Adattár
DELI Ágnes
szobrász, (Mohács, 1963. december 14. - )
1983-87: Janus Pannonius Tudományegyetem, földrajz-rajz szak. 1988-91: Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam, szobrász szak, mestere: Helly Österreicher. 1991-95: Magyar Képzőművészeti Főiskola, szobrász szak, mestere: Jovánovics György. 1993: Konenkleijke Academy, Hága. Budapesten él. 1993: Herman Lipót-díj; 1995-98: Derkovits-ösztöndíj; 1995: Római Magyar Akadémia ösztöndíja; 1996: Soros-ösztöndíj. 1991: Fiatal Képzőművészek Stúdiója. 1993-ban egyik megalakítója a "C"-csoportnak, konceptuális térmodelljei és enviromentjai dacára is inkább a monumentális szobrászat felé vonzódik. Organikus, természeti formákra utaló vagy a természet anyagait (pl. kosárszobrok) használó egyedi plasztikái mellett land art műveket is készít, mint pl. az 1992-es Transz-Atlantik (Land Art, Tihany), amely földbe mélyített, gipsszel kiöntött gödrök sorozata, ilymód a szobrászat természetbe transzponált metaforája. Az oppozíciókat, tiszta, archetipikus, ellentéteket elegánsan kezelő alkotó jelentős sorozatot hozott létre például ólom, vászon és toll, vagy vas és szivacs konfrontálásával. A konceptuális, ugyanakkor minimalista installáció (Holdidő, 1996) olyan minőségek oppozíciójára épül, mint súlyos és könynyű, meleg és hideg, kemény és lágy, fekete és fehér, férfi és női princípium. Az arte povera vagy Janis Kounellis szellemiségétől nem idegen művek változatos plasztikai műfajokban készülnek, van köztük kisplasztika, dombormű, installáció, egyedi nagyméretű szobor, de grafika, fotó, performance is kiegészítheti, értelmező kontextusba állíthatja őket.
Mesterei .
Helly Österreicher, Jovánovics György.
Egyéni kiállítások .
Görög templom, Vác
1992 • Home Galéria, Budapest • Landart Akció, Tihany • Transz-Atlantik, Tihany
1994 • Vasárnapi Miranda, Stúdió Galéria, Budapest • Casanova asztala, Műterem Galéria, Budapest • Magyar-Osztrák fesztivál, Galerie Vuk, Bécs • Passage, Salamon-torony, Visegrád
1995 • Meglepett Angyalok, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest-Óbuda
1996 • Tuit du Mond Galerie, Vevey (CH) • Holdidő, Vigadó Galéria, Budapest (kat.) • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest [Németh Ilonával]
1998 • Magyar Intézet, Bukarest • Református templom [Bánföldi Zoltánnal], Sárospatak • Budapest Galéria, Budapest
1999 • Rajzok, Illárium Galéria, Budapest • Egy aspektus észrevétele [Gál Andrással], Dorottya u. Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások .
Open Haven M., Amsterdam
1990 • Wilhelmina Galerie, Amsterdam
1991 • Magyar Műhely találkozó, Szombathelyi Képtár, Szombathely
1992 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest
1993 • Kunstpassage, Hága • 2. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Képtár, Győr • Tér-Képzetek, Budapest Galéria, Lajos u., Budapest
1994 • Budapest-Lisszabon • Budapest Galéria, Budapest • Magyar Intézet, Prága • Ventillation, Tuit du Monde Galerie • Germination, Bred • Varsó • Athén • Madrid
1995 • Zusammenziehende Häuser, Kunsthaus, Hamburg • Palace M., Ottenstein • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Monászok, Görög templom, Vác • Sex, Pandora G. • Szarajevó, Műcsarnok, Budapest
1996 • Árnyék, Vízivárosi Galéria, Budapest • Drog, Bartók 32 Galéria, Budapest • Hímnem - nőnem, Bartók 32 Galéria, Budapest • Magyar Akadémia, Róma • Sept sculpteurs Hongrois contemporains, Château de Biron, Dordogne
1998 • Derkovits-ösztöndíjasok kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • Inkubátor ház, Duna Galéria, Budapest • Ornamentika, Bűn méze, Szombathelyi Képtár, Szombathely.
Művek közgyűjteményekben .
Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Xantus János Múzeum, Győr.
Irodalom .
TATAI E.: Meglepett angyalok, Balkon, 1995/4.
KESERÜ K.: (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1996)
KESERÜ K.: Tájkép a tájkép után II., Új Művészet, 1997/7-9.
PROSEK, Z.: ~, one of Hungary's Sculpturers, 1997. november 23.
WEHNER T.: Gallery by Night, Balkon, 1997/4-5.
Az adatok az Enciklopédia Kiadó által kiadott Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III. köteteinek digitális változatából származnak. A kötetek tartalmát nem frissítjük, csak közreadjuk.
Információk a lexikonról