RUBIK Ernő

#3972
építész, belsőépítész, tárgytervező, (Budapest, 1944. július 13. - )

,

1967: Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar, építészmérnök diploma; 1971: Magyar Iparművészeti Főiskola, Építész Tanszék, belsőépítész diploma.; 1978: Budapesti Nemzetközi Vásár-díj (a bűvös kockáért), 1979: a Könnyűipari Minisztérium és a KISZ Központi Bizottság Játékpályázatának I. díja; a Kulturális Minisztérium nívódíja (Bűvös kocka); 1980: Az Év Játéka: Német Szövetségi Köztársaság, Nagy-Britannia, Franciaország, USA; 1981: Az Év Játéka: Finnország, Svédország, Olaszország, Nagy-Britannia (másodszor); 1982: a Munka Érdemrend arany fokozata; 1983: Állami Díj; 1988: Ifjúsági Díj; 1995: Gábor Dénes-díj, 1996: a Budapesti Műszaki Egyetem tiszteletbeli doktora; a Magyar Iparművészeti Főiskola tiszteletbeli doktora; Jedlik Ányos-díj; 1997: Magyarság Hírnevéért Díj. 1969-ben a Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi Tanszékén óraadó tanár, 1971-1979 között a Magyar Iparművészeti Főiskola Építész (később Belsőépítész) Tanszékén tanársegéd, 1979-1982 között ugyanott adjunktus, majd docens, 1984-1986-ig a Mesterképző Intézet igazgatója. 1982-1983-ban az ...és játék c. folyóirat főszerkesztője. 1983-ban létrehozta a Rubik Stúdiót, kutatással, designnal, prototípus- és nullszéria-gyártással foglalkozó kisszövetkezet, amelynek 1990-ig elnöke, azóta a Rubik Stúdió Kft. ügyvezető igazgatója. 1990-1996 között a Magyar Mérnökakadémia elnöke, 1992-1993-ban a Gyermekvilág Alapítvány egyik alapítója, kuratóriumának elnöke. 1990-1998 között az A & D Studio építészeti tervező Rt. igazgatótanácsának elnökhelyettese, 1998-tól az A & D Studio Kft. ügyvezető igazgatója. 1996-tól Androsoft Rt. elnöke, 1994-ben a Csodák Palotája Alapítvány egyik alapítója, 1999-től a Trocadero Kft. ügyvezető igazgatója. Legismertebb műve a huszonhét elemű Bűvös kocka, majd Rubik's Cube néven híressé vált logikai játék (1975), amelynek gondolata egyetemi oktatói munkája közben fogant meg, hogy miként is lehet rákényszeríteni a fantáziát egy ismert alakzat éppen nem látható oldalának elképzelésére. Ennek variációi: Mini bűvös kocka nyolc elemmel, térbeli logikai játék oktaéder alakzatban, Bűvös dominó és a Bűvös sajt (valamennyi 1980-ban). További játékai: tolókás logikai játék (1980), elemekből álló logikai fajáték (1981-86), Rubik's Magic (Bűvös négyzetek, 1985), ugyanez kijelzős változatban (1986), 1989-ben TRIAMID, DICE, FIFTEEN PUZZLE és TANGLE nevű logikai játékok, majd: HAT és MAZE (1993), NEW TANGLE (1996); munkatárs az Androids videojáték kidolgozásában; LINKS építőjáték (1997).

Megvalósult tervezései . 

  • 1971: MÉM Statisztikai és Gazdaságelemző Központ, belsőépítészet

  • 1972: Stúdió Galéria (Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 62., lebontották)

  • 1972-1973: Budapest, Rügy u.-i kétlakásos ház

  • 1975: családi nyaraló, Kővágóörs (átépítve)

  • 1976: családi nyaraló, Klastrompuszta

  • 1978: a soproni Bányászati Múzeum irodáinak belsőépítészete

  • 1984-1986: családi ház, Budapest, Virágárok

  • 1986-1988: Rubik Stúdió átépítése, Budapest, Városmajor u. [Lehoczky Ödönnel].

Könyvei . 

  • A bűvös kocka (szerk.), Budapest, 1981

  • Bűvös négyzetek, Budapest, 1986

  • Rubik's Cubic Compendium (társszerző), Oxford University Press, 1987.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról