TÓTH Gábor

#4819
hang- és vizuális költő, akcióművész, (Budapest, 1950. május 21. - )

,

1968-1971: Eötvös Loránd Tudományegyetem JTK, mestere: Tamkó Sirató Károly. Az Experimental Art Publisher alternatív művészeti kiadó társalapítója, a 90-es évek elejétől a LAZA LAPOK művészeti-közérzeti lap kiadója. Sőrés Zsolttal és Kovács Zsolttal a "tales co." ("mesék stb.") szabadimprovizációs formáció létrehozója. Több mint harminc művészeti akciót és húsz performanszot készített. Több mint 200 hazai és nemzetközi kiállításon vett részt. Interdiszciplináris gondolkodó. Az önreflexió, az egzisztencializmus filozófiája foglalkoztatja. A végletek, a szélsőségek vonzzák, így hamar megszabadult a versírás tartalmi-formai kereteitől, kötöttségeitől, és fiatalon dadaista verseket írt, majd - miután megismerkedett Tamkó Siratóval - dimenzionista költőnek deklarálta magát, a vonalból való kilépés, az n+1 dimenzió lehetőségeit feszegetve. Analitikus szemléletmód jellemzi. 1968-tól kezdve igen sok műfajban tevékenykedik. Bár elsősorban költő, alkotótevékenysége nem választható el a vizualitástól, a nyomdától, a kiadástól, a képzőművészettől, a hangköltészettől, de a zörej-zenétől sem. Rendszeresen részt vesz kiállításokon. Performanszok, akciók, videók, kísérleti filmek létrehozója. Képzőművészeti tevékenysége leginkább a mail-art és a fluxus irányzataival rokon. Érdeklődését az irodalom, strukturalizmus és a szemiotika kapcsolata határozza meg. Konceptuális, filozofikus alkat, ami azonban tetteiben és gesztusaiban nyilvánul meg. A Balatonboglári kápolnatárlatok látogatója, résztvevője (eleinte pl. Maurer Dórával együtt állított ki). A 70-es években kiadott korai dimenzionista köteteiben (leginkább Kassák és Majakovszkij hatására) az irracionális, szürrealisztikus szókapcsolatok dominálnak, amit azonban hamarosan felvált a dada, az akcionista hangvétel. Ezt követően egyre közelebb került a multimediális művészetekhez. A 70-es évek közepén az alkotás problematikája számára egyre inkább nyelvi kérdés. A 80-as években művészettel kapcsolatos szlogeneket, jelvényeket, a képregényekből önállósított szófelhőcskéket, öntapadós matricákat készít, ún. "Tóth-cédulákat", szitanyomással, gyakran a mail-art műfajában, amelyek konceptualista gondolkodásmódjáról tanúskodnak: "Kérlek, feledd el a legjobb művészeti ötletemet!"; "A légynek sem ART"; "Légy óvatos, lehet, hogy ez egy műalkotás"; "Segítség, művész vagyok!". A 90-es évektől annak ellenére, hogy több művésztársával mint társszerzővel együtt hozta létre a Laza Lapok c., exkluzív assembling-folyóiratát, a folyóirat-kiadvány egyben saját önálló, koncept (fluxus) műalkotása is. Emellett fesztiválokat és klubokat is szervez (Tudósklub, Bercsényi Kollégium). A kiállítás és az akció "műfaját", megjelenési formáját egyesítve "kiállításakciókat" csinál: Babastb (Bartók 32 Galéria); Ehető jövő (Liget Galéria).

Mesterei . 

  • Tamkó Sirató Károly.

Egyéni kiállítások . 

  • Óbudai Pincegaléria, Budapest

  • 1993 • Tálcaképek, Liget Galéria, Budapest

  • 1995 • Babastb, Bartók 32 Galéria, Budapest (leporelló) • Ehető jövő, Liget Galéria, Budapest

  • 1996 • Óbudai Pincegaléria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1973 • Első experimentális költészeti kiállítás Magyarországon, Balatonboglár (rendező)

  • 1974 • International Cultureel Centrum, Antwerpen

  • 1990 • SZETA-kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1987 • Kép-vers/Vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest.

Írásai . 

  • 13 könyvet (koncept-versek, vizuális- és zeneköltemények stb.) tudhat maga mögött:

  • Első dimenzionista album (villanyversek, plánista versek), magánkiadás, 1972

  • Egy kis szemantika, 1972

  • Information-Contrainformation, Ed. Modullo, 1973

  • Experimental Art Publisher-könyvek I-III., 1974-1975

  • Vizuális topológia I-III., 1974-1975

  • Varied - minimappa, Onga-Press, 1975

  • Analitikus költemények, 1975

  • Roncsok, 1975

  • I would like to be, Onga Press, 1983

  • Öntapadós ideák, 1983

  • Hol vagyok én még attól, hogy hallgatni tudjak? - zen verskötet, Buddhista Misszió, 1986

  • Végső hang, Buddhista Misszió, 1988.

Munkái, versei (médium-art) . 

  • Új Írás, 1963/6.

  • Élet és Irodalom, 1974. december 21.

  • Élet és Irodalom, 1975. február 8.

  • Élet és Irodalom, 1975. március 1.

  • Élet és Irodalom, 1975. március 8.

  • Élet és Irodalom, 1975. április 26.

  • Élet és Irodalom, 1975. július 19.

  • Élet és Irodalom, 1975. október 11.

  • Látóhatár, 1977/5.

  • Művészet, 1978/3.

Filmjei . 

  • Vizuál-szemantikai film, 1975

  • Közelítés, 1976

  • Roncsolás, 1976

  • Jelölt celluloid I-II., 1976

  • Az én időim/Kézzel írt film, 1976

  • Egy kis haladék a művészetnek, 1976

  • Érintés, 1976.

Irodalom . 

  • Rózsa T. E.: Kortárs muvészet..., Látóhatár, 1977/2.

  • Takács J.: Internacionális tevékenység a fotóművészetben, Művészet, 1978/3.

  • Beke L.: Műfajok és médiumok, Művészet, 1979/10.

  • Bereczky L.: Évtizedes léptekkel..., Művészet, 1980/10.

  • Szombathy B.: Az önmegvalósítás poétikai átváltásai - Visszatekintés ~ munkásságának két évtizedére, Tiszatáj, 1989/5.

  • Sőrés Zs.: Ehetetlen jövő babáknak, Élet és Irodalom, 1995. április 21.

  • Bordács A.: Mit üzen a baba?, Új Művészet, 1995/7-8.

  • Sőrés Zs.: Babastb (leporelló, Bartók 32 Galéria, 1995).

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról