Adattár
CSÍKSZENTMIHÁLYI Róbert
szobrász, éremművész, (Budapest, 1940. január 5. - )
1965: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Pátzay Pál, Szabó Iván. 1971: III. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1974: Munkácsy-díj; 1975: III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé díja; 1983: IV. Országos Éremművészeti Biennálé, Sopron; 1983: érdemes művész; 1988: Budapest Főváros Művészeti díja; 1995: szobrász koszorú (Helyzetkép/Magyar Szobrászat, Műcsarnok); 2001: A Magyar Köztársaság Kiváló Művésze. Tanulmányutak: 1972: Római Magyar Akadémia, Róma, 1978: India, 1980: Nemzetközi Alkotótelep (GR), 1982: Svédország, Római Magyar Akadémia, Róma. 1964 óta Szentendrén él. Pályája kezdetén a magyar szobrászat figurális tradícióihoz, elsősorban Borsos Miklós, Medgyessy Ferenc munkásságához kötődik. Korai művei (Bociölő, 1963; Pihenő, 1967; Nagy Balogh János emlékére, 1969; Szarvas, 1970; Nemzedékek, 1969; Ébredés, 1970) természeti anyagokból, főként mészkőből és fából készülnek. Témáiban ember és természet viszonyát elemzi, plasztikáit alapvetően a matéria és tematika kölcsönhatásában kibontakozó lehetőségek, az anyag tulajdonságait a legteljesebb mértékben kiaknázó, ugyanakkor híven meg is őrző organikus szemlélet jellemzi. Formailag az absztrakció irányába mozdul az 1975-ben készült Aréna című sorozata, amely ló és lovas küzdelmét dolgozza fel, itt az anyagelvűséget egyre inkább a mondanivalót kiteljesítő erőteljes stilizáltság, expresszív szobrászi formanyelv váltja fel. Új aspektusokat vet fel a 70-es években készült munkái kapcsán az emlékműszobrászat terén (Háború, 1970; Az utolsó szarvas emlékműve, 1970; Hősi emlékmű, 1974). Ez utóbbinál a névtelen áldozatok tetemein magasba törő, a "hős" büsztjével megkoronázott oszlop nemcsak gondolatiságában fejezi ki ~ deheroizáló szándékait, hanem materiálisan is, az idő pusztítását magán viselő öntöttvas alkalmazásával. A 70-es, 80-as évek fordulóján a korszak művészetében is gyakori sorozatműveket készít. (Idő I-XXIV.) A 80-as évek elejétől az évtizeden végigvonulnak a szobrászi tőmondatokként is felfogható egy, illetve páros figurából álló kisbronzai, melyeken ~ az emberi kapcsolatok, sorsok, élethelyzetek drámaiságát jeleníti meg. (Anya, 1981; Figura, 1982; Legény, 1984; Pár, 1985; Flórián & Félix, 1990; Fiúk, 1991; Árpád & Albert). A 90-es években készült különös állat-ember figurákban egyesül a művész korai periódusában felvetett tematika a 80-as évek kisplasztikáinak expresszív mintázású formavilágával. A különböző emberi tulajdonságokat felvonultató groteszk és ironikus ember-állat ötvözetek nagyívű sorozatában ~ érzékeny jellemábrázoló készsége mutatkozik meg (Ködös reggel, 1994; Szárnyas, 1995; Kutyául, 1996; Nagyfiú, 1997). Munkásságában meghatározó helyet foglal el az éremművészet. Talán a műfaj intimitásából fakadóan úgy tűnik, e művek hangvétele plasztikáihoz viszonyítva moralizálóbb, érzelmesebb. Szinte a filmkamera optikáján keresztül láttatott térkivágat, az érmek formai határain belül kialakított kompozíció ~ távolságtartó, megfigyelő szemléletére utal.
Mesterei .
Pátzay Pál, Szabó Iván.
Egyéni kiállítások .
1967 • Eötvös Klub, Budapest [Kósza Sipos Lászlóval]
1970 • Ferenczy Múzeum, Szentendre (kat.)
1974 • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
1975 • Művelődési Központ, Tata
1977 • Uitz Terem, Dunaújváros • Damjanich János Múzeum, Szolnok
1980 • Mini Galéria [Deim Pállal], Miskolc
1982 • Műcsarnok, Budapest • Magyar Akadémia [Szunyoghy Andrással], Róma
1982 • Palazzo Colonna, Marino (OL) • Kernstok Terem (kat.), Tatabánya
1983 • Magyar Intézet, Szófia (BG) • Magyar Intézet, Prága
1984 • Szentendrei Képtár, Szentendre (gyűjt.) • Szabadtéri kiállítás, Boglárlelle • Dürer Terem [Gyulai Líviusszal]
1987 • Kunstbetrieb [Dienes Gáborral], Dachau
1988 • Jipian Art G., Knokke Zoute (B) • Kék és Vörös Kápolna, Boglárlelle
1990 • G. de Jaargetijden [Krajcsovics Évával], Meppel (NL), Csontváry Terem, Pécs
1997 • Vigadó Galéria, Budapest [Balázs Mihállyal, Somogyi-Soma Lászlóval és Török Ferenccel] • Art-X Galéria, Budapest [Angyal Júliával]
1998 • MOL Galéria (kat.), Szolnok
1999 • Budapest Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
1971 • Ötök [Asszonyi Tamás, ~, Götz János, Pataki Ferenc, Végh András], Műcsarnok, Budapest
1973 • FIDEM, Helsinki
1975 • FIDEM, Krakkó • III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest
1976 • Magyar Éremantológia (1946-76), Ferenczy Múzeum, Szentendre
1978 • IV. India Triennale, Új-Delhi, India • Szabadtéri szoborkiállítás, Treptow Park, Berlin
1979 • FIDEM, Lisszabon • A kortárs magyar művészet tendenciái, Madrid • Nemzetközi Szabadtéri Szobor Biennálé, Skironio M., Polychronopoulos, Megara (GR)
1982 • Magyar Éremművészet, Puskin Múzeum, Moszkva, Ermitázs, Leningrád
1983 • FIDEM, Firenze
1984 • Modern magyar érmek, érmek és anti-érmek, London
1985 • FIDEM, Stockholm
1986 • XIV. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Padova
1993 • Szentendrei Művészek, Wertheim (D)
1994 • Érmek és majdnem érmek, Szentendrei Képtár, Szentendre
1995 • Helyzetkép, Műcsarnok, Budapest
1997 • Hat magyar művész, Galerie Signal, Dortmund
[Tenk László, Sváby Lajos, Stremeny Géza, Vilhelm Károly, Jónák Tamás]
1998 • Modern Art Medals. FIDEM retrospektív kiállítás, Hága.
Köztéri művei .
Anya gyermekével (bronz, 1968, Békés)
Vadkan (mészkő, 1969, Tiszadob, Gyermekváros)
Az utolsó szarvas emlékműve (öntöttvas, 1970, Verdinborg)
Batthyány Kázmér (mészkő, 1971, Siklós)
Herman Ottó-emlékkút (mészkő, 1974, Budapest, Vérmező)
Jankovich Ferenc síremléke (mészkő, 1974, Budapest, Farkasréti temető)
Háború (öntöttvas, 1974, Dunaújváros, Szoborpark)
Felszabadulási emlékmű (mészkő, Szentendre)
A látomás tehene (mészkő, készült 1970-ben, 1976, Székesfehérvár, Május 1. tér)
Zene (körtefa, készült 1971-ben, 1977, Vác, Zeneiskola)
Díszkút (mészkő, 1979, Mátészalka)
Boldog Erzsébet, Boldog Dominici János, Boldog Hedvig (mészkő, 1980, Róma, Szent Péter-bazilika altemploma, Magyarok Nagyasszonya Kápolnája)
Petőfi-dombormű (bronz, készült 1974-ben, 1981, Kiskőrös, Művelődési Ház)
Szarvas (mészkő, készült 1969-ben, 1982, Budapest, Mártírok útja)
Zene (mészkő, 1983, Budapest, Kálvin tér)
Opauszki Anna síremléke (mészkő, 1983, Budapest, Farkasréti temető)
A jerikói vak, Az emmauszi tanítványok, Krisztus és Tamás (bronz, 1984, Budapest, Batthyány tér, a Szent Anna-templom oltárának domborművei)
Szobor őzbakkal (mészkő, 1984, Bischofsheim, Vásárlóközp.)
Végh György síremléke (mészkő, 1984, Budapest, Farkasréti temető)
Tűzszerész emlékmű (mészkő, 1985, Budapest, Tábor u.)
Térelválasztó plasztika (festett fa, készült 1978-ban, 1986, Szolnok, Kórház)
Szent Ferenc (mészkő, 1986, Szentendre, Ferences Gimnázium)
Kálvária (bronz dombormű, 1988, Ábrahámhegy)
Cs. Szabó László síremléke (mészkő, 1988, Sárospatak, temető)
Krisztus (mahagóni, 1989, Kismaros)
Barcsay Jenő síremléke (fekete gránit és aranyozott bronz, 1990, Budapest, Kerepesi temető)
Európa elrablása (bronz, 1993, Budapest, Inter-Európa Bank)
II. világháborús emlékmű (mészkő, 1995, Biatorbágy)
Gyöngyössy Imre síremléke (márvány, 1996, Budapest, Farkasréti temető)
Fülep Lajos emléktáblája (bronz, 1997, Baja)
Hősi emlékmű (öntöttvas, 1975-1997, Szentendre)
"Budapest a Duna gyöngye", Pest-Buda egyesítésének 125. évfordulójára (mészkő, 1998, Budapest, Március 15. tér).
Művek közgyűjteményekben .
British Museum, London
Dante M., Ravenna
Érem Múzeum, Wrocław
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Fővárosi Képtár, Budapest
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Münzkabinet, Drezda
Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
Nemzeti Múzeum, Krakkó
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest
Skironio M., Polychronopoulos, Megara
Városi Képtár-Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár.
Irodalom .
Kovács Gy.: ~ szobrászata, Művészet, 1970/3.
Perneczky G.: Túl a naturalizmuson?, Élet és Irodalom, 1970. augusztus 8.
Tóth A.: (kat., bev. tan., Szentendre, Ferenczy Múzeum, 1970)
Kormos I.: Szentendre legújabb követe ~, Kortárs, 1974/6.
Juhász F.: ~ről, Új Írás, 1976/7.
Petényi K.: ~, Mai Magyar Művészet sorozat, Budapest, 1979
Kovács Gy.: A lelki alkat formája, Művészet, 1981/12.
Wehner T.: (kat., bev. tan., Tatabánya, Kernstok Terem)
Hann F.: (kat., bev. tan., Tápiószele, Blaskovich Múzeum, 1982)
L. Kovásznai V.: ~ Szentendrén, Kritika, 1985/1.
Kovács Gy.: Szentendrei szobrászok, Művészettörténeti tanulmányok Pest megyéből, Szentendre, 1990
~ (gyűjt., kat., 1992)
Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992
Hann F.: (kat., bev. tan., Szentendre, Barcsay Iskola Galéria)
Wehner T.: (kat., bev. tan., Szolnok, MOL Galéria, 1998)
Szakolczay L.: Kikötő, Új Forrás, 1998/10.
V. L. Kovásznai: Hungary. Modern Art Medals. A retrospective. FIDEM XXVI. (kat., Hága, 1998).
Tv .
1971: TV Galéria, I. Ker. Művelődési Ház, Budapest
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról