Adattár
SCHRAMMEL Imre
keramikus, (Szombathely, 1933. október 29. - )
1952-1957: Magyar Iparművészeti Főiskola, mesterei: Borsos Miklós, Gádor István. 1966: Munkácsy-díj; 1970: II. Országos Kerámia Biennálé I. díja; 1974: Faenzai Kerámiabiennálé aranyérme; 1971, 1984: Faenzai Kerámiabiennálé nagydíja; 1972: Vallauris-i Biennálé II. díja; 1973: AIC-ezüstérem, Calgary; 1980: VI. Országos Kerámia Biennálé I. díja; 1982: Janus Pannonius-díj; 1983: Bayerischer Staatspreis; 1987: 2. Faenzai Quadriennálé, az Európa Parlament elnökének díja; érdemes művész; 1988: Gualdo Tadino, aranyérem; 1990: Gualdo Tadino I. díj; a Művészeti Alap díja; 1991: Kossuth-díj. 1970-től a Nemzetközi Kerámia Akadémia tagja, 1981-ben vezetőségi tagja, 1986-ban alelnöke. 1958-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára; egyetemi tanár (1990). 1993-1999 között a Magyar Iparművészeti Főiskola rektora. A pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem tanára, a Pécsi Képzőművészeti Mesteriskola tanára, a Művészeti Egyetemek Rektori Székének elnöke (1997); vendégtanár: Haystak Mountain School of Crafts, USA (1983), Art Didacta, Innsbruck (1987-88), Banff Centre, Kanada (1987), Europäische Akademie, Trier (1988), University of Haifa (1989). A 60-as években természeti formákból - lopótök, csepp stb. - porcelánedényeket tervez, keresi a porcelánedény, dísztárgy formai megújításának lehetőségeit. 1969-ben megszervezi az első siklósi kerámiaszimpóziumot, ezzel megalapítja a magyar szimpóziummozgalmat, amely a nemzetközi művészcsere révén a korszerű művészeti áramlatok megismerésének hosszú ideig egyedüli fóruma. A 60-as évek végétől kutatja az elemi erők, a természeti törvények hatását az agyagra. A samottos agyagot fémekkel keveri, 1200-1400 fok fölött égeti ki, és az égetés közben kiolvadó fémek színezik szürkére, barnára a mázatlan, durva felületeket. Belső energiáktól duzzadó, meghasadó gömbformákat, egymásra torlódó földrétegek mozgását idéző kerámiaplasztikákat készít, amelyekre 1971-ben a faenzai Kerámiabiennálé nagydíját kapta. E korszakának fő műve a váci Művelődési Ház 1976-os hatalmas samottreliefje. A 70-es évek közepétől folytatja porcelánkísérleteit: porcelánhasábokat égetés előtt fémszállal meghasít vagy lövéssel deformál. A még puha porcelánba vágó fémszál, csapódó lövedék, szétnyíló, kibomló formákat produkál. A mulandóság dimenzióit kutatja 1977-től készített madárlenyomatain: halott madarakat samottos agyagban, kb. 1200 fokon kiéget. A csontváz ugyan megmarad, de a testnek csak lenyomatát őrzi meg a samott. A 80-as évek elején üreges belsejű agyagfigurákat mintáz, amelyeket puha állapotban ütéssel, hajlítással, összenyomással deformál: kutatja, hogyan viselkedik az üreges agyagfigura a különböző erők hatására. Krisztus-testet, Willendorfi Vénuszt, Köpönyeges Madonnát, Minótauruszt, férfi és női aktot mintáz, s az összenyomással groteszk és esendő régészeti leletként hatnak. 1995-1998 között újabb alkotói korszak következik, egy velencei karnevál élményéből megszületett a herendi porcelángyárban a Karnevál-sorozat: maszkos figurák fantasztikus kavalkádja, ahol a Varázsló, a Minótaurusz, a Bohóc, a Hölgyek ruháján, testén, arcán Herend régi mintakincse szürreális virágokat hajt. ~ nyers, nagy erejű, természetelvű kerámiaszobrászata érinti korábban a nonfiguratív, majd a figurális-posztmodern áramlatokat, de lényegében ezektől független, öntörvényű és különös maradt. Nemcsak műveivel, de elméleti, szimpóziumvezetői munkásságával, technikai találmányaival is egyik megújítója az ezredvég magyar kerámiaművészetének.
Mesterei .
Borsos Miklós, Gádor István.
Egyéni kiállítások .
1968 • Újpesti Minig.
1969 • Ernst Múzeum, Budapest
1974 • Műcsarnok, Budapest
1975 • Lans M., Jönköping
1976 • Hetjens Museum, Düsseldorf
1977 • Jahrhunderthalle, Frankfurt
1978 • Kunstkammer Köster, Mönchengladbach
1979 • Magyar Intézet, Varsó
1981 • Galerie G. Heidrich, Köln • Galerie De Witte Voet, Amszterdam
1982 • Pécsi Galéria, Pécs
1984 • Kulturális Központ, Zalaegerszeg, Galerie Schneider, Freiburg
1986 • Magyar Intézet, Prága
1987 • Pécsi Kisgaléria, Pécs
1989 • Galerie Böwig, Hannover
1990 • Műcsarnok, Budapest • Miskolci Galéria, Miskolc • Galerie "L", Hamburg
1991 • Magyar Kultúrintézet, Berlin • Galerie "B 15", München
1992 • Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen
1992, 1998 • Galerie am Roten Turm, Sommerhausen
1993, 1997 • Parti Galéria, Pécs
1994 • Szombathelyi Képtár, Szombathely • Magyar Kultúra Háza, Bukarest • Museum of Arts, Taipei • Galerie Vromans, Amszterdam • Stadtmuseum, Gmunden • Galerie M. Heller, Heidelberg • Galerie H. Schneider, Zürich-Horgen • Galerie am Stadtmauer, Villach • Galerie Knyrin, Regensburg
1996 • Városi Galéria, Vasvár
1997 • Mester Galéria, Budapest
1998 • Tölgyfa Galéria, Budapest
1999 • Iparművészeti Múzeum, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások .
1971 • "Prizma 13", Műcsarnok, Budapest
1977 • A Londoni Csoport vendégeként, Jahrhunderthalle, Frankfurt
1981 • Kecskemét Group, Hennstedt-Syke • Galerie La Main, Brüsszel • Centrum voor Kunsten Kultur, Gent
1983 • Kecskemét Group, Kunstnerforbundet, Osló • Keramikstudio, Bécs
1985 • Ceramics Today, Brockton Museum, Boston
1988 • Form und Glasur, Jahrhunderthalle, Frankfurt
1989 • 1956/301 • Pályázat az 1956-os forradalom vértanúinak emlékművére, Budapest Galéria, Budapest
1990 • Siklósi Nemzetközi Kerámia Szimpózium
1991 • Kecskemét Group, La Galerie D'Art Stewart Hall, Montreal • Terre dall'Est, Palazzo Agostinelli, Bassano del Grappa
1992 • East European Ceramics, Philadelphia • AIC-kiállítás, Isztambul • Magyar Kulturális Fesztivál, Japán • Terra Csoport, Galerie Ceramic Arts, Bécs
1993 • I. B. d'Art Decoratif, Párizs • Torzó, Déryné Galéria, Miskolc
1994 • Terra Csoport, Budapest Galéria, Budapest • AIC Nemzetközi kiállítás, Prága • Terra Csoport, Pozsony • Sculpturen aus Ton, Galerie Tutes, Luxemburg
1996 • Terra Csoport, Weil am Rhein • Nemzetközi Kerámia Kiállítás, Szöul • AIC Kerámia Világkiállítás, Karatsu (JP) • Kecskeméti Kerámiastúdió, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1997 • Írás az agyagban • a Terra Csoport kiállítása, Újpest Galéria, Budapest • Terra Csoport, Hochneukirchen
1998 • Frankfurter Messe
2001 • Ipar-Művészet. Millenniumi iparművészeti kiállítás, Műcsarnok.
Köztéri művei .
dekoratív kerámia burkolat (1965, Budapest, XII. ker., Maros u. 16/a)
terrakotta relief (1966, Budapest, Közlekedési Múzeum)
kerámia dombormű (1966, Budapest, Közlekedési Múzeum)
Madár és hal (kerámia kútplasztika, 1967, Szolnok, MSZMP Megyei Bizottság székház)
kerámia dombormű (1968, Budapesti Történeti Múzeum, 1976-ban lebontották)
beton körplasztika (1969, Sopron, AFIT)
körplasztika (zsaluzott beton, 1970, Sopron, AFIT főbejárat)
samott relief (1976, Vác, Madách Művelődési Központ)
kerámia dombormű (1977, Balassagyarmat, Gyermekotthon)
kerámia murália (1978, Balassagyarmat, Csecsemőotthon, előcsarnok fala)
beton plasztika (1980, Zalaegerszeg, Kilián György Általános Iskola)
samott dombormű (1982, Hegyeshalom, határátkelőhely, vámcsarnok)
samott faliképek (1983, Balatonföldvár, KPM Oktatási épület)
kerámia dombormű (1984, Győr, Magyar Vagon- és Gépgyár Vendégház uszodája)
kerámia dombormű (1985, Edelény, Ifjúsági Ház)
pirogránit dombormű (1986, Pécs, Nemzeti Színház)
kerámiahomlokzat (1987, Vidám Park, Elvarázsolt kastély)
A II. világháború áldozatainak emlékműve (1994, Vasvár, Március 15. tér parkja)
kerámia dombormű (1995, Miskolc, Nemzeti Színház).
Művek közgyűjteményekben .
Ariana M., Genf
Herman Ottó Múzeum, Miskolc
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kerámia Múzeum, Karatsu
Konstfack M., Oslo
Kunstmuseum, Karlsruhe
Museum of Ceramics, Szöul
Museum of Taipei
Santori M., Tokió
Victoria and Albert Museum, London
Westerwald Museum, Höhr-Grenzhausen.
Irodalom .
Perneczky G.: Baranyai szimpozion, Élet és Irodalom, 1970. június 6.
Szinyei Merse A.: ~ keramikusművészről, Kortárs, 1970/5.
Passuth K.: Nagydíj Faenzában, Magyarország, 1971. október 24.
Franks, T.: International Exhibition, Ceramic Review, 1972. január-február
Donnhauser, P.: Ceramics in England, Craft Horizons, 1972/10.
Klinge, E.: Keramik aus 8000 Jahren: ~ Sculpturen (kat., Hetjens M., 1976)
Hyman, S.: ~, Ceramic Monthly, 1976/12.
Láncz S.: ~, Budapest, 1978
Kuch, E.: Clay and Bullets, Ceramic Monthly, 1979/9.
Wilck, M.: Beszélgetés ~vel, The Studio Potter, 1980/1.
Davison, D.: ~, The Studio Potter, 1980/1.
Walgrave, J.: Hoog keramikbezoek, De Standard, 1982/4.
Carré, A.: Terres, La Revue de la Céramique, 1982/2.
Csenkey É.: A kemenceépítő szimpozionokról, Művészet, 1982/2.
Vigna, M.: ~, 1982
Walgrave, J.: Apropos de Schrammel, Artartisanat, 1982/5.
Lewenstein, E.: Impression of Life: ~, Ceramics Review, 1983/5-6.
Lane, P.: ~, Cerámice, 1983/15.
Constructing from the Inside, The Studio Potter, 1987/12.
Dvorszky H.: ~, Műterem, 1989
Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar művészet közelmúltjából, Szombathely, 1992
Fekete Gy.: Székfoglaló, Kráter, 1992
Fekete Gy.: Ezredvégi tűnődések, Kairosz, 1997.
Film .
~, ismeretterjesztő rövidfilm, Budapest Filmstúdió, rend.: György I.
Kernács G.-B. Farkas T.: A TV Galériája, MTV, 1974.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról