Adattár
SCHAÁR Erzsébet
szobrász, (Budafok, 1908. július 27. - Budapest, 1975. augusztus 29.)
1924: Iparrajziskola 1924-1926: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Kisfaludi Strobl Zsigmond. 1932: Fiatal művészek Szinyei-díja; 1962: Munkácsy-díj; 1972: érdemes művész. 1926-tól kiállító művész. 1926-ban Párizsba ment tanulmányútra, majd Münchenben és Bécsben tartózkodik. Tagja volt a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének. Budapesten élt. ~ az elmúlt fél évszázad magyar képzőművészetének meghatározó egyénisége. Indulásakor, a 20-as években még kevés szó esett női egyenjogúságról, még kevesebb feminizmusról, mégis, munkásságának értékelésekor lehetetlen a "gyengébb nem"-hez tartozását nem tudomásul venni. Akár már a sztereotípia szintjén is: apró, filigrán termetéhez képest a szobrászokat többnyire robusztus, erős férfialakként szoktuk elképzelni. Ami pedig az életrajzi vonatkozásokat illeti: kibontakozását, karrierjét késlelteti az anya-szerep (1935-ben ment férjhez Vilt Tibor szobrászművészhez; fia, Pál 1950-ben született), az édesapa lassú haldoklása a mikrokozmoszt jelentő - azóta régen lebontott - budafoki házban, s végül a férj domináns életvitele. A házaspár életét legkönnyebb ugyancsak sztereotípiák segítségével elképzelnünk: az alacsony nővel szemben egy magas, sovány férfi-termet, a lírával, ill. az érzelemmel és szeretetéhséggel szemben hideg intellektus és sziporkázó szellemesség; a sors-vektorok eredőjeként állandóan jelen lévő rivalizálás stb. De egy szublimált formavilágból ugyancsak visszafejthetjük a konfliktusokkal terhes együttélést, mégpedig a művésznő Székek c. kisbronz sorozatából (1967-72). A családhoz közel álló, ugyancsak kiváló szobrász, Berczeller Rudolf szinte megszállott hivatástudatának szuggesztív hatásától szintén nem tekinthetünk el - ezt ellensúlyozza majd a fiatalabb pályatárs, Ország Lili festőművész, s végül Pilinszky János és Mészöly Miklós, a két irodalmár fel-felbukkanása a baráti körben. Pályáját realista mintázással kezdi (Édesanyám, 1925). Az újra pályára állás időszakának agyagból mintázott (terrakotta) kisplasztikáiban (1947-50) vagy fából faragott domborműveiben még egy szociológiailag determinált, hazai sajátosságot is felfedezhetünk: mivel Magyarországon keveseknek nyílik lehetősége a nagy méretekben való alkotásra (lévén ez leginkább politikai hatalomhoz közel álló, köztéri, emlékmű-feladat), így megszületik "a méretei ellenére monumentális kisplasztika" kissé önáltató, defenzív ideológiája. ~nél is, másoknál is. Az 50-es évek végétől újra és újra megújuló művészi formanyelvvel jelentkezett. A 60-as évek első felében expresszívebb kifejezésmód jellemezte munkáit, akár karcsú bronzalakokból összeállított csoportkompozíciókat (Kórus, 1963), akár kis terrakotta féldomborműveket készített (Halott katonák, 1965). Az életrajzi mozzanatok egy Giacometti-stílusú formavilágban öltenek először testet a 60-as években: göcsörtösen mintázott szobrokban és főleg kisplasztikákban, melyeknek szikáran expresszív megfogalmazását méltán lehet "egzisztencialistának" nevezni. A karosszékben ülő, csonttá soványodott, élőhalott édesapa alakja (1965) még csak a kezdet. Jellegzetesebb az utcán megfigyelt járókelők elvékonyodott sziluettje (Bundás nők, 1965), melyeket nemsokára más "női" témák is követnek, pl.: a kozmetikusnál, tükör vagy kirakat előtt ellesett jelenetek, ill. a portrék, melyek újabb sorát az 1942-es Major Máté-portréval vagy az 1944-es Férfifejjel kezdhetjük. Utána következik Psota Irén (1964), Tolnay Klári, s - nem egészen véletlenül - Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő mellszobra, Bartók Béla, Károlyi Mihály (mindkettő: 1965), Radnóti Miklós (1969). Ugyancsak újdonság a fekvő, vízszintes domborműként funkcionáló kis szobrok csoportja is (Fekvő, 1964; Halott katonák, Szerelmesek, mindkettő 1965-ből). A 60-as, 70-es évek fordulójára két újítás gazdagítja az apró figurák sorozatát. Új térélmények új kisplasztikákhoz vezetnek, melyekben a dobozszerű tér megfogalmazása majdnem fontosabbá válik, mint a belé helyezett alak. Nyugodtan nevezhetjük ezeket a mikrotereket a szobrászatban szokatlan módon "lírai tereknek". E formák, különböző építészeti részletek, ajtók, ablakok felnagyított változatának egyik legszebb példája az Ajtók, mely 1967-ben készült a Székesfehérvári Könnyűfémműben. Ezt követi a Fal előtt és fal mögött két alumíniumfigurája (1968). Másfelől ~ a tragikus életérzést kifejező formaként megtalálja magának a halotti maszkot, ám ez ellentmondásosan jelenik meg szobrászatában. A maszk szép, kifejező (a legtöbbször) női arc - életszerű, mintha csak lehunyná a szemét -, a hajat sűrű drótszál-köteg alkotja, míg az életnagyságú testet az akkor divatos műanyag, a "hungarocell" hófehér hasábja. Modern múmiaportré, antik sztélé és frivol, pop artos szépségideál egyben. A hasábszerű "test" oszlophoz, pillérhez válik hasonlatossá, tehát építészeti elem lesz belőle, míg a környezetében olykor megjelenő tényleges architektonikus kellékek, egy-egy falrészlet, ajtó vagy ablak, intimitásukban és lírai kifejezőerejükben az emberi alak expresszivitásához közelítenek. Az antropomorf jelleg még a szikár, figura nélküli ajtókon vagy ablakokon is megőrződik. Különös módon szorul vissza e művekben a nemiség: noha a modell legtöbbször kétségkívül fiatal nő volt, a hasábba zártság és a maszk-karakter éteri tisztaságú, majdhogynem "angyali" figurákban jelentkezik. Egy új emlékműtípus születik, de annyira meglepő módon ötvözi a pátoszt és a hétköznapiságot, hogy a társadalom (helyesebben a szoborállításokért felelős esztéta-funkcionárius réteg) nehezen tudja megemészteni. ~nek mégis sikerült egyetlen nagylélegzetű együttesben (ma installációnak mondanánk), a sokalakos Utcában (1974) összegezni mindazt, amit az ember és a körülvevő tér kapcsolatáról el akart mondani. Még 1967-ben számol be egy térélményéről: "kinyitottam az ablakot, kitártam az ajtót. A térben ezek olyan határozottan álltak, úgy hasítottak a levegőbe, mintha a levegő szilárd tömeg lenne. Néztem a három szomszéd szobába nyíló ajtót. Mind a három ajtó különböző irányban állt. Én pedig ott álltam középen, mint egy kis pont, és tőlem három különböző irányban három ajtóél, három határozott forma." Ebben az élményben most a néző részesül, aki végigsétál az Utca két házfala, ajtói és ablakai mentén, a néma, "megkövült" alakok között. Még véletlenül sem "tekintetének kereszttűzében", hiszen kimerevedett halottakról van itt szó, akik egykor magukra maradtak a térben, nem titkolva életidegenségüket, most pedig heroikus, mégis mai panoptikum részesei lettek, maguk közé fogadva bennünket. Talán egyedül a magyar film, elsősorban Jancsó Miklós és Gulyás János tudott még ebben az időszakban, a 70-es évek immár történetivé vált kulisszái között a ~éhez hasonló antropomorf tereket és életteljes síremlékeket létrehozni.
Mesterei .
Kisfaludi Strobl Zsigmond.
Egyéni kiállítások .
1930 • Budapest
1932 • Tamás Galéria, Budapest [Járitz Józsával]
1960 • Műcsarnok Kamaraterem, Budapest
1966 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár • Collegium Hungaricum, Bécs
1970 • Műcsarnok, Budapest
1972 • Képzőművészeti Akadémia, Antwerpen • Kulturális Központ, Gent
1974 • Csók Képtár, Székesfehérvár (az Utca) • Kunstmuseum, Luzern (az Utca) • Iparművészeti Múzeum, Budapest
1977 • ~ és Vilt Tibor kiállítása, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár • Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg
1981 • emlékkiállítása • V. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest
1982 • XL. Velencei Biennálé, Velence
1983 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások .
1948 • Közösségi művészet felé, Budapest
1967 • Biennale of Open Air Sculpture, Middelheim
1979 • Kortárs magyar művészet, Firenze • Milánó
1983 • Kortárs magyar művészet, Varsó • Krakkó • Wrocław • Bytom
1985 • Contemporary Visual Art in Hungary. Eighteen Artists, The Third Eye Centre, Glasgow
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1994 • Variációk a pop artra. Fejezetek a magyar művészetből 1950-1990, Ernst Múzeum, Budapest
Köztéri művei .
Déryné (mészkő, 1953)
Bartók Béla (1965, Budapest)
Károlyi Mihály (1965, Budapest)
Nőalak (1965, Budapest, Rácfürdő)
Nőalak (1966, Ajka, lakótelep)
Tudósok (mészkő, 1968-1970, MTA Biológiai Intézet, Tihany)
Radnóti Miklós (bronz, 1969, Budapest)
Káldor Adolf (bronz, 1969, Budapest)
Henszlmann Imre (bronz, 1972, Budapest)
Goldmann György (bronz, 1972, Budapest)
Kernstok Károly (bronz, 1974, Budapest, Margitszigeti művészsétány)
Sachsenhauseni emlékmű (1974)
Hugonnai Vilma (bronz, 1980, Budapest).
Művek közgyűjteményekben .
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs (az Utca, állandó kiállítás 1991-től)
Kolozsváry-gyűjt., Győr
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg.
Filmek .
Kovács A.: Két arckép, 1965
Gulyás J.-Fitz P.: Terek, BBS, 1974.
Irodalom .
Hubay M.: ~ szobraihoz, Magyar Művészet, 1948
Ferenczy B.: ~ről, Új Hang, 1956/9.
Dobrovits A.: (kat., bev. tan., Műcsarnok Kamaraterme, 1960)
Makrisz Agamemnon: Gondolatok ~ kiállításán, Magyar Építőművészet, 1960/2.
Hubay M.: Változandó változatlan, Film Színház Muzsika, 1962. október 26.
Rozgonyi I.: A hitújító (~ szobrászművész, 1965), in: Párbeszéd művekkel. Interjúk 1955-1981, MTA Művészettörténeti Kutató Csoport, Budapest, 1988
Kovalovszky M.: (kat., bev. tan., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1966)
Major M.: ~ kiállítása Fehérvárott, Magyar Építőművészet, 1966/5.
Perneczky G.: ~ szobrainak kiállítása Székesfehérvárott, in: Tanulmányút a Pávakertbe, Budapest, 1969
Frank J.: ~ kiállítása, Élet és Irodalom, 1966. augusztus 13.
Kovács P.: ~, Művészet, 1966/12.
Frank J.: ~nél, Élet és Irodalom, 1967. július 15.
Körner, É.: In Search of a Synthesis. The Sculpture of ~, New Hungarian Quarterly, 1967. No. 25
Németh L.: Modern magyar művészet, Budapest, é. n. (1968)
Perneczky G.: (kat., Műcsarnok, 1970)
Németh L.: ~ szobrai a Műcsarnokban, Kritika, 1970/8.
Modern muvészet... (Tóbiás Á. interjúja ~tel és Vilt Tiborral), Múzsák, 1970/2.
Németh, L.: Hungarian Art 1945-1969, New Hungarian Quarterly, 1970. No. 37
Patkó, I.: Three Expositions - Three Worlds, New Hungarian Quarterly, 1970. No. 40
Beke L.: Impresszók ~ műtermében, Képzőművészeti Almanach 2., Budapest, 1970
Németh, L.: The 1971 Salon, New Hungarian Quarterly, 1971. No. 43
Beke L.: ~, Budapest, 1973 (p. Emmanuel előszavával)
~-Pilinszky J.: Tér és kapcsolat, Budapest, 1975
~: Egy kapcsolat története (fotó: Gulyás J.), h. n., é. n. (önkiadás, Budapest, 1975?)
Sík, Cs.: Obituary for ~, New Hungarian Quarterly, 1976. No. 69
Fitz, P.: ~ The Three Marks, Alba Regia, 16. 1978
Kovács, P.: ~ (kat. bev., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1980)
Nagy, I.: Contemporary Hungarian Art in Székesfehérvár and Florence, New Hungarian Quarterly, 1980. No. 77
Sinkovits, P.: Tendencies 1970-1980, New Hungarian Quarterly, 1981. No. 84
Kovalovszky, M.: Áttetsző tér, Művészet, 1981/9.
Kovalovszky, M.: Translucent Space (kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1982)
Ember, M.: The Street, New Hungarian Quarterly, 1984. No. 93
Frank, J.: Plaster of Paris and Paint - and Glass, New Hungarian Quarterly, 1985. No. 97
Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992
Kovács P.: ~, Budapest, 1995.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról