Adattár
VECSÉSI Sándor
festő, (Nyergesújfalu, 1930. május 18. - )
1949-1954: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Fónyi Géza, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő. 1959-1961: Derkovits-ösztöndíj; 1960: a Római Magyar Akadémia ösztöndíja; 1963-1964: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület elnöke; 1964: a Balatoni Nyári Tárlat I. díja, Keszthely; Stúdió '64, a KISZ Központi Bizottság I. díja; 1965: Munkácsy-díj; 1966: V. Szegedi Nyári Tárlat, festészet díja; 1967: XIV. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Tornyai-plakett; 1972: XIII. Szegedi Nyári Tárlat, Szeged város díja; III. Debreceni Nyári Tárlat nagydíja és Medgyessy-plakett; 1973: Nemzetközi Realista Festészeti Triennálé I. díja, Szófia; 1974: I. Hatvani Tájképbiennálé, ezüstdiploma; 1975: érdemes művész; 1979: II. Hatvani Portrébiennálé, fődíj és aranydiploma; 1980: Szocialista Kultúráért; 1986: a Petőfi-pályázat festészeti díja, Kiskőrös; 1988: VIII. Hatvani Tájképbiennálé, Kohán-plakett; 1989: XXXVI. Vásárhely Őszi Tárlat, a Művészeti Alap díja. Tanulmányutakat tett számos kelet- és nyugat-európai országban. Budapesten és Dömsödön él. Művészetének középpontjában azok a változások állnak, melyek az utóbbi fél évszázadban a vidéki Magyarország civilizációs fejlődését megszabták, ill. a falu külső és belső életében bekövetkeztek. Témáit emlékképeinek mozgósításával és humanizmusának sajátos tárgyiasításával idézi meg. A tárgyiasítás közegét a falusi kisvilág rekvizítumai és motívumai (ház, kapu, ablak, tornác, szobabelső stb.) képezik, melyek a hozzájuk tapadt érzelmi vonatkozások révén életfelfogást sugalló szimbólumokká nemesednek. Első korszakában (1955-1970) a történelemidézés portrékban, alakos kompozíciókban és sajátos levegőjű falusi-kisvárosi enteriőrökben öltött formát. A hagyományos témák újszerű köntösben kerültek előadásra: a síkban tartott, enyhén kubizáló komponálásmód, az érzékletes elrajzolások és színek egy olyan ábrázolási módszer kimunkálását ígérték, melyben a népművészet leegyszerűsítő tendenciái ötvöződnek a posztimpresszionizmus konstruáló hagyományaival. A 60-as, 70-es évek fordulóján a paraszti életformaváltás keltette zűrzavar válságot okoz ~ fejlődésében. A falu mértékadónak tartott etikai viszonylatainak szétzilálódása, s a nyomában támadt eszmei-szellemi átrétegződés arra készteti, hogy felülbírálja alapélményeihez való viszonyát. Feladja az "ideális falu" vonzó, de időszerűtlenné lett mítoszát, ugyanakkor nem mond le azokról az erkölcsi értékekről, melyeket a falu termelt ki a maga létében. Belső vívódásait kifejezendő, a periódus (1970-1978) reprezentatív műfaja a lélek zaklatottságát híven kifejező expresszív tájkép lett, s csak a korszak végén jelent meg - mintegy az emberi és művészi konszolidáció bizonyságaképpen - ~ nagy leleménye, a "házportré", melynek keretében a falu szellemisége már nem mint élő, s azonnal követhető hagyomány, hanem mint a kulturális örökség részét képező spirituális normarendszer konfigurálódott. A 80-as évek elejével kezdetét vette ~ pályájának szintetizáló korszaka, amelyben új kontextusban jelentek meg, ill. új gondolati és formaminőségekkel egészültek ki a korábbi pályaszakaszok eredményei. A szocializmus összeomlása nyomán ~ művészetének radikális megújításával válaszolt: kiiktatott nézetrendszeréből minden olyan elemet, amit meghaladott az idő. A történelemfilozófiai fordulat eredményeként egyre határozottabb funkciót kapott festészetében az elvontság. A ~ művelte élménypiktúra a 90-es években a látomásos festészet irányába mozdult el.
Mesterei .
Fónyi Géza, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő.
Egyéni kiállítások .
1964 • Ernst Múzeum, Budapest
1970 • Savoyai-kastély [Bazsonyi Arannyal, Patay Lászlóval], Ráckeve
1974 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)
1975 • Művelődési Központ, Balmazújváros • Béri-Balogh Ádám Múzeum [Bazsonyi Arannyal], Szekszárd
1976 • Nagyközségi Könyvtár, Nyergesújfalu
1977 • Általános Iskola [Bazsonyi Arannyal], Dömsöd • Kuznyeckij Moszt, Moszkva (gyűjt.)
1978 • József Attila Színház [Bazsonyi Arannyal] • Művelődésii Otthon [Bazsonyi Arannyal, Blaskó Jánossal], Heves • Művelődési Ház, Kölesd • Csontváry Terem, Pécs
1980 • Dorogi Galéria, Dorog
1981 • Iskolai Galéria, Csepel
1982 • Hatvani Galéria, Hatvan • Vármúzeum, Simontornya • Savoyai-kastély [Bazsonyi Arannyal, Tapaty Lászlóval], Ráckeve
1983 • Vigadó Galéria, Budapest (gyűjt., kat.) • Városi Könyvtár, Győr • Hansági Múzeum, Kapuvár • Tömegszervezetek Háza, Nyergesújfalu
1984 • Művészetek Háza [Bazsonyi Arannyal], Szekszárd • Művelődési Ház, Gyönk
1985 • Kuny Domonkos Múzeum, Tata • Művelődési Ház [Bazsonyi Arannyal], Nagydorog
1986 • Kisgaléria, Hercegszántó • Művelődési Ház, Bonyhád
1987 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt., kat.) • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • Savoyai-kastély, Ráckeve
1988 • Művelődési Ház, Vásárosnamény
1989 • Festőterem, Sopron
1990 • Rondella, Esztergom
1991 • Csontváry Terem, Pécs • Kultúrház [Bazsonyi Arannyal], Dömsöd
1993 • Tapolcai Galéria, Tapolca
1995 • Neu Wulmstorf (A)
1996 • Szolnoki Galéria, Szolnok
Válogatott csoportos kiállítások .
1954-től országos tárlatok. 1957-től Vásárhelyi Őszi Tárlatok, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
1957-1964 • Stúdió kiállítás
1959-től Szegedi Nyári Tárlatok
1960 • Róma
1962 • XXXI. Velencei Biennálé, Velence
1963 • Fiatal Művészek Biennáléja, Párizs
1965 • Peking
1976-1977 • Harminc győzelmes év, Moszkva, Prága, Szófia, Ulan Bator, Havanna
1985 • Moszkva • Szcecin
1986 • Ulan Bator • Phenjan.
Köztéri művei .
Halászok (sgraffito, 1959, Oroszlány)
Párválasztás (freskó, 1961, Orosháza, házasságkötő t.)
Hétköznapok, ünnepnapok (freskó, 1967, Kiskunfélegyháza, Móra Ferenc Gimnázium)
Évszakok (szekkó, 1969, Vásárosnamény, Pártszékház)
Életút (szekkó, 1980, Gyönk, Általános Iskola)
Emlék gyermekkoromból (szekkó, 1998, Nyergesújfalu, Városháza).
Művek közgyűjteményekben .
Fővárosi Képtár, Budapest
Damjanich János Múzeum, Szolnok
Déri Múzeum, Debrecen
Dobó István Múzeum, Eger
Ermitázs, Szentpétervár
Sárospataki Képtár, Sárospatak
Kuny Domonkos Múzeum, Tata
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Galerie, Drezda
Mátra Múzeum, Gyöngyös
Puskin Múzeum, Moszkva
Vízügyi Múzeum, Esztergom
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
Xantus János Múzeum, Győr
Wosinsky Mór Múzeum, Szekszárd.
Irodalom .
Bolgár K.: (kat., bev. tan, Ernst Múzeum, Budapest, 1964)
D. Fehér Zs.: ~, Művészet, 1964/6.
Oelmacher A.: ~, in: A szocialista képzőművészet nyomában, Budapest, 1975
Losonci M.: ~, in: A Duna három festője, Ráckeve, 1980
Újvári B.: ~ festményei a Hatvani Galériában, Hevesi Szemle, 1982/2.
Tasnádi A.: (gyűjt., kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1983)
Láncz S.: (kat., bev. tan., Kuny Domonkos Múzeum, Tata, 1985)
Kiss D.: (gyűjt. kat., bev. tan., Ernst Múzeum, Budapest, 1987)
Nagy I.: Valóságról szólni igazat. ~ festészetéről, Művészet, 1987/8.
Fecske A.: ~ (monogr.), Tatabánya, 1994
Tasnádi A.: Képírás és történelem. ~ pályaképe, in: Gondolatok a képtárban, Miskolc, 1966.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról