VILT Tibor

#5142
szobrász, (Budapest, 1905. december 15. - Budapest, 1983. augusztus 13.)

,

1922-1925: Iparművészeti Iskola; 1925-1927: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Mátrai Lajos, Kisfaludi Strobl Zsigmond. 1965: Munkácsy-díj; 1970: érdemes művész; 1978: kiváló művész; 1980: Kossuth-díj. 1928-1930 között egyike a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasainak. 1935-ben házasságot kötött a szintén szobrászművész Schaár Erzsébettel. 1945 után részt vett az Európai Iskola munkájában. 1957-ben - a forradalom alatt tanúsított magatartása miatt - internálták. A 60-as években egyike lett a modern magyar szobrászat megújítóinak, s példaképe a fiatal művésznemzedéknek. Bár ~ egyike volt a "római" ösztöndíjasoknak, az ún. "Római Iskolának" sohasem lett elkötelezettje. Az útkereső fiatal művész pályája elején néhány jellegzetesen archaikus ihletésű portré áll (Önarckép, 1926). Később Pátzay Pál esztétikai nézetei hatottak rá, s maga is a klasszicizmus felé fordult (Lampel Béláné portréja, 1936). Ez azonban csak rövid átmenetnek bizonyult, s már 1936-ban megmintázta első izgalmasan expresszív kisplasztikáját, a Gondolkodót. Az elkövetkező években szobrai és domborművei egyre közvetlenebb módon fejezték ki a művész mindennapi érzelmeit és indulatait. A II. világháború befejezése után művek egész sora jelzi, hogy elérkezett pályája első virágkorához (Háború után II., 1945; Gyermekfej háború után, 1946; Búcsú/Figura székkel, 1947). Az 50-es évek bizonyos értelemben törést jelentett működésében. Miközben részt vett a korszak hivatalos művészeti életében - elkészíti a Honvédelmi Minisztérium szoborcsoportját (1951), megnyeri a tiszalöki erőműhöz kiírt pályázatot (1955) -, műtermében (a nyilvánosságtól elzárva) megrendítő hatású kisplasztikák és domborművek sorozatát készíti (Ketrec, 1949; Bohóc virággal, 1949; Szorongás, 1950; Közöny, 1952). Ekkori művei ugyanúgy, mint az 56-os forradalom ihletésére született kompozíciók is (A kentaur halála, 1956; Szék és ablak/Börtön, 1956; Tanktaposta arc, 1956) még sokáig, a 60-as évek közepén rendezett első kiállításáig csak plasztilinben, legfeljebb gipszben vártak jobb sorsukra. A 60-as években antropomorf szerszámokra emlékeztető kisplasztikák egész sorozatát készítette (Satu és szobor III., 1965), s az évtized végére aztán lehetősége volt néhány nagyméretű szobor létrehozására is (Dorottya, 1967; Galambdúc, 1968). Az évtized végén - részben Schaár Erzsébet hatására - új anyagként az üveg felhasználásával is kísérletezett (Három forma, 1970). A 70-es évek a kiteljesedés időszaka volt ~ munkásságában. Ekkorra már egyértelműen elismert művész. 1973-ban a budapesti II. Kisplasztikai Biennálén szinte egész korábbi életműve összefoglalójának szánta a Változatok I-V. sorozatot, mellyel díjat is nyert. Utolsó éveiben ~ ismét újított: műterméből a posztmodern eklektikus formanyelvén beszélő, világvégi hangulatot árasztó szobrok sora került ki (Emberevő, 1982; Sovány kurva, 1982).

Mesterei . 

  • Mátrai Lajos, Kisfaludi Strobl Zsigmond.

Egyéni kiállítások . 

  • 1929 • Tamás Galéria, Budapest [Kmetty Jánossal]

  • 1936 • Ernst Múzeum, Budapest [Barcsay Jenővel]

  • 1965 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)

  • 1966 • Párizs [Domanovszky Endrével]

  • 1967 • Collegium Hungaricum, Bécs [Kondor Bélával, Gádor Istvánnal]

  • 1968 • XXXIV. Velencei Biennálé, Velence

  • 1970 • Műcsarnok, Budapest • Miskolci Galéria, Miskolc • Egyetemi Galéria, Debrecen

  • 1974 • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest [Gulyás Gyulával] • Tihanyi Múzeum, Tihany (kat.)

  • 1975 • Dorottya u. Galéria, Budapest [Gulyás Gyulával, Kass Jánossal]

  • 1977 • Wilhelm Lehmbruck Museum [Schaár Erzsébettel], Duisburg • Szent István Király Múzeum [Schaár Erzsébettel], Székesfehérvár • Nagy Balogh J. Kiállítóterem

  • 1978 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest-műhely

  • 1980 • Celldömölk • Műcsarnok, Budapest

  • 1983 • Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1985 • G. Zacheta, Varsó

  • 1986 • Csók Képtár, Székesfehérvár (emlékkiállítás, kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1927-től a Képzőművészek Új Társasága kiállításain, Budapest

  • 1946-1947 • az Európai Iskola kiállításain, Budapest

  • 1948 • A magyar képzőművészet újabb irányai, Nemzeti Szalon, Budapest • Közösségi művészet felé, Régi Műcsarnok, Budapest

  • 1950-től valamennyi magyar képzőművészeti kiállításon

  • 1957 • Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest • Konstruktív törekvések. A huszadik század magyar művészete, Nemzeti Szalon, Budapest

  • 1966 • Magyar szobrászat 1920-1945. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1967 • Nemzetközi Szobrászati Biennálé, Middelheim (NL)

  • 1971 • 100 Jahre Kunst in Ungarn, Museum am Ostwald, Dortmund

  • 1973 • Mai magyar szobrászat 1957-1972, Puskin Múzeum, Moszkva • Európai Iskola. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • II. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest

  • 1977 • Magyar művészet 1945-49. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1978 • Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest

  • 1980 • Tendenciák 1970-1980. Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1983 • A kibontakozás évei 1960 körül. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1984 • Az (ismeretlen) Európai Iskola, Budapest Galéria, Budapest

  • 1993 • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-89. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár.

Köztéri művei . 

  • Krisztus, szentek szobrai (1928 körül, Győr, Gyárvárosi templom, 1944-ben elpusztult)

  • domborművek (mészkő, 1932 körül, Balatonboglár, római katolikus templom)

  • Szent Ferenc és Szent Antal (mészkő, 1932 körül, Budapest, Pasarét, Szent Antal-templom)

  • Jedlik Ányos (terrakotta, 1935, Budapest, Irgalmasok Kórháza)

  • Remete Szt. Pál (1937, Gellérthegy, elveszett)

  • Angyalok (mészkő, 1939 körül, Budapest, XI. ker., Tűzoltóság)

  • Szent Mihály (festett fa, 1940 körül, Budapest, Albertfalva, Szent Mihály-templom)

  • Deér Endre-síremlék (1940 körül, Budapest, Kerepesi temető)

  • Hunyady Sándor-síremlék (1943, Budapest, Kerepesi temető)

  • Szoborcsoport (bronz, 1951, Budapest, a Honvédelmi Minisztérium homlokzatán, elbontották)

  • Leonardo da Vinci (mészkő, ólom domborműves emléktábla, 1954, Budapest, VIII. ker., Leonardo da Vinci u.)

  • Az áram (bronz, 1955-1958, Tiszalök)

  • Lány körzővel (kő dombormű, 1958, Miskolc, Nehézipari Műszaki Egyetem)

  • Eötvös József (bronz, 1961, Ercsi)

  • Térplasztika (hegesztett vas, 1963, Budapest, XI. ker., MÁVAUT-pályaudvar)

  • dombormű (mészkő, 1964, Budapest, XIII. ker., Váci út, Iparitanuló Iskola)

  • dombormű (alumínium, 1965, Salgótarján, Hotel Karancs)

  • Szovjet hősi emlékmű (mészkő, 1965, Budapest-Pesterzsébet, 1992-ben áthelyezve a Rákoskeresztúri köztemetőbe)

  • dombormű (mészkő, 1965 körül, Budapest, X. ker., Kőrösi Csoma Sándor úti lakótelep)

  • dombormű (fémlemez, 1966, Budapest, V. ker., Apáczai Csere János u.)

  • Szőnyi István (bronz portré, 1966, Zebegény, sorsa ismeretlen)

  • Madách Imre (bronz, 1966, Budapest, VII. ker., Madách I. Gimnázium)

  • Prometheus (bronz, kő, 1967, Pécs, Orvostudományi Egyetem)

  • Széchenyi (bronz, 1967, Budapest, V. ker., Országos Vízügyi Főig. Kollégiuma)

  • Olvasó pár (bronz, 1968, Komárom, Jókai Gimnázium)

  • Háromfigurás kompozíció (bronz, 1971, Budapest, Csepeli Strandfürdő)

  • Atlasz (bronz, 1971, Budapest, Térképészeti Székház)

  • Vasszobor (vaslemez, 1972, Miskolc, Nehézipari Műszaki Egyetem)

  • Kelemen László (mészkő, 1972, Budapest, OSZMI)

  • Csokonai (bronz, 1972, Sárospatak, Rákóczi Gimnázium)

  • Dózsa György emléksztélé (műanyag, 1972, Siklós)

  • Madách (bronz, 1973, Margitsziget)

  • Térplasztika (poliészter, 1974, Budapest, SOTE Szemészeti Klinika)

  • Csanády György dr. (alumínium, 1975, Győr, Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola)

  • Munkácsy Mihály (bronz, 1975, Békéscsaba)

  • Hasított hasáb (fémlemez, 1975, Szeged, CSOMITERV)

  • Lenin (alumínium, 1975, Székesfehérvár, Könnyűfémmű)

  • Pécsi József (kő, alumínium domborműves emléktábla, 1976, Budapest, V. ker., Dorottya u.)

  • Lenin (bronz, 1976, Hajdúböszörmény, 1990 után lebontva)

  • Ülő fiúk (bronz, 1977, Szombathely, Elme- és Idegkórház)

  • Szikratávíró (kő, beton, acél, 1977, Budapest, Csepel, 1990 után kereskedelmi hasznosításra átadva)

  • Kaesz Gyula (hársfa, 1977, Budapest, 18. sz. Szakmunkásképző Intézet)

  • Gulyás Pál (bronz, 1977, Budapest, Margitsziget)

  • Szerb Antal (bronz, 1977, Budapest, XI. ker., Szerb A. Gimnázium)

  • Doktor Sándor (bronz, 1978, Pécs)

  • Gagarin (bronz, 1978, Baja, Magyar-Szovjet Barátsági Emlékpark)

  • Emlékműterv (acéllemez, 1979, Dunaújváros, Szoborpark)

  • Heine (homokkő, 1979, Somberek)

  • Szikratávíró (acél, gránit, 1979, Csepel)

  • Állvány és szobor (fa, 1980, Nagyatád, Szoborpark)

  • Kígyós nő (bronz, 1980, Budapest, Dél-pesti Kórház)

  • Emlékplasztika (mészkő, krómacél, 1980, Albertirsa, Transzformátorállomás)

  • Schafarzik Ferenc (bronz portré, 1981, Budapesti Műszaki Egyetem)

  • Mihailich Győző (bronz mellszobor, 1981, Budapesti Műszaki Egyetem)

  • Óra (beton, acél, 1983, Őrmező)

  • Álló női figura (haraszti mészkő, 1983, Siófok)

  • Bányász-emlékmű (vaslemez, 1986, Tatabánya, Bányász Skanzen).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg.

Irodalom . 

  • Oltványi-Átringer I.: ~ szobrai, Magyar Művészet, 1938

  • Pátzay P.: ~ szobrai, Tér és Forma, 1943/9.

  • Rabinovszky M.: Beck András és ~, Miroir, 1948

  • Kovalovszky M.: ~ (kat., szerk., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1965)

  • Haits G.: Műteremlátogatás ~nál, Művészet, 1966/2.

  • Frank J.: A XXXIV. Velencei Biennálé magyar pavilonjának kiállítása, Budapest, 1969

  • J. Cassou-Kovács P.: ~, Budapest, 1972

  • Néray K.: Előrelépések és visszacsatolások (kat., bev. tan., Tihanyi Múzeum, Tihany, 1974)

  • Kerékgyártó I.: Megközelítések. ~ monumentális szobrai, Művészet, 1977/10.

  • Baranyi J.: ~ portrék (kat., bev., Műcsarnok, 1980)

  • Sík Cs.: ~, Budapest, 1985

  • Wilt P.: Interjú ~ral (kat., bev. tan., Csók Képtár, Székesfehérvár, 1986)

  • Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992

  • Prohászka L.: Krisztus, szentek, angyalok. ~ 1945 előtti egyházművészeti alkotásai, Magyar Műv. Fórum, 1999/3.

Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.

Információk a lexikonról