Adattár
CSÁJI Attila
festő, (Szepsi, 1939. március 21. - )
1964: Egri Tanárképző Főiskola, rajztanári diploma. A 80-as évek elejétől a Központi Fizikai Kutató Intézetben (lézertechnika) és a Budapesti Műszaki Egyetem Fizikai Intézetében (reflexiósholográfia), majd a MIT (Massachusetts Institute of Technology), CAVS Media Laboratoryban (Massachusetts Institute of Technology/Center for Advanced Visual Studies, Cambridge, USA, transzmissziós holográfia) képzi tovább magát. 1975: a Károlyi Alapítvány ösztöndíjasa; St.-Paul-de-Vence (FR); B. W. A., Lengyel Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja (1970: Poznań; 1971-1972: Zbaszyn); 1973: a Csehszlovák Képzőművészek Szövetségének ösztöndíja, Moravany. Tanulmányutakat tett az Egyesült Államokban a Soros Alapítvány művészeti ösztöndíjával (1987-1988: Boston, New York) és az Interscience Technology támogatásával (1991: New York, Boston, Cambridge, Los Angeles, St. Louis, Orlando, Sarasota); 1993: Brabant tartomány ösztöndíja (S'hertogenbosch, NL); 1998: V2 ösztöndíja (Rotterdam, NL). 1990-1995: a Magyar Iparművészeti Főiskola meghívott előadója. 1992-1993: a Szinyei Társaság elnöke; 1992-1994: a MAOE elnöke; 1994: a Nemzeti Kulturális Alap Képzőművészeti Kollégiumának elnöke; a Kepes Alapítvány elnöke. Számos tudományos és művészeti egyesület, bizottság - többek között a MIT, a Leonardo Társaság (New York, Tokió, Párizs, Los Angeles), az MTA Színbizottsága, a Nemzetközi Kepes Társaság - tagja. 1993, 1996: az egri Nemzetközi Fényszipózium szervezője. ~ a 60-as évek közepétől induló képzőművészeti avantgárd "újhullámának" egyik fő szervezője (1970: "R" kiállítás; 1970-1972: a magyar avantgárd lengyelországi és jugoszláviai bemutatkozásai; 1970-1973: Balatonboglári kápolnatárlatok), kiállításainak, rendezvényeinek tevékeny résztvevője, a Szürenon-csoport alapító tagja. Korai, a 60-as évek elején festett expresszív színvilágú képei (Szürenon sorozat, 1964) a hazai és nemzetközi szürrealizmus tanulságaira is támaszkodva tesznek kísérletet a szürrealizmus és a nonfiguráció összeegyeztetésére. A "természet rejtett arcát", a szerves és szervetlen világ alakzatait felidéző "félabsztrakt", asszociatív formavilágú festményei ekkor még, ha áttételesen is, de kötődnek a figuratív ábrázolásmódhoz. A 60-as évek közepétől - miközben képei fő jellemzője továbbra is az ösztönös és a racionális, rendszerteremtő megközelítés szintézisének igénye marad - a képfelületen megjelenő kalligrafikus, plasztikusan alakított gesztusok, "írásjelek", informel alakzatok már a tárgyi ábrázolás igényein túllépve, mindenfajta elbeszélő jelleget nélkülözve tudatosan alakított képszerkezet elemeiként rendeződnek reliefszerű struktúrákba (Jelrács I., III., XVII., XXII., 1969). A mozgó fényforrás lehetőségeire is építő, egyszínű szürkés és sárgás alapú, kimondottan reliefszerű munkákkal párhuzamosan, amelyeken a szinte domborműszerűen felvitt festék rétegei anyagredőkbe, formákba sűrűsödnek, a színek líraibb, érzelemtelibb hatását is felhasználó műveket is fest, s a fénnyel különleges kapcsolatban álló "fényérzékeny" festékek használatával is kísérletezik (Üzenet I., XXI., 1967, 1969). A 70-es évek elején létrejött, elkomorodó színvilágú műveit, különösen a "feketék" sorozat darabjait a redukáltabb formavilág és a nyugodtabb szerkezet jellemzi (Fekete I., 1970). A képek felületén festékkel fedett-csomagolt tárgytöredékek, anyagmaradványok, fém- és papírhulladékok tűnnek fel, tovább fokozva az amúgy is reliefszerű képek plaszticitását. A szinte monokróm, assamblage-szerű képek arte poverával, pop-arttal is érintkező elvont, és egyben sejtelmesebb világa, elemi erejű plasztikus formái, "monumentális tájai" erőteljes drámai töltést hordoznak (Kozmosz hulladékából, 1973, Malomromok a Neckar partján, 1975). Szintén a 70-es évek elején készülnek azok a többnyire aktuális társadalmi, történelmi problémákra reflektáló, sokszor politikai töltésű grafikái, amelyek a koncept művészet Magyarországon ekkor tapasztalható felfutásához kapcsolódnak (A proletariátus fegyvere az utcakő, 1971; Ház. Közép-Európa. XX. sz. második fele, 1973). A 70-es évek közepétől festményein ismét a korábbi évek plasztikus motívumai, "jelrácsai" kezdenek tért nyerni. Eddig is jelen lévő, de felerősödő vonzódása a természettudományokhoz, ill. a "fény" iránti kitüntetett figyelme, vonzalma fokozatosan új területek felé fordítják. A Központi Fizikai Kutató Intézet támogatásával a 70-es évek közepétől kísérleteket végez a koherens lézer képi lehetőségeinek feltárására, majd a hologram képzőművészeti alkalmazására (FOTON ART Csoport: Dr. Kroó Norberttel és Tóth Józseffel). 1989-től dolgozik együtt Holy Sándor fizikus elektromérnökkel (Kalifornia). Céljuk a lézer képi lehetőségeinek további kutatása, ill. a már korábban (1980) kialakított és szabadalmaztatott ún. szuperpozíciós képi transzformációs rendszer továbbfejlesztése. Az új közegbe kerülve se maradt hűtlen korábbi munkáinak mikro- és makrokozmosz összefüggéseit kutató analitikus s ugyanakkor intuitív megközelítésmódjához. A létrejövő képi formák gazdagsága, dinamizmusa, valamint a multimedialitás lehetőségei (lézer-mobil, lézer animációs film, lézer-enviroment) elképzelései szerint egy "új látvány és térélmény" kidolgozásának lehetőségét ígérik.
Egyéni kiállítások .
1966 • Petri Galla Pál lakása, Budapest • G. '88, Róma
1967 • Dózsa György Művelődési Ház, Budapest, Rákosliget • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Salon od Nova, Poznań (PL)
1968 • Fényes Adolf Terem, Budapest
1970 • Budapesti Műszaki Egyetem Kollégium, Budapest
1971 • Lengyel Kulturális Központ, Budapest [Antony Zydronnnal]
1973 • Budapesti Műszaki Egyetem "E" épülete, Budapest
1974 • Egyetemi Színpad, Budapest
1975 • Galerie Umwelt, Stuttgart
1976 • Kassák Klub, Budapest
1977 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Debreceni Orvostudományi Egyetem Galéria, Debrecen
1978 • Kulturni Center Radnickog Univerziteta, Mali Likovni Salon, Újvidék • Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat
1980 • Bástya Galéria, Budapest
1981 • Városi Művelődési Központ, Miskolc
1983 • Almássy téri Szabadidő Központ, Budapest
1984 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Liget Galéria, Budapest
1985 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely • XXII. ker. Művelődési Központ, Budapest
1987 • Angyalföldi József Művelődési Központ, Budapest • Sólyom László Művelődési Központ, Lenti
1988 • Harward Kör, Brooklyn, Massachussets (USA) • Massachussetts Institute of Technology, Cambridge (USA) • Ruthwen Gallery, Lanchaster, Ohio (USA) • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)
1989 • Somogyi Képtár, Kaposvár
1994 • Erdős Renée Ház, Budapest • Kápolna Galéria, Vörös Kápolna, Balatonboglár
1995 • Kőrösi Csoma Sándor Főiskola, Békéscsaba • Körmendi Galéria, Budapest • Művelődési Központ, Szigetvár
1997 • Východoslovenská g., Kassa.
Válogatott csoportos kiállítások .
1969 • Progresszív törekvésű festők és szobrászok kiállítása, József Művelődési Ház, Budapest • Szürenon, Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest
1970 • Stúdió '70, Ernst Múzeum, Budapest • Wystawa Grupy Artystów Węgierskich, G. Arsenal, Poznań, Biuro Wystaw Artystycznych, Łódż, M. Pomorze Zachodniego, Szczecin (PL)
1971 • "R" kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem "R" klubja, Budapest • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Stúdió, Budapest • Stúdió '71, Ernst Múzeum, Budapest
1972 • Hungarian Art - The Twentieth Century Avant-Garde, Indiana University Art Museum (USA) • b 72. mladi umetnici iz budimpeste/ fiatal budapesti művészek, likovni salon tribine mladih, Újvidék
1973 • Kopernikusz emlékkiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest • Aspekten van hedendaagse hongaarse kunst, G. Hooght Centrum, Utrecht (NL) • Modern Hungarian Art, Galerie Umwelt, Stuttgart • A Károlyi Mihály Alapítvány (Vence) magyar képzőművészeinek kiállítása, Károlyi-palota, Budapest • Stúdió '73, Budapest • Ernst Múzeum, Budapest
1976 • tér - jel - forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém
1979 • Szürenon 1969-1979, Kassák Klub, Budapest
1983 • Új művészetért 1960-1975, Móra Ferenc Múzeum, Bartók Béla Művelődési Központ, Szeged • ELECTRA '83, Musée de l'art Moderne de la Ville Paris, Párizs
1984 • Light-Blicke, Filmmúzeum, Frankfurt am Main (Német Szövetségi Köztársaság)
1985 • Holography in the Arts, Madrid
1987 • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1988 • Eropean Media Art Festival, Osnabrück
1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Más-kép. Az experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon, Ernst Múzeum, Budapest
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1993: A magyar művészet századai a múzeumi gyűjtés tükrében. Új szerzemények a Magyar Nemzeti Galériában, Budapesten 1985-1992, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Variációk a pop artra - Fejezetek a magyar művészetből 1950-1990, Ernst Múzeum, Budapest
1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest
1995 • Új szerzemények, Fővárosi Képtár, Budapest
1996 • I. Nemzetközi Fényszimpózium, Ifjúsági Ház Galéria, Eger • Szürenon 69-96, Vigadó Galéria, Budapest
1996, 1997 • A művészeten túl/Jenseits von Kunst, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz (A)
1997 • Lengyel nyár-magyar ősz. Lengyel- magyar ellenzéki kapcsolatok 1956-1989 között, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest • 114/7920 - Száztizennégy mű a hétezerkilencszázhúszból, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest; Párbeszéd. Hamvas Béla és a képzőművészet, Szentendrei Képtár, Szentendre
1998 • A magyar neovantgárd első generációja 1965-1972, Szombathelyi Képtár, Szombathely.
Köztéri művei .
Keresztforma (hegesztett, festett acéllemez, 1974, Dunaújváros, Szoborpark)
Faszobor (1973, Pöstyén-Moravny Kastélypark)
Szobor (alumínium, vas, fa, 1972, Zbaszyn, Parkerdő)
Lézer-szem (kiégett, 1983, Ferihegy II.).
Művek közgyűjteményekben .
Fővárosi Képtár, Budapest
Helytörténeti Gyűjtemény, Szepsi (SZL)
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Institute of Contemporary Art, Kinshan, Szöul
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest
Kozawa Gyűjtemény, Tokió
Körmendi-Csák Gyűjtemény
Maitani Gyűjtemény, Orvieto (OL)
Massachusetts Institute of Technology gyűjteménye, Cambridge, USA
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
M. Pomorze, Koszalin (PL)
Nagy Gyula Galéria, Várpalota
Nemzeti Múzeum, Poznań (PL)
Nemzeti Múzeum, Szczecin (PL)
Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló
Schöffer Gyűjtemény, Kalocsa
Výhodoslovenska g., Kassa.
Írásai .
Új látvány, új térélmény, Új Írás, 1980/6.
Laser-light in the arts - interference transformations, in: Színdinamika '82/Colour dynamics '82, OMIKK Technoinform, Budapest, 1983
Tervezet egy Kepes György Vizuális Központ építésére, Művészet, 1991/10.
~ and Kroó, N.: The Application of Lasers to Compose Pictures: The Method of Superposing, Leonardo, Journal of the International Society for the Arts, Science and Technology, Great-Britain, 1992/1.
Túl a permanens lázadáson és a racionális logikán. A CAVS és a Kepes Vizuális Központ, Új Művészet, 1992/11.
Unter der Anziehungskraft des Lichtes, in: Asthetische Erzielung in Ungarn, Hochscule der Künste Berlin - Akad. der Angewandten Künste Budapest, Berlin, 1992
Fényművészet, in: A modern posztjai. Esszék, tanulmányok, dokumentumok a 80-as évek magyar képzőművészetéről (szerk.: Keserü K.), Budapest, 1994
A Spring for Voltaire/refl. hologram series/, Symmetry, Washington D. C., 1995/4.
Fényművészet/a testetlen fény mint kifejezőeszköz/Light Art, in: Fényszimpózium - Kepes Központ, Heves MMK, Eger, 1993 (Symposion Alapítvány, Zalaegerszeg, 1996)
~ und Kroó, N.: Die Anwendung des Lasers für die Bilderstellung: das Überlagerungsverhafen (kat., Jenseits von Kunst, szerk.: Weibel, P., Ludwig Múzeum Budapest, C3 Budapest, 1996, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, 1997, Wien, 1997)
A Szürenonnal kapcsolatban húsz év elteltével, in: Hommage a Szürenon (szerk.: Lóska L.), Bp, 1997.
Lézerbemutatók .
1980: Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1981: Finlandia Palota, Helsinki
1982: Bella Center, Koppenhága; Diósgyőri Vár, Diósgyőr
1983: Messepalast, Stuttgart.
Irodalom .
Körner É.: ~ képeiről (kat., bev. tan., Fiatal Művészek Klubja, 1965)
Tölgyesi J.: ~ kiállítása a Fiatal Művészek Klubjában, Művészet, 1967/9.
Tölgyesi J.-Papp G.: ~ kiállítása. Fényes Adolf Terem, Művészet, 1969/1.
Sík Cs.: ~ képei, Híd, Újvidék, 1969/2.
Mezei O.: ~ képeiről, Magyar Építőművészet, 1969/6.
Mezei O.: ~ üzenetei, Híd, Újvidék, 1971/6.
Beke L.: Az "Elképzelés"-ről, Ahogy azt Móricka elképzeli. Levél barátaimhoz, Budapest, 1972. május 24.-június 18.
Sík Cs.: De mi ütött ebbe az emberbe, in: Rend és kaland, Budapest, 1972
Mezei O.: Antoni Zydron és ~ a Lengyel Kultúrában, Magyar Építőművészet, 1973/2.
Bodri F.: Elnémult jelek és eleven gesztusok. Jegyzet ~ képeihez, Művészet, 1980/4.
Kroó N.: Gondolatok egy kiállításról, Új Írás, 1980/6.
Sinkovits P.: A lézerfénytől a preholografikus képekig. Beszélgetés ~val, Művészet, 1981/5.
Csapó Gy.: ~, in: Közelképek. Beszélgetések, Budapest, 1983
Lóska L.: A jelrácsoktól a lézerig. Beszélgetés ~val, Művészet, 1986/3.
Hegyi L.: ~ kiállításához/Foreword (gyűjt., kat., bev., Műcsarnok, 1988, másodközlés: Utak az avantgárdból, Pécs, 1989)
Vadas J.: Technoart, Élet és Irodalom, 1989. január 13.
Mezei O.: A fénykinetizmuson innen és túl/This side and beyond light kinetism, Művészet, 1989/4.
Mezei O.: A Szürenon és kisugárzása, Ars Hungarica, 1991/1.
Nagy I.: Beszélgetés ~val (kat., A Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1991)
~, in: Kortárs képzőművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest - Ludwig Múzeum/Zeitgenössische Kunst, Ludwig Múzeum Budapest - der Ungarischen Nationalg. (szerk.: Dévényi I.) Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1991
~, in: Modern and Contemporary Hungarian Art. Bulletin 1985-1990 (szerk.: Mészöly, S., Soros Foundation Fine Art Documentation Center - Műcsarnok, Budapest, 1991)
Katalógus 1. (magyar, szlovák és német nyelven, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely, 1994)
Lengyel L.: A visszatérés helyszínei. ~ művészetéről, Új Művészet, 1995/4.
Katalógus 2. (magyar és angol nyelven, Kortárs Magyar Galéria Alapítvány, Dunaszerdahely, 1996)
~, in: Nemzetközi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpózium Dunaújváros 1974-1993 (szerk.: Sasvári E., Dunaújváros, 1996)
Mezei O.: ~ (magyar, angol és német nyelven), in: Kortárs Magyar Művészet. Körmendi-Csák Gyűjtemény - Válogatás/Contemporary Hungarian Art. Körmendi-Csák Collection - Selection/Zeitgenössische Ungarische Art - Auswahl 1945-1997 (szerk.: Körmendi A.), Körmendi Galéria, Budapest, 1997
~ (szerk.: Mezei O.), Körmendi Galéria, Budapest, 1997.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról