Adattár
BUKTA Imre
festő, szobrász, performer, (Mezőszemere, 1952. július 20. - )
1970-ben érettségizett Egerben, és egyben szakmunkásvizsgát is tett. Autodidakta. Állami gazdaságban dolgozott, közben rajziskolákba járt. 1970-1971: művésztelepet szervez Bernáth(y) Sándorral Tiszafüreden, ezzel elkötelezte magát a művészetnek. 1971-1973: katona, majd vállalati dekorátor Egerben és Tiszaújvárosban. 1975: visszatér szülőfalujába, és megteremti sajátos, ún. mezőgazdasági művészetét. 1975-1990-ig tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek (1987-től elnöke). 1977-ben a Tiszai Vegyikombinát művésztelepén műanyagokkal kísérletezik, itt ismerkedik meg a Vajda Lajos Stúdió művészeivel. 1978-as budapesti kiállítása ráirányítja a figyelmet, ettől kezdve folyamatosan jelen van a hazai és a külföldi kiállításokon. 1982-1985 között Derkovits-ösztöndíjas. Különféle művésztelepeken dolgozott: 1979: Zalaegerszeg; 1979-1984: Makó és Csongrád; 1986 és 1988: Dombóvár. 1986-1989: résztvevője az Új Hölgyfutár Revue-nek, 1980-1994: tagja a Szentendrei Grafikai Műhelynek. 1990-től a Várfok 14 Galéria művésze. Fontosabb díjai: 1987: Smohay-díj; 1989: Munkácsy-díj; 1997: érdemes művész. Művészetének témája a mezőgazdaság, a falusi élet, a szokványos paraszti munkák: trágyahordás, kaszálás, cséplés, permetezés, gyümölcsszedés stb. E munkák eszközeit és anyagait használja fel szobraihoz, képeihez, installációihoz, performance-aihoz. Művei finom iróniával, szeretetteljes groteszkséggel jelenítik meg azokat az abszurditásokat, amelyeket a paraszti életforma felemás kelet-európai modernizációja hozott magával. Munkái az 1990-es években keményebbé és keserűbbé váltak, és ezt a hangvételt csak néha enyhíti valamilyen transzcendens vonás. Pályáját egyszemélyes performance-okkal kezdte (Alkalmi kiállítás a majorságban tartott állatoknak, 1974; Kényelmi helyzet keresése elevátoron, 1976), majd létrehozta jellegzetes abszurd gépeit: Mezőgazdasági gép a köztisztaság szolgálatában, 1977; Műanyagból tiszta búzát készítő cséplőgép, 1985 stb. Festményein, rajzain apró, ismétlődő elemekből álló texturát alakít ki (Falusi tapéta-sorozat, 1985), de kedveli a grafikává alakított, manipulált fotót vagy a hagyományos tusrajzokat is (Éjszakai orvvadász, 1991; Spiritiszta falusi kislány, 1991). Műveiben a tárgyak, állatok, emberek és gépek metamorfózison esnek át, a vasvilla - mint egy növény - kis villákat növeszt, az állatok emberi helyzetekbe kerülnek (A zuhanyozó disznó, 1990), a gépek emberi tulajdonságokat vesznek fel (Gyöngytyúkot etető férfi, 1986), az ember - az orvvadász - pedig az üldözött állattal azonosul (Nyári orvvadász. Az orvvadász megtér, videofilm, 1980). Ebben az individuális mitológiában minden egyszerű tárgy - kasza, öntözőkanna, de a vízsugár vagy a szilva is - úgy jelenik meg, mint a hétköznapok emlékműve (Kasza vízsugárral, 1987-88). A Bukta által megteremtett sajátos "agro art"-ot, amely az arte poverával rokonítható, természetközelség, az anyagok átszellemítése jellemzi. Műveit gyakran kíséri leírásokkal, kvázi útmutatókkal (Útmutató természeti témájú művek alkotásához 1992-re, 1991). A 80-as évek elejétől installációkat is készít természeti anyagokból (szalma, széna, trágya, fű stb.) és tárgyakból: Mezei részlet, 1981; Pára, 1993 stb. Az 1990-es évek legfontosabb művei nagyszabású tereminstallációk, amelyekben már nem életformát, hanem világállapotot mutat fel a rá jellemző anyagokból, barkácstechnikával (Okos táj, 1993; Longing and Belonging, 1995; Elfogyott táj, 1997; Járás egy áldás nélküli térben, 1998 stb.). Pályáját végigkísérik akciói, performance-ai - így pl. az Új Hölgyfutár Revue keretében 1986-1989-ig évente, továbbá: Kinn a bárány, benn a farkas, 1989, Lund; Fehér mágia, 1991, Szentendre; A tej mindenütt fekete, 1991, Torontó; Fény-Tó-Rés, 1995, Szent-Anna-tó, Erdély stb., 1980-ban, 1988-ban és 1999-ben részt vett a XXXIX., XLIII., XLVIII. Velencei Biennálén.
Egyéni kiállítások .
1978 • Stúdió Galéria, Budapest
1981 • Helikon Galéria, Budapest
1982 • Galerie der Künstlergruppe, Stuttgart
1983 • Städtische Galerie, Erlangen
1984 • Kecskeméti Galéria, Kecskemét
1985 • Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ, Székesfehérvár
1988 • Ernst Múzeum, Budapest (kat.)
1989 • Bel'Arte G. [Samu Gézával], Helsinki
1993 • +Pára, Szentendrei Képtár (kat.) • Galerie der Stadt Wels (A)
1994 • Házon kívül, Bartók 32 Galéria, Budapest
1995 • Ifjúsági Ház, Szeged
1996 • Barcsay Múzeum, Szentendre
1997 • Elfogyott táj, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest
1998 • Járás egy áldás nélküli térben, Fővárosi Képtár, Budapest (kat.)
1999 • Kortárs Műv. Intézet, Dunaújváros • Várfok 14 Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1977-1988 között a Fiatal Művészek Stúdiója éves kiállításai
1977-1980 és 1987-1990 • a Vajda Lajos Stúdió Galéria kiállításai, Szentendre
1996-1997 • a Marosvásárhelyi Műhely kiállításai, Szentendre
1979 • Határesetek, Iparművészeti Múzeum, Budapest
1980 • XXXIX. Velencei Biennálé, Velence • Biennale de Paris, Centre Georges Pompidou, Párizs
1982 • Egoland art, Többféle realizmus, Fészek Galéria, Budapest
1983 • Európai Grafikai Biennálé Baden-Baden
1985 • Contemporary Visual Art in Hungary, Eighteen Artist, Third Eye Center, Glasgow • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Várna • 101 Tárgy. Objektművészet Magyarországon, Óbuda Galéria, Budapest
1987 • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Mit Herz in Höchst-Ungarn, Höchst Kulturpalais, Frankfurt am Main • Régi és új avantgarde (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1988 • Szaft, Ernst Múzeum, Budapest • XLIII. Velencei Biennálé, Velence
1989 • Kék irón, Duna Galéria, Budapest • Más-Kép, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1990 • Ressource Kunst/Erőforrások, Műcsarnok, Budapest • Triumph/Lakhatatlan, Műcsarnok, Budapest
1991 • Unicornis, Vigadó Galéria, Budapest • Metafora '90, Pécsi Galéria, Pécs és Kennesaw (USA) • Oszcilláció, Műcsarnok és Komárno • Emblematikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Free World, Art Gallery of Ontario, Torontó
1992 • Kolombusz tojása, Műcsarnok, Palme Ház, Budapest • 30x30x30, Soros-fesztivál, Merlin Színház, Budapest
1993 • Polifónia • Über Grenzen, Galerie contact, Böblingen (D)
1994 • Természetesen, Ernst Múzeum, Budapest • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • 22. Bienal International de Sao Paulo (BR)
1995 • Helyzetkép/ Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Longing and Belonging, Santa Fé, New Mexico (USA) • Szarajevótól Budapestig, Műcsarnok, Budapest
1996 • Szegmensek, Vigadó Galéria, Budapest
1997 • Schwere-los, Landesmuseum Linz és Ludwig Múzeum, Budapest • Sept sculpteurs hongrois contemporains, Château de Biron, Dordogne (FR)
1999 • Rondo, Ludwig Múzeum, Budapest • XLVIII. Velencei Biennálé, Velence
Művek közgyűjteményekben .
Albertina, Bécs
Dobó István Múzeum, Eger
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Fővárosi Képtár, Budapest
Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Modern Művészeti Közalapítvány, Dunaújváros
Neue Galerie der Stadt, Linz
Sammlung Ludwig, Aachen
Szombathelyi Képtár, Szombathely.
Irodalom .
Bán A.-Novotny T.: ~, Budapest, 1998 (1998-ig komplett bibliográfiával)
Százados L.: "Csak egy kicsi szánkó. Csak egy kicsi havazás", Balkon, 1998/ 11.
Pataki G.: Innocence Lost (kat., XLVIII. Velencei Biennálé).
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról