
1999 • XO Galéria, Budapest
2000 • Várfok Galéria, Budapest (kat.) • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
2001 • Szépművészeti Múzeum, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások .
1945-1948-ig rendszeresen részt vett az Európai Iskola kiállításain.
1954 • Pintores húngaros contemporáneos, Buenos Aires
1956 • Hetek kiállítása, Esztergom
1957 • Salon Comparaison, Salon de Mai, Párizs • Artistas europeos contemporáneos, Buenos Aires
1959 • Jüngere Maler der Gegenwart, Künstlerhaus, Bécs
1960 • Antagonisme, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1961 • Exposition Internationale du Surréalisme, G. Schwartz, Milánó
1971 • Der Geist der Surrealismus, Galerie Baukunst, Köln
1972 • Surréalisme 1922-1942, München-Párizs
1982 • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok, Budapest
1989 • I Surrealisti, Milánó
1990 • Die Surrealisten, Schirn Kunsthalle, Frankfurt
1991 • André Breton, Pompidou Központ, Párizs.
Művek közgyűjteményekben .
Fővárosi Képtár, Budapest
G. Nazionale d'Arte Moderna, Róma
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
M. de Jerusalem, Jeruzsálem
Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs
Musée d'Art Moderne de Saint Étienne, Saint Étienne
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Mobilier National, Párizs
M. Sztuki, Łódż
Pompidou Központ, Párizs
Szépművészeti Múzeum, Budapest.
Irodalom .
Mezei A.: Bevezető ~ és Barta Lajos kiállításához (kat., Az Európai Iskola XXXI. kiállítása, 1948)
Breton, A.: Le Surréalisme et la Peinture, Párizs, 1965
Henry, M.: Antologia Grafica del Surrealismo, Gabriele Mazzota Ed., 1972
Dictionnaire général du Surréalisme et ses environs, P. U. F. Ed., 1982
Cserba J.: Rozsda és bronz, Új Művészet, 1995/5.
Rosenberg, D.: ~ (kat., 1998)
Passuth K.-Készman J.: Françoise Gilot és ~ (kat. bev., Várfok Galéria, 2000).
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról