Adattár
VILT Tibor
szobrász, (Budapest, 1905. december 15. - Budapest, 1983. augusztus 13.)
1922-1925: Iparművészeti Iskola; 1925-1927: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Mátrai Lajos, Kisfaludi Strobl Zsigmond. 1965: Munkácsy-díj; 1970: érdemes művész; 1978: kiváló művész; 1980: Kossuth-díj. 1928-1930 között egyike a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasainak. 1935-ben házasságot kötött a szintén szobrászművész Schaár Erzsébettel. 1945 után részt vett az Európai Iskola munkájában. 1957-ben - a forradalom alatt tanúsított magatartása miatt - internálták. A 60-as években egyike lett a modern magyar szobrászat megújítóinak, s példaképe a fiatal művésznemzedéknek. Bár ~ egyike volt a "római" ösztöndíjasoknak, az ún. "Római Iskolának" sohasem lett elkötelezettje. Az útkereső fiatal művész pályája elején néhány jellegzetesen archaikus ihletésű portré áll (Önarckép, 1926). Később Pátzay Pál esztétikai nézetei hatottak rá, s maga is a klasszicizmus felé fordult (Lampel Béláné portréja, 1936). Ez azonban csak rövid átmenetnek bizonyult, s már 1936-ban megmintázta első izgalmasan expresszív kisplasztikáját, a Gondolkodót. Az elkövetkező években szobrai és domborművei egyre közvetlenebb módon fejezték ki a művész mindennapi érzelmeit és indulatait. A II. világháború befejezése után művek egész sora jelzi, hogy elérkezett pályája első virágkorához (Háború után II., 1945; Gyermekfej háború után, 1946; Búcsú/Figura székkel, 1947). Az 50-es évek bizonyos értelemben törést jelentett működésében. Miközben részt vett a korszak hivatalos művészeti életében - elkészíti a Honvédelmi Minisztérium szoborcsoportját (1951), megnyeri a tiszalöki erőműhöz kiírt pályázatot (1955) -, műtermében (a nyilvánosságtól elzárva) megrendítő hatású kisplasztikák és domborművek sorozatát készíti (Ketrec, 1949; Bohóc virággal, 1949; Szorongás, 1950; Közöny, 1952). Ekkori művei ugyanúgy, mint az 56-os forradalom ihletésére született kompozíciók is (A kentaur halála, 1956; Szék és ablak/Börtön, 1956; Tanktaposta arc, 1956) még sokáig, a 60-as évek közepén rendezett első kiállításáig csak plasztilinben, legfeljebb gipszben vártak jobb sorsukra. A 60-as években antropomorf szerszámokra emlékeztető kisplasztikák egész sorozatát készítette (Satu és szobor III., 1965), s az évtized végére aztán lehetősége volt néhány nagyméretű szobor létrehozására is (Dorottya, 1967; Galambdúc, 1968). Az évtized végén - részben Schaár Erzsébet hatására - új anyagként az üveg felhasználásával is kísérletezett (Három forma, 1970). A 70-es évek a kiteljesedés időszaka volt ~ munkásságában. Ekkorra már egyértelműen elismert művész. 1973-ban a budapesti II. Kisplasztikai Biennálén szinte egész korábbi életműve összefoglalójának szánta a Változatok I-V. sorozatot, mellyel díjat is nyert. Utolsó éveiben ~ ismét újított: műterméből a posztmodern eklektikus formanyelvén beszélő, világvégi hangulatot árasztó szobrok sora került ki (Emberevő, 1982; Sovány kurva, 1982).
Mesterei .
Mátrai Lajos, Kisfaludi Strobl Zsigmond.
Egyéni kiállítások .
1929 • Tamás Galéria, Budapest [Kmetty Jánossal]
1936 • Ernst Múzeum, Budapest [Barcsay Jenővel]
1965 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)
1966 • Párizs [Domanovszky Endrével]
1967 • Collegium Hungaricum, Bécs [Kondor Bélával, Gádor Istvánnal]
1968 • XXXIV. Velencei Biennálé, Velence
1970 • Műcsarnok, Budapest • Miskolci Galéria, Miskolc • Egyetemi Galéria, Debrecen
1974 • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest [Gulyás Gyulával] • Tihanyi Múzeum, Tihany (kat.)
1975 • Dorottya u. Galéria, Budapest [Gulyás Gyulával, Kass Jánossal]
1977 • Wilhelm Lehmbruck Museum [Schaár Erzsébettel], Duisburg • Szent István Király Múzeum [Schaár Erzsébettel], Székesfehérvár • Nagy Balogh J. Kiállítóterem
1978 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest-műhely
1980 • Celldömölk • Műcsarnok, Budapest
1983 • Miskolci Galéria, Miskolc
1985 • G. Zacheta, Varsó
1986 • Csók Képtár, Székesfehérvár (emlékkiállítás, kat.).
Válogatott csoportos kiállítások .
1927-től a Képzőművészek Új Társasága kiállításain, Budapest
1946-1947 • az Európai Iskola kiállításain, Budapest
1948 • A magyar képzőművészet újabb irányai, Nemzeti Szalon, Budapest • Közösségi művészet felé, Régi Műcsarnok, Budapest
1950-től valamennyi magyar képzőművészeti kiállításon
1957 • Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest • Konstruktív törekvések. A huszadik század magyar művészete, Nemzeti Szalon, Budapest
1966 • Magyar szobrászat 1920-1945. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1967 • Nemzetközi Szobrászati Biennálé, Middelheim (NL)
1971 • 100 Jahre Kunst in Ungarn, Museum am Ostwald, Dortmund
1973 • Mai magyar szobrászat 1957-1972, Puskin Múzeum, Moszkva • Európai Iskola. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • II. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest
1977 • Magyar művészet 1945-49. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1978 • Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest
1980 • Tendenciák 1970-1980. Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest
1983 • A kibontakozás évei 1960 körül. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1984 • Az (ismeretlen) Európai Iskola, Budapest Galéria, Budapest
1993 • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-89. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár.
Köztéri művei .
Krisztus, szentek szobrai (1928 körül, Győr, Gyárvárosi templom, 1944-ben elpusztult)
domborművek (mészkő, 1932 körül, Balatonboglár, római katolikus templom)
Szent Ferenc és Szent Antal (mészkő, 1932 körül, Budapest, Pasarét, Szent Antal-templom)
Jedlik Ányos (terrakotta, 1935, Budapest, Irgalmasok Kórháza)
Remete Szt. Pál (1937, Gellérthegy, elveszett)
Angyalok (mészkő, 1939 körül, Budapest, XI. ker., Tűzoltóság)
Szent Mihály (festett fa, 1940 körül, Budapest, Albertfalva, Szent Mihály-templom)
Deér Endre-síremlék (1940 körül, Budapest, Kerepesi temető)
Hunyady Sándor-síremlék (1943, Budapest, Kerepesi temető)
Szoborcsoport (bronz, 1951, Budapest, a Honvédelmi Minisztérium homlokzatán, elbontották)
Leonardo da Vinci (mészkő, ólom domborműves emléktábla, 1954, Budapest, VIII. ker., Leonardo da Vinci u.)
Az áram (bronz, 1955-1958, Tiszalök)
Lány körzővel (kő dombormű, 1958, Miskolc, Nehézipari Műszaki Egyetem)
Eötvös József (bronz, 1961, Ercsi)
Térplasztika (hegesztett vas, 1963, Budapest, XI. ker., MÁVAUT-pályaudvar)
dombormű (mészkő, 1964, Budapest, XIII. ker., Váci út, Iparitanuló Iskola)
dombormű (alumínium, 1965, Salgótarján, Hotel Karancs)
Szovjet hősi emlékmű (mészkő, 1965, Budapest-Pesterzsébet, 1992-ben áthelyezve a Rákoskeresztúri köztemetőbe)
dombormű (mészkő, 1965 körül, Budapest, X. ker., Kőrösi Csoma Sándor úti lakótelep)
dombormű (fémlemez, 1966, Budapest, V. ker., Apáczai Csere János u.)
Szőnyi István (bronz portré, 1966, Zebegény, sorsa ismeretlen)
Madách Imre (bronz, 1966, Budapest, VII. ker., Madách I. Gimnázium)
Prometheus (bronz, kő, 1967, Pécs, Orvostudományi Egyetem)
Széchenyi (bronz, 1967, Budapest, V. ker., Országos Vízügyi Főig. Kollégiuma)
Olvasó pár (bronz, 1968, Komárom, Jókai Gimnázium)
Háromfigurás kompozíció (bronz, 1971, Budapest, Csepeli Strandfürdő)
Atlasz (bronz, 1971, Budapest, Térképészeti Székház)
Vasszobor (vaslemez, 1972, Miskolc, Nehézipari Műszaki Egyetem)
Kelemen László (mészkő, 1972, Budapest, OSZMI)
Csokonai (bronz, 1972, Sárospatak, Rákóczi Gimnázium)
Dózsa György emléksztélé (műanyag, 1972, Siklós)
Madách (bronz, 1973, Margitsziget)
Térplasztika (poliészter, 1974, Budapest, SOTE Szemészeti Klinika)
Csanády György dr. (alumínium, 1975, Győr, Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola)
Munkácsy Mihály (bronz, 1975, Békéscsaba)
Hasított hasáb (fémlemez, 1975, Szeged, CSOMITERV)
Lenin (alumínium, 1975, Székesfehérvár, Könnyűfémmű)
Pécsi József (kő, alumínium domborműves emléktábla, 1976, Budapest, V. ker., Dorottya u.)
Lenin (bronz, 1976, Hajdúböszörmény, 1990 után lebontva)
Ülő fiúk (bronz, 1977, Szombathely, Elme- és Idegkórház)
Szikratávíró (kő, beton, acél, 1977, Budapest, Csepel, 1990 után kereskedelmi hasznosításra átadva)
Kaesz Gyula (hársfa, 1977, Budapest, 18. sz. Szakmunkásképző Intézet)
Gulyás Pál (bronz, 1977, Budapest, Margitsziget)
Szerb Antal (bronz, 1977, Budapest, XI. ker., Szerb A. Gimnázium)
Doktor Sándor (bronz, 1978, Pécs)
Gagarin (bronz, 1978, Baja, Magyar-Szovjet Barátsági Emlékpark)
Emlékműterv (acéllemez, 1979, Dunaújváros, Szoborpark)
Heine (homokkő, 1979, Somberek)
Szikratávíró (acél, gránit, 1979, Csepel)
Állvány és szobor (fa, 1980, Nagyatád, Szoborpark)
Kígyós nő (bronz, 1980, Budapest, Dél-pesti Kórház)
Emlékplasztika (mészkő, krómacél, 1980, Albertirsa, Transzformátorállomás)
Schafarzik Ferenc (bronz portré, 1981, Budapesti Műszaki Egyetem)
Mihailich Győző (bronz mellszobor, 1981, Budapesti Műszaki Egyetem)
Óra (beton, acél, 1983, Őrmező)
Álló női figura (haraszti mészkő, 1983, Siófok)
Bányász-emlékmű (vaslemez, 1986, Tatabánya, Bányász Skanzen).
Művek közgyűjteményekben .
Fővárosi Képtár, Budapest
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg.
Irodalom .
Oltványi-Átringer I.: ~ szobrai, Magyar Művészet, 1938
Pátzay P.: ~ szobrai, Tér és Forma, 1943/9.
Rabinovszky M.: Beck András és ~, Miroir, 1948
Kovalovszky M.: ~ (kat., szerk., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1965)
Haits G.: Műteremlátogatás ~nál, Művészet, 1966/2.
Frank J.: A XXXIV. Velencei Biennálé magyar pavilonjának kiállítása, Budapest, 1969
J. Cassou-Kovács P.: ~, Budapest, 1972
Néray K.: Előrelépések és visszacsatolások (kat., bev. tan., Tihanyi Múzeum, Tihany, 1974)
Kerékgyártó I.: Megközelítések. ~ monumentális szobrai, Művészet, 1977/10.
Baranyi J.: ~ portrék (kat., bev., Műcsarnok, 1980)
Sík Cs.: ~, Budapest, 1985
Wilt P.: Interjú ~ral (kat., bev. tan., Csók Képtár, Székesfehérvár, 1986)
Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992
Prohászka L.: Krisztus, szentek, angyalok. ~ 1945 előtti egyházművészeti alkotásai, Magyar Műv. Fórum, 1999/3.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról