Adattár
BODÓCZKY István
festő, (Szolnok, 1943. augusztus 21. - )
1964-1968: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Barcsay Jenő, Fónyi Géza. 1968-1970: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterképző. 1993: London, British Film Institute, médiapedagógia. 1970: Fiatal Művészek Stúdiója kiállítás III. díj; 1971: Fiatal Művészek Stúdiója kiállítás II. díj; 1971-1973 között: Derkovits-ösztöndíj; 1972: Dózsa-pályázat festészeti I. díj; 1973: Fiatal Művészek Stúdiója-kiállítás I. díj; 1974: Fiatal Művészek Stúdiója festészeti pályázat III. díj; 1977: "Ember és alkotása" Fiatal Művészek Stúdiója pályázat I. díj; 1989: Munkácsy-díj. 1974-től a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola művésztanára. 1993-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola Tanárképző Tanszék tanára. 1997 óta docens, több cikke jelent meg a vizuális nevelés kérdéseiről. Budapesten él. A 70-es évek elején figuratív expresszionistaként induló festő fokozatosan szakadt el az expresszív hevülettel megragadott konkrét képi elemek tárgyias világától éppúgy, mint a festészet médiumától magától, miközben megőrizte - figuráinak egy szürrealisztikus nonfigurációba oldásán keresztül - expresszionizmusából a tiszta, koloritban kifejezhető indulatát, emocionális töltését, a festészetből pedig a síkok iránti fogékonyságot. Függesztett térplasztikái, közismert "sárkányai" ugyanis a szobrászat és a festészet sajátos transzmutációi, lebegő síkok vagy éppen festett terek - a japán papírból, bambuszból készített lucidus, "szárnyaló" konstrukciók térrel foglalkoznak, de súly nélkül, sem nem szobrok, sem nem festmények, hanem olyan, a minimal arttal, vagy Rothko, Malevics, Mondrian az abszolút redukcióra való törekvésével rokonítható "érzéki konceptek", melyek épp annyira alkalmasak egy hangulati, meditatív elem univerzalizálására, mint amennyire reflektálnak a médiumbeli, műfaji korlátokra. Ezek a sajátos plasztikák alkotójuk szerint magukba sűríthetik egy megvilágosult pillanat teljes világegyetemét, ezt tükrözi például a Vaktérkép c. (1995) alkotás minden részletre kiterjedő képi-kulturális idézetgyűjteménye. E posztmodern univerzalizmus azonban különböző kultúrák metszéspontján áll és archaikus-geometrikus díszítőformákkal, a dekoráció és az ornamentika eredetével tart ősi és mítikus homályba vesző rokonságot.
Mesterei .
Barcsay Jenő, Fónyi Géza.
Egyéni kiállítások .
1964 • Művészklub [Bodri Ferenccel, Lisztes nal], Kecskemét
1973 • Stúdió Galéria, Budapest
1977 • Rákosligeti Művelődési Ház, Budapest
1978 • Stúdió Galéria, Budapest [Kovács Péterrel]
1979 • Budapesti Műszaki Egyetem Kollégium • Képcsarnok, Dunaújváros
1980, 1981 • E.-i Kollégium, Gyöngyös
1982 • Művelődési Ház Galéria [Kovács Péterrel], Vác • Szórakaténusz Játékmúzeum, Kecskemét • Műhely Galéria, Szentendre
1983 • Bástya Galéria, Budapest • Művésztelepi Galéria, Szentendre (kat.)
1985 • Lágymányosi Közösségi Ház, Budapest • Vajda Lajos Stúdió Galéria [Maria Otamendivel], Szentendre (kat.)
1986 • Teleki-kastély Galéria, Szirák • Uitz Terem, Dunaújváros (kat.)
1988 • Talapzat nélkül III., Békásmegyeri Művelődési Ház, Budapest • Generalart Stúdió [Marnix de Brune-nel] • Volkshalle, Bécs
1989 • Francia Intézet, Budapest (kat.) • M. Dhondt Dhaenens, Durle (B) • Kisgaléria, Komárom
1990 • Galerie de Rivo, Basel • Frieburg • Gleditsch 45 Schöneberger Kunstgalerie, Berlin (kat.) • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1992 • Médiatheque Centre Jean Renoir, Dieppe (kat.) • Le Ciel pour Cimaise, Tours • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1993 • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Vízivárosi Galéria, Budapest
1994 • Gleditsch 45 Schöneberger Kunstgalerie, Berlin • Naplójáték, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1995 • Vaktérkép, Bartók 32 Galéria, Budapest (kat.) • Vacsorák, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1996 • Sárospatak
1998, 1999 • XO Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1982 • Magyar művészek, Stockholm
1983 • Magyar művészek, Bilbao
1985 • Magyar művészek, Madrid
1987 • Secundair Kunstinstituut, Gent
1989 • M. Dhondt Dhaenens, Durle
1990 • Mamut art, Görög templom, Vác
1992 • Medium Paper, Szépművészet Múzeum, Budapest
1994 • Miró M., Barcelona
1995 • Helyzetkép/ Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest.
Köztéri művei .
Függesztett térkonstrukció (1979, Budapest, Bartók Béla út)
Függesztett térkonstrukció (1985, Nagykanizsa, Középiskola)
Secco (1986, Százhalombatta, Művelődési Központ)
Függesztett térkonstrukció (1987, Vasvár, Általános Iskola)
Panno (1991, Nagykálló, Középiskola)
Függesztett térkonstrukció (1992, Eschborn, Stencon irodaház)
Függesztett térkonstrukció (1995, Budapest, BKD Bank)
Függesztett térkonstrukció (1995, Pécs, Gandhi Gimnázium)
Panno (1996, Budapest, Business Center 99)
Panno (1997, Budapest, International Business Center).
Irodalom .
~: Sárkányépítés, Budapest, 1983
~: Papírsárkány, Budapest, 1989
~: Rövidítések, Budapest, 1995.
Földényi F. L.: ~ műtermében, Művészet, 1985/7.
Fitz P.-Földényi F. L.: (kat., bev. tan., Uitz Terem, Dunaújváros, 1986)
Wehner T.: ~ festményei, Új Tükör, 1986. december 7.
Wehner T.: (kat., bev. tan., Francia Intézet, Budapest, 1989)
Tatai E.: (kat., bev. tan., Bartók 32 Galéria, 1995)
Tatai E.: Naplójáték, Új Művészet, 1995/3.
Sinkó I.: Lakoma és Vaktérkép, Új Művészet, 1996/4.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról